הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז רפואי רבין – בילינסון והשרון

הליך זה מיועד לצורך החלפה של איבר פגום ובכוחו להציל את חיי האדם בו מושתל האיבר. הודות לטכנולוגיות מתקדמות אשר הגיעו כידוע גם לעולם הרפואה ועולם ההשתלות, הליך זה הפך להיות נפוץ יותר בשנים האחרונות וזה נכון הן לגבי השתלת לב, הן לגבי השתלת כליה והן לגבי השתלות של איברים נוספים.

נכון להיום, האיבר אשר נחשב כנתרם ביותר הוא כליה – ולו מהסיבה הפשוטה שמדובר באיבר שניתן לקחת גם מאדם חי. איברים נוספים שניתן לקחת מאדם חי הו חלק מהכבד ומח עצם. 

קריטריונים שונים להשתלת איברים 
הליך השתלת איברים הוא הליך מורכב, כאשר בשלב הראשון האדם אשר זקוק לאיבר אמור להיכנס לרשימת המתנה לתרומת איברים. ישנם קריטריונים שונים עליהם רופאים מסתכלים על מנת לקבל החלטה למי להשתיל איבר אשר התפנה.

בין אותם הקריטריונים: גילו של המושתל, דחיפות רפואית, זמן ההמתנה, התאמת רקמות, סוג הדם ונתונים גופניים שונים.

אחד הפרמטרים החשובים ביותר בקבלת ההחלטה הוא כמובן מידת ההתאמה. לצורך כך, יש לבצע התאמה גנטית. שלב זה הינו חשוב מכיוון שאין התאמה של 100 אחוזים והתאמה במידה לא מספקת, עלולה לגרום למצב של דחיית האיבר המושתל.

כמובן, שיש פעולות שונות אותן נהוג לבצע על מנת למנוע מצב של דחיית השתל ובין היתר, שימוש בתרופות שונות אשר אמורות לעכב את פעילותה של המערכת החיסונית הן בזמן ההשתלה עצמה והן לאחריה. חשוב לציין כי לתרופות אלו יש תופעות לוואי אפשריות ודורשות ניטור קפדני.

האתגרים השונים בהשתלות איברים
אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהשתלת איברים נוגע לנושא של מחסור באיברים זמינים. הביקוש לאיברים עולה לרוב על ההיצע, מה שמוביל לרשימות המתנה וזמני המתנה ארוכים לנמענים.

מכיוון שהשתלת איברים הוא הליך מורכב אשר דורש התאמה קפדנית, השתלות איברים מבוצעים לרוב במרכזי השתלות ייעודיים, אשר ברשותם המומחיות, המתקנים ושירותי התמיכה הדרושים.

אתגר נוסף טמון בעובדה שהשתלת איברים מהווה הליך אשר טומן בחובו סיכונים שונים ובין היתר כאמור: דחיית האיבר, מצב של זיהום, אי ספיקת איברים ותופעות לוואי שונות מהתרופות מדכאות החיסון. כאמור, החדשות הטובות טמונות בפיתוחים ובטכנולוגיות אשר מעלים עם הזמן את סיכויי ההצלחה של ההשתלות. 

ההליך הניתוחי וההחלמה
השתלת איברים טומנת בחובה הליך כירורגי גדול, מורכב ומשמעותי אשר דורש צוות רפואי מיומן ביותר. האיבר הפגוע של הנמען מוסר, ובמקומו משתילים את האיבר התורם. מכיוון שמדובר בהליך מורכב, יש לקחת בחשבון גם את זמן ההחלמה ממנו. כאשר, תקופת ההחלמה והטיפול לאחר ההשתלה הם קריטיים להצלחת ההליך. הנמענים יזדקקו לטיפול רפואי שוטף, כולל תרופות מדכאות חיסון ובדיקות סדירות.

למעשה, המושתלים חייבים להיכנס לשגרת טיפול ומעקב לאורך כל חייהם, על מנת לפקח על בריאות ותפקוד האיבר המושתל, להתאים את התרופות הנכונות ולאתר בזמן כל סיבוך. 

שיקולים אתיים ומשפטיים
יש לא מעט סוגיות אתיות ומשפטיות מקיפות השתלת איברים, לרבות רכש איברים, הסכמה וחלוקה שוויונית של איברים. חוקים והנחיות אתיות שונות מסדירים תרומת איברים והשתלות. חשוב מאוד להיות מודעים גם לנושא הזה בהליך של השתלת איברים.

לסיכום, השתלת איברים יכולה להציל חיים -  ולמעשה, לרוב היא מתבצעת רק כמוצא האחרון לאחר שכל טיפול אחר עלה בתוהו. אין כל ספק שסבלנות ואופטימיות יכולים לסייע במידה רבה בהצלחת התהליך. 

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז רפואי רבין – בילינסון והשרון