המרכז הרפואי לגליל בנהריה נמצא כ-10 ק"מ בלבד מהגבול עם לבנון, ועוד במלחמת לבנון השנייה ב-2006, ניתח והציל מאות חיילים ואזרחים תחת מתקפת טילים מתמשכת על הגליל. כעת, עם מתחמי טיפול תת קרקעיים, רופאים מומחים שהגיעו להתנדב מכל העולם ותרגולי אר״ן - הצוותים מוכנים לכל תרחיש בו תיפתח החזית הצפונית במלוא עוצמתה.

״מאז תחילת מלחמת ״חרבות ברזל״, היו לא מעט אירועים ביטחוניים בגבול הצפון, והגיעו לבית החולים מעל ל-350 אזרחים וחיילים פצועים״, מונה ד״ר צבי שלג, סגן המרכז הרפואי לגליל. ״הם הגיעו אלינו לאחר שנפגעו מטילי נ״ט, התקלויות עם חוליות מחבלים סמוך לגבול, רסיסי ירי או פצמ״רים, ירי רקטי או נפגעי חרדה״, מתאר. 

״רובם הגדול מגיעים אלינו פצועים קל, אך לא מעט מגיעים פצועים קשה ואף אנוש. כשיש אירוע כזה, חמ״ל פיקוד צפון או מד״א מיד מודיעים לנו על פצועים, ואנו נערכים לקבל אותם בחדרי הטראומה. כל הרופאים הבכירים - כירורגים, מנתחי ראש, חזה וכלי דם, נצמדים למיטות המטופלים ומתבצע תהליך הערכת הפצועים, ביצוע הבדיקות הנדרשות ומתן טיפול מתאים״. 

כאמור, בית החולים צבר ניסיון רב בתפקוד באירועי טראומה מלחמתיים כמו טיפול בפצועי מלחמת לבנון השנייה ופצועי מלחמת האזרחים בסוריה: ״בלבנון השנייה, ניתחנו והצלנו מאות של פצועים, חיילים ואזרחים, תחת מתקפת טילים מתמשכת על הגליל. מתוך המציאות הזו, רמת המוכנות התרגולית והתשתיתית שלנו היא גבוהה ביותר לאירועים מהסוג הזה״.

כחלק מרמת המוכנות והכוננות הגבוהה, רוב המחלקות בבית החולים נמצאות מאז תחילת ״חרבות ברזל״ במתחם ממוגן ומשוכלל, שזכה להרחבה בשנים האחרונות. ״המחלקות הקריטיות - חדרי המיון, חדרי הניתוח, ומחלקות טיפול נמרץ שוכנות במתחם הממוגן גם במצב של שגרה. אך מלבדן, כבר ביום הראשון של המלחמה, הורדנו את כלל המחלקות הרפואיות שנמצאות מעל הקרקע למתחמים גדולים תת קרקעיים, כדי שכל הצוותים והמטופלים ישהו בסביבה ממוגנת במקרה של מתקפת טילים״, מתאר ד״ר שלג. 

מעבר לכך, מספר ד״ר שלג על תרגילי אר״ן (אירוע רב נפגעים), שבהם הצוותים הרפואיים מתכוננים לתרחישים הגרועים ביותר כדי לייצר מוכנות מוגברת: ״בכל שבוע, אנו מקיימים תרגילים ומתרגלים קליטת עשרות נפגעים תחת אש כחלק מתרחיש הייחוס של הזירה הצפונית״.

המרכז הרפואי לגליל בנהריה (צילום: רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל בנהריה (צילום: רוני אלברט)

במרוצת חודש המלחמה, בית החולים קלט מעל ל-13 רופאים מומחים מתנדבים ממקצועות החירום כדי לסייע במאמץ: ״נחתו לכאן היישר מרוסיה או ארצות הברית רופאי חירום בכירים מתחום הכירורגיה או הטיפול הנמרץ והפכו לחלק מהצוות הרפואי. הרופאים הצטרפו לצוותים השונים, הכירו את בית החולים, לקחו בחלק בתרגילי אירועי הרב נפגעים שלנו, הכשירו רופאים צעירים, כמובן טיפלו בפצועים והפכו לחלק מאיתנו. אנו מעריכים את תרומתם מאוד, וגם בתמיכה המורלית, הם נותנים לנו את התחושה שאנחנו לא ניצבים לבד במערכה הזו״, אומר ד״ר שלג. ״מלבדם, יש גם סטודנטים לרפואה וסיעוד שמתנדבים ומסייעים בהנעה של פרויקטים במהלך ניהול אירועי רב נפגעים. כולם נמצאים בתחושת עשייה ומשמעות אדירה, וההרתמות של הרופאים והסטודנטים המתנדבים ממש ממחישה הלכה למעשה את האמירה ׳ביחד ננצח׳״. 

״בנוסף אליהם, גם כל הצוותים הרפואיים שלנו רתומים, נחושים ומוכנים לכל דבר. הצוותים הם בבואה של האוכלוסייה בישראל מבחינה מגזרית, מגדרית או דתית, והגיוון הזה מייצר כוח ותובנות חדשות. אין ספק שהתקופה הנוכחית מתוחה לכולם, אך כמו שעבדנו בקורונה, כך גם ב״חרבות ברזל״, אנו עובדים כתף אל כתף. המוטו של בית החולים הוא אדם לאדם - אדם, וזה בא לידי ביטוי בכל יום ובכל רגע״. 

״הצוותים שלנו מרגישים זכות גדולה לטפל בפצועי המלחמה, והחיבור עם המשפחות שלהם הוא מיידי. הקשב והיחס הרפואי מאוד גבוה - והצוות מלווה כל משפחה של מטופל, ומעניק טיפול במשך מספר ימים או שבועות לפצועים. הם ממש עוברים תהליך יחד״, מספר. הצוותים הרפואיים מצליחים להציל את חייהם של מרבית הפצועים שהגיעו לבית החולים במצב קשה או אף אנוש, ומשקמים את מערכות גופם. 

״לעיתים, כשלא מצליחים להציל חיים - הצוותים לוקחים קשה את האבידה״, הוא נזכר במותו של סא״ל עלים עבדאללה ז״ל, סגן מפקד חטיבת 300, שהובהל לבית החולים לאחר שנפצע אנוש בחילופי אש עם מחבלים שניסו לחדור לישראל מגבול לבנון. ״קלטתי את הפצועים באירוע הזה, וגם את המשפחה והחיילים שליוו את עלים ז״ל. כשהוא הובהל לבית החולים, הוא היה כבר במצב אנוש ועל אף זאת ניסינו להציל אותו, אך ללא הואיל. כשיצאנו מחדר הניתוח כאשר הוא ללא רוח חיים, כולנו בכינו - אני, מנתח החזה, מנהלת ההרדמה והאחיות שניסו להציל אותו. בכינו יחד עם עשרות מבני משפחתו, חבריו ולוחמים ששירתו איתו״, הוא משחזר. 

״עלים ז״ל היה גיבור ישראל, וזה שהוא לא בחיים יותר זו טרגדיה שאי אפשר לקבל בשלוות נפש. כל הצוות הרפואי הרגיש תחושת עצב עמוקה, ולקח את מותו ללב. עבורנו כל חייל ואזרח הוא עולם ומלואו. על אף הצער והכאב, ממשיכים קדימה בעשייה, אין ברירה. יודעים שיכול להיכנס אירוע חדש תוך 5 דקות עם עוד פצועים, וצריכים להישאר ממוקדים וערניים. לאחר כל אירוע קשה כזה, אנו דואגים לאסוף את הצוותים וללוות אותם בצורה מקצועית בהתמודדות עם האתגרים הנפשיים שנוצרים כתוצאה מחשיפה לאירועי קיצון, ודואגים לחזק את החוסן שלהם״.

״מערכת הבריאות ובית החולים מתפקדים בהערכה ובגאווה״, הוא מוסיף. ״אנו מתפללים לניצחון של צה״ל ולהחזרת השבויים לארץ. כאן בצפון, הצוותים הרפואיים שלנו ממשיכים בנתינה, בעשייה ונמצאים במוכנות לכל תרחיש לקראת מקרה של פתיחת החזית הצפונית במלוא עוצמתה״.