כולנו מוצאים את עצמנו מתכנסים בימים אלו בעיקר בבית ומבלים שעות רבות ביום מול המסכים. התנהלות זו שנכפתה עלינו, משפיעה לא רק על המצב הגופני והנפשי, אלא גם על העיניים שלנו. ההשפעה הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ובגילים שונים. מצעיר הילדים בבית שמבלה בימים אלה מעט זמן בחוץ, העשוי לחוש את השפעת עומס החשיפה מול המסכים, ועד מבוגרים ששבים לפגישות מקוונות, לעבודה מול מסכים ולצריכת תוכן רב בסלולרי.

אצל ילדים אנו עדים בשנים האחרונות לעלייה משמעותית בהתפתחות תופעת קוצר הראייה. לקות זו עלולה להוות נקודת פתיחה נמוכה יותר בלימודים ובחיים החברתיים, דבר שעלול להשפיע על ההישגים ועל תחושת ההערכה העצמית. קוצר ראייה נגרם בשל התארכות מואצת של גלגל העין, והוא נובע ממספר גורמים עיקריים: גנטיקה, שהייה ממושכת בחלל סגור, מיקוד ממושך באובייקטים קרובים (כגון שימוש נרחב במסכים) וחשיפה מועטת לאור שמש טבעי. כל אלו יחד, סממנים המאפיינים את התקופה הנוכחית, עלולים להאיץ את ההחמרה בקוצר-הראייה. 

שימו לב שהילדים לא יושבים קרוב או רחוק במיוחד מהמסך (צילום: יחצ)
שימו לב שהילדים לא יושבים קרוב או רחוק במיוחד מהמסך (צילום: יחצ)

עיניים שלנו: שימו לב 

ילדים לא תמיד יתלוננו על קושי בראייה מהסיבה הפשוטה שהם לא מכירים משהו אחר או מכיוון שהם יוצרים מנגנון פיצוי לבעיה, אך עדיין הם עלולים לסבול מבעיות במערכת הראייה. קיימים סימנים העשויים להעיד על קושי או ליקוי ראייה בקרב ילדים וחשוב שאנו, כמבוגרים בסביבתם, נכיר את "סימני האזהרה" הללו:

•          שפשוף עיניים תכוף
•          עיניים אדומות או דומעות באופן כרוני
•          פזילה 
•          חוסר יכולת לראות טוב מרחוק
•          קריאה או החזקת מכשירים קרוב או רחוק במיוחד
•          כיסוי/ עצימת עין אחת או סיבוב הראש בעת קריאה או מול מסכים
•          ישיבה קרוב במיוחד למסכים
•          תלונות בתדירות גבוהה על כאבי ראש

אם שמתם לב לאחד מהסימנים הללו אצל ילדכם מומלץ לפנות לברור מקצועי אצל אופטומטריסט או רופא עיניים.

טיפים מעשיים לשמירה על עיניים חזקות ובריאות

קיימות מספר פעולות שאתם יכולים לשלב בשגרה היומית שלכם, שיסיעו לכם לשמור על ראייה טובה יותר ועל בריאות העיניים. הטיפים הבאים טובים לילדים ולמבוגרים כאחד:

חוק  20-20-20: פעם ב 20 דקות, להתבונן למרחק של 6 מטרים (= 20 פיט) למשך 20 שניות. נותן איזון ומנוחה לעיניים מעבודה ממושכת לקרוב.

חוק המרפק: בעבודה מקרוב מומלץ לעבוד במרחק של לפחות אורך המרפק, על מנת להפעיל פחות מאמץ של מערכת הראייה לקרוב.

שהייה בחוץ, בצורה בטוחה: מומלץ על מינימום שעתיים ביום. מחקרים מצביעים על כך שזה מסייע במיתון התפתחות קוצר הראייה בילדים.

מצמוץ: לצורך הפחתת היובש ואי הנוחות הנגרמת ממנו. כשאנו שעות רבות מול מסכים ובסביבה ממוזגת אנו נוטים למצמץ פחות, מצמוץ יזום גם יעיל ככלי להפחתת יובש עיני.

משקפיים רק בהתייעצות עם האופטומטריסט או רופא העיניים  (צילום: יחצ)
משקפיים רק בהתייעצות עם האופטומטריסט או רופא העיניים (צילום: יחצ)

מחזירים את האור לעיניים: פתרונות ייעודיים 

כיום, קיימות עדשות משקפיים ייחודיות: Shamir Optimee, המציעות פתרון הוליסטי המתייחס לתיקון הראיה וכולל גם אלמנטים נוספים התומכים ברווחת הילד. העדשות הוכחו במחקר קליני כמאטות את התארכות גלגל העין והתקדמות המרשם במעל 40% בממוצע. מומלץ להתייעץ עם האופטומטריסט או רופא העיניים של ילדיכם לגבי התאמה של עדשות אלו, על מנת לנהל ולעכב את התפתחות קוצר הראייה ובכך לתרום לבריאות העין גם בגיל מבוגר יותר.

כאמור, גם אנו המבוגרים מושפעים מהשינויים הדרסטיים בחיינו בשבועות האחרונים. מחוסר ברירה אנו חוזרים לפגישות מקוונות, עבודה ממושכת מול מסכים, צורכים המון תוכן בסלולר ונשארים הרבה יותר בבית לשם הביטחון האישי. העולם שלנו מתכנס ונהיה קרוב יותר, כל אלו עלולים להוביל לתחושת מאמץ בראייה מקרוב וירידה באיכות הראייה. הדבר עלול להתבטא בקושי בראייה מקרוב שאולי לא חשנו קודם, טשטוש חולף במעבר בין מרחקי ראייה שונים או תופעות כלליות כגון: לחץ בעיניים, כאבי ראש, מצמוץ תכוף או כיווץ העיניים וצורך להרחיק את הסלולרי כדי לקרוא בקלות את החדשות. 

פעמים רבות הקושי קשור לתופעה המכונה "פרסביופיה". זוהי תופעה טבעית, תלוית גיל המתבטאת בעיקר אצל אנשים מעל גיל 45. ככל שאנו מתמקדים זמן ממושך יותר בראייה מקרוב אנו עלולים להרגיש יותר קושי ולכן, בימים אלו, ייתכן שנרגיש את הקושי הזה לראשונה או ביתר שאת מתמיד. כדאי מאד לא להתעלם מהתופעה ולא להפחית בשעות המיקוד לקרוב, אלא לטפל בבעיה מכיוון שיש לה פתרונות פשוטים מאד שיסייעו לשיפור ניכר באיכות החיים כגון: משקפי קריאה, משקפי מולטיפוקל המאפשרים ראייה לכל הטווחים באותה העדשה או משקפיים משרדיים המיועדים לסביבת העבודה הדינמית, תוך התחשבות במנח הארגונומי שלכם בעת עבודה ממושכת מול מחשב. 

בתקופה זו אנו פוגשים הרבה אנשים צעירים מגיל הפרסביופיה, החווים תופעות של קושי במיקוד לקרוב בעקבות שעות ממושכות מול המסכים. פעמים רבות הם חשים כי חדות הראייה טובה אך לצד זאת הם חווים תופעות של כאבים או לחץ בעיניים, קושי להתמקד זמן ממושך בפרטים קטנים וקרובים וצורך למצמץ הרבה או לייצר מאמץ עיני על מנת "להחזיק" את הראייה מקרוב. 

גם לצעירים אלו קיים פתרון ראייה ייעודי: עדשות New Relax Shamir- עדשות משקפיים חד מוקדיות המיועדות להקלה במאמץ הראייה לקרוב ומותאמות אישית במדויק לדרישות הראייה לפי טווחי הגילאים של מרכיב המשקפיים. העדשות מפחיתות את עייפות העיניים, שומרות על ראייה ממוקדת ומפחיתות מאמץ עיניים הקשור בעיניים מגורות וכאבי ראש.

אם אתם או ילידכם חשים באחד הקשיים שתוארו כאן או שאתם רואים בילדים שסביבכם את אחד מסימני האזהרה, מומלץ לפנות לבדיקת ראייה אצל אופטומטריסט שיתאים לכם פתרון. 

חשוב להתאים את הפתרון בהתאם למצב הראייה וצרכי היום יום שלכם ובנוסף להתאים לסוג העדשות גם חומרי גלם וציפויים אשר יתמכו בהעלאת איכות הראייה, כגון חומר גלם  Blue Zero Shamir המסנן אור כחול שנפלט ממסכי מחשב (והוא בעל פוטנציאל לגרום נזקים ארוכי טווח לעין) או ציפוי Shamir Glacier Expression המפחית עד 70% מההשתקפויות, מעביר יותר אור לעין ובכך משפר את הרגישות לניגודיות ומפחית את תחושת המאמץ העיני, הודות למעבר אור הומוגני יותר.

עדי עירון היא אופטומטריסטית, מנהלת ההדרכה בשמיר אופטיקה ישראל