השלכותיהן של מלחמות מותירות השפעה עמוקה בחברה. מעבר להרוגים, לנפגעים ולהרס, הן גובות מאיתנו גם מחיר נפשי. בעקבות המלחמה, רבים חווים תחושות של חוסר ודאות וסכנה, ובעקבותיהן רמות החרדה והלחץ הנפשי עולות. תחושות אלו עלולות להשפיע על התפקוד היומיומי שלנו ועל הבריאות הנפשית והגופנית שלנו. 

הרמטכ״ל באיום מרומז לאיראן: "יודעים להגיע לכל מקום במזרח התיכון״
שדרי אל-ג׳זירה קפצו בבהלה באמצע שידור מההפגזות | צפו

כאשר אנשים מוצאים את עצמם במצב מתמיד של מתח ולחץ, כפי שקורה לעיתים קרובות בתקופות של הסלמה ביטחונית כמו מלחמה, הסיכון להתפרצות מחלות ולהחמרתן עולה באופן משמעותי. על כן, הבנת הקשר בין השניים חשובה על מנת לשמור על הרווחה הנפשית שלנו, אך גם על הבריאות והחיוניות של הגוף שלנו, בפרט בהקשר של סוכרת

מחקרים רבים בנושא העלו כי אחת התוצאות המדאיגות ביותר של מתח נפשי היא השפעתו על רמות הסוכר בדם. סוכרת מתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בדם, כאשר הורמון האינסולין שאמור לווסת את רמות הסוכר חסר או אינו מתפקד כראוי. במצבי לחץ ומתח מופרשים הורמונים המעלים את רמת הגלוקוז, מה שמביא לירידה משמעותית בפעולות האינסולין ולחוסר איזון רמות הסוכר בדם. 

סוכרת לא מאוזנת שאינה מטופלת עלולה לגרום לסיבוכים רבים. לכן, ישנה חשיבות רבה ובמיוחד בתקופה לחוצה זו, לנסות למתן את ההשפעות השליליות של מתח נפשי ולהקפיד על איזון רמות הסוכר בדם. קיימים מספר צעדים המסייעים בשמירה על איזון הסוכרת:

תזונה נכונה  

בתקופות לחוצות ומתוחות כמו אלו, הנטייה של רבים היא לצרוך יותר מזון ולמצוא בו נחמה, מה שעלול לסכן את איזון הסוכרים בדם. לכן, יש להקפיד על תזונה בריאה ומסודרת, להימנע ממזונות מעובדים, ולשים דגש על מזונות כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבון רזה (למשל עופות ודגים) ושומנים בריאים (כמו שמן זית ואגוזים). 

פעילות גופנית סדירה

על אף שאנו שוהים יותר בבית בתקופה זו, חשוב להקפיד לעסוק בפעילות גופנית באופן יומי. בחרו פעילות גופנית שתאפשר לכם להישאר פעילים, כמו הליכה בסוף לאזור המגורים, ריקוד, תרגילי מתיחות או שימוש במדרגות. פעילות גופנית סדירה מסייעת בשמירה על איזון רמות הסוכר בדם ואף משחררת מתחים. 

שינה טובה ואיכותית 
שינה מספקת חשובה במיוחד עבור אנשים עם סוכרת מכיוון שהיא מורידה את רמות הסוכר בדם. הקפידו על שגרת יום ולילה, ועל משך זמן שינה של לפחות 7 שעות שינה בלילה.

טכניקות להורדת המתח 

נסו להפחית את רמות הלחץ ככל האפשר. הגבילו זמן צפייה בחדשות, וסגלו לעצמכם שיטות הרגעה, כמו האזנה למוזיקה או תרגולי נשימות. בנוסף, נסו להתמקד ברגעים החיוביים שחוויתם במהלך היום. כל אלו יעזרו לכם להתמודד עם המתח ותורמים לתחושת רוגע וחוזק פנימי.

מעקב אחר רמות הסוכר בדם 

גם בתקופה בה השגרה שלנו התערערה והנטייה היא להתעסק במצב במדינה, הקפידו לעקוב באופן קבוע אחר רמות הסוכר בדם שלכם, רצוי בעזרת מד סוכר רציף וללא דקירה אשר ישקף בכל זמן נתון את רמות הסוכר שלכם באמצעות סריקה של הטלפון הנייד. כך תוגבר המודעות שלנו לגבי מה מתרחש בגופנו ונוכל להתאים את הפעולות המתאימות הנחוצות לטיפול.  

זוהי תקופה לא פשוטה ומתוחה עבור כולנו, אך חשוב לשמור על תקווה לעטוף את עצמכם באנשים תומכים ואהבים, לסגל הרגלים שישכיחו במעט את מה שמתרחש, להיות בעשייה בין אם בהתנדבות עבור התושבים שפונו מביתם או כל סדר יום חברתי שתתכננו לעצמכם. 

הכותב הוא מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים "וולפסון" ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת