מלחמת "חרבות ברזל" השפיעה ומשפיעה רבות על ישראלים רבים ולרגעים ישנה אף תחושה שכמעט ואין מי שהמלחמה לא נגעה בו בצורה כלשהי - מי במסגרת שירות מילואים, מי כאנשי רפואה והצלה ומי כבני משפחה וחברים של נרצחים, חטופים או פצועים. בחלק מהמקרים הללו, מדובר באנשים שיזדקקו לשיקום בעצמם - או שילוו אדם אחר. ד"ר גלית קאופמן, מנכ"לית 'בית בלב' (מקבוצת מכבי), מובילות תחום הגריאטריה והשיקום בארץ, התייחסה בשיחה עם מעריב למחסור במיטות השיקום בישראל, שהופך למשמעותי יותר ויותר בהתחשב במספרי החיילים הפצועים. "אנחנו נמצאים במצב חירום וצריכים לטפל בפצועים רבים - זה חתיכת סרט, ושיקום הוא תהליך ארוך ורב תחומי, ובפירוש כבר היום אין מספיק מיטות כדי לתת את המענה הנדרש - נכון שבימי הקורונה הפגינו יצירתיות ומצאו פתרונות קסם, אבל זה לא פתרון קבוע וכבר עכשיו צריכים לשחרר תקציבים נוספים".

"צריך למצוא מענה גם לחולים המבוגרים, שאנחנו מעבירים אותם משיקום בבתי החולים למערכי השיקום של בית בלב - כדי לפנות מקום במחלקות השיקום בבתי החולים עבור החולים הצעירים. בשביל לעשות את זה - אנחנו צריכים עוד מיטות וצוותים", הדגישה, "כשבוחנים את הסוגייה הזו, צריך להסתכל עליה בראייה מרחבית, זה לא רק עניין של מחסור פיזי במיטות, אלא גם מחסור בכוח אדם מיומן, צוותים רב מקצועיים. רק בשבוע שעבר הצלחתי לפתוח לראשונה מיטות שיקום נוספות שעד כה עמדו ריקות בשל  מחסור בכוח אדם. במשך שנה לא הצלחתי להשיג צוותים".

היא הוסיפה: "אני מסירה את הכובע בפני משרד הבריאות וכל הגורמים והמערכים שפשוט עושים קסמים, אבל הגיע הזמן שהאוצר יסתכל גם מול המראה ויבין שאחרי המערכת הביטחונית שזה הדבר הכי קריטי וחשוב - המערכה החיונית מספר שתיים זו מערכת הבריאות שחייבת לתת מענה. אם בעבר נלחמנו בקורונה - עכשיו נלחמים בדרום. ויש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות כמו למשל לתת מענה תקציבי ולהפחית את הבירוקרטיה, כדי לאפשר פתרונות יצירתיים להכשרה במקצועות שיוכלו לתת מענה בטווח הקצר והארוך".

מדובר במחסור בתקנים או פשוט באנשים עצמם?
"אנשים לא רוצים לעבוד למשל בגריאטריה שיקומית, זה פחות אטרקטיבי בעיניהם - אבל המערך הגריאטרי והשיקומי זה מאוד משמעותי עכשיו - אנחנו מקבלים חולים מבתי החולים הכלליים כדי לאפשר להם לפנות מיטות ולקבל פועים. אם אני חסומה ולא יכולה לקבל גם בתי החולים לא. אני עוד רואה מה יחכה לנו אחרי המלחמה".

בתוך כך, בית החולים בילינסון והמרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת הכללית, פתחו בשבוע שעבר מחלקה שיקומית חדשה, זאת כחלק מהיערכות בית החולים להמשך המלחמה וקליטת פצועים. במחלקה, אשר מופעלת על ידי צוות רב-מקצועי עתיר ידע וניסיון שיקומי של המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, יוכלו להתאשפז 16 מטופלים עם ליווי רפואי של 24 שעות ביממה.

המהלך יאפשר שילוב של שיקום בשלבים מוקדמים, במקביל להמשך טיפול ומעקב רפואי. פתיחת מחלקת השיקום החדשה מתרחשת על רקע של מחסור חמור במיטות שיקום בישראל. על פי דוח משרד הבריאות שהתפרסם לפני מספר חודשים, בישראל יש 60 אחוזים בלבד ממספר מיטות האשפוז השיקומי הממוצע במדינות ה-OECD. בגלל אופי הפציעות מתחילת המלחמה, גברה הדרישה למיטות אשפוז שיקומי עם דגש על שיקום קצר מועד, ולכן הותאמה המחלקה החדשה בבילינסון למתן מענה של טיפולים אינטנסיביים בתקופת השיקום הראשונית.