דגים נחשבים לאחד המזונות הבריאים ביותר, בזכות הערכים התזונתיים הגבוהים שלהם. הם מכילים חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3, חלבונים איכותיים, ויטמינים ומינרלים חשובים. צריכה סדירה של דגים יכולה לתרום רבות לבריאות הלב, כלי הדם, המוח ושאר מערכות הגוף.

עם זאת, לא כל סוגי הדגים שווים מבחינה תזונתית. ישנם דגים הנחשבים בריאים יותר, ואחרים פחות מומלצים. מישל רוטנשטיין, דיאטנית מומחית למחלות לב, מסבירה שחשוב לבחור את סוגי הדגים שאנו צורכים בקפידה על מנת למקסם את ההשפעה החיובית על הבריאות.

טונה סלמון בס (צילום: אינג אימג')
טונה סלמון בס (צילום: אינג אימג')

אחד הדגים הבריאים ביותר הוא סלמון. הוא עשיר באומגה 3, שומן בריא התורם לבריאות הלב, כלי הדם והמוח. כמו כן, הסלמון מכיל כמות גדולה של חלבון איכותי. גם צדפות נחשבות לבריאות מאוד הודות לריכוז גבוה של אומגה 3 וברזל. עם זאת, מומלץ שלא לאכול אותן נאות על מנת להימנע מסכנת הרעלת מזון.

דגים אדומים כגון מקרל וטונה גם הם מקור מעולה לחלבון, אשלגן וויטמינים מהסוג B. מנגד, ישנם דגים שפחות מומלצים לצריכה בשל תכולת מזהמים גבוהה או ערכים תזונתיים נמוכים. לדוגמה, סול עלול להכיל רמות גבוהות של מזהמים ונמוך באומגה 3, אשלגן ומגנזיום. גם דגי באס מגודלים מכילים לעתים קרובות שאריות של מזהמים ואנטיביוטיקה.

דג סלמון (צילום: אינגאימג')
דג סלמון (צילום: אינגאימג')

דגי כריש ידועים כמכילים ריכוזים גבוהים של כספית, מתכת כבדה מזיקה. לכן נשים בהריון, מניקות וילדים צריכים להימנע לחלוטין מאכילת דגי כריש. טונה אמנם עשירה בוויטמינים B12 ו-B6 חיוניים, אך מכילה גם היא רמות גבוהות יחסית של כספית. לכן מומלץ לצרוך טונה במתינות - פעמיים בשבוע לכל היותר. נשים בגיל הפוריות מומלץ שיאכלו טונה אף פחות מכך.

לסיכום, כדאי לצרוך בעיקר דגים כמו סלמון, צדפות ודגים אדומים, ולהגביל את צריכת הטונה, הסול ודגי הבאס. צריכה נבונה של דגים יכולה לתרום רבות לבריאותנו.

טונה (צילום: אינג'אימג')
טונה (צילום: אינג'אימג')