אירועי הרצח והאלימות הקשים שחוו תושבי העוטף ב-7 לחודש אוקטובר האחרון, והכניסה למלחמה בעקבותיהם, גרמו לכולנו להיכנס למצב של מתח ולחרדה מפני הבאות, מה שעלול להביא אנשים לעשן יותר. יש להבין כי העלייה בעישון היא בעייתית. על כן, חשוב מאוד לנסות שלא להגביר עישון בעקבות מצבי חרדה, מתח, עקה ולחץ

חולי COPD, ה-מחלה של המעשנים בה"א הידיעה, מתאשפזים יותר בחורף, עקב החמרה של COPD בעונה זו. על כן, הם צריכים להקפיד יותר על טיפול במשאפים כטיפול מונע ולקחת אותם למקלטים או למקומות הפינוי, וכן על קבלת חיסונים למניעת הידבקות בזיהומים של דרכי הנשימה, דוגמת שפעת, קורונה, RSV וחיסון לחיידק הפנאומוקוק. פרופ' צבי פרידלנדר, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, מנהל מחלקה פנימית ד' במרכז הרפואי הדסה עין כרם, ומי שנחשב לאחד מהמומחים הגדולים בישראל ואף בעולם למחלת ה-COPD בטור מיוחד לרגל המצב ולציון יום המודעות הבין-לאומי למחלת ה-COPD, החל השבוע.

עישון, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
עישון, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

COPD היא ה-מחלה של המעשנים, כמו גם באופן כללי המחלה הכי נפוצה שמרבית האנשים לא מכירים. היא קיימת אצל כ-5% מהאוכלוסייה הכללית, אם כי לעתים, בהעדר מודעות, אינה מאובחנת. 25 אחוזים מהמעשנים עישון משמעותי, שהם מעל גיל 40, צפויים לפתח COPD. המדובר באוכלוסיית המעשנים המגיעה לכדי 20 שנות קופסה, כאשר המדד של שנה הוא עישון של חפיסת סיגריות אחת ביום משך שנה. ככל שמעשנים יותר, יש סיכוי רב יותר לפתח את המחלה. COPD גורם להרס של רקמות הריאה. במהלך הרס רקמות הריאה, מתפתחים קוצר נשימה, שיעול וליחה ומתחילות להופיע החמרות או התלקחויות, והחולה מתחיל לפתח ברונכיטיס קשה.

COPD מלווה במחלות נלוות. לשם הדוגמה, קיים סיכון גבוה יותר לסרטן ריאה בקרב חולים ב-COPD. כמו כן, מחקרים הראו שגם סיכוי לדיכאון גבוה יותר אצל חולי COPD מאשר אצל אחרים המעשנים במידה דומה אבל אינם סובלים מ-COPD. אירועי הרצח והאלימות הקשים שחוו תושבי העוטף ב-7 לחודש אוקטובר האחרון, והכניסה למלחמה בעקבותיהם, גרמו לכולנו להיכנס למצב של מתח ולחרדה מפני הבאות.

ככלל, חרדה, מתח, עקה ולחץ חורגים מתחומי החולי ב-COPD, וכדאי לטפל בהם ללא שום קשר. הדברים החשובים הם להבין שהעלייה בעישון שעלולה לקרות היא בעייתית, וחשוב מאוד שלא להגביר עישון בעקבות מצבי חרדה, מתח, עקה ולחץ. מצבים מעין אלה עלולים להביא את המעשנים לצרוך יותר סיגריות ולעשן כמויות נכבדות יותר של סיגריות.

עישון (צילום: אינג אימג')
עישון (צילום: אינג אימג')

אם לא די בזה, הרי שבקרב חולים הסובלים מ-COPD מתקיימת סכנה כפולה: האחת, החמרה במצבי מתח וחרדה עלולים להביא מעשנים לעישון גובר, כלומר לצרוך ולעשן כמויות גדולות יותר של סיגריות. שנית, עצם המתח, הלחץ והחרדה עלולים להשפיע ולהחמיר מצב נתון של סימפטומים של ה-COPD בקרבם, ולמספר רב יותר של התלקחויות.

בעיה חשובה נוספת היא בקרב אנשים שהפסיקו כבר לעשן, ופתאום בשל לחץ, מתח וחרדה, חוזרים לעשן, שלא נדבר על צעירים ואחרים שמתחילים לעשן. עם ובלי קשר, יש לזכור כי על חולי COPD , להיות מוכנים לכל תרחיש, ובמיוחד כאשר הם מפונים מביתם ונמצאים בכתובת מגורים ארעית או שהם שוהים במקלטים, נוכח המצב המלחמתי הנוכחי. על כן, עליהם להחזיק את המשאפים שלהם קרוב אליהם, אם זה במקלט או בחדר במלון, לדוגמה, שבו הם שוהים כעת, באופן זמני.

עליהם ועל יתר חולי ה-COPD להימנע מחשיפות לעשן ולגורמים מסכנים נוספים על מנת למנוע התלקחויות של המחלה ולזהות מוקדם אם יש החמרה במצב ה-COPD אצלם. פעילות אירובית, עד כמה שניתן להתאמץ, ולפי יכולת המטופל תוך עירוב רופא המשפחה באשר למידת הפעילות הגופנית המותרת לכל מטופל, מבורכת, כל עוד אין מחלות לב, מחלות אחרות או מגבלות רפואיות אחרות המגבילות פעילות זו.

חשיבות מיוחדת נודעת לשמירת רצף הטיפול במקרים של COPD. על כן, חולי ה-COPD צריכים להקפיד יותר על טיפול במשאפים כטיפול מונע. הפסקה של כמה שבועות, ובטח יותר מכך, יוצרת הבעיה, עלולה לגרום לאפקט הטיפולי שכבר הושג ללכת ולדעוך, ואף  להחמיר את המצב הרפואי של המטופל ואת מחלת ה-COPD ממנה הוא סובל ולהביא את המטופל לאזור הסכנה הרפואית.

סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

כיו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, הרי שאני ואנו, רופאי הריאות מודעים לבעיית זמינות רופאי הריאה בצפון ובדרום. אך, גם במקרה של ריבוי חזיתות מלחמה ופתיחת חזיתות מלחמה נוספות, אנו פועלים באיגוד, כי המטופלים יוכלו לקבל טיפול באופן מסודר. במקביל, יש לזכור, כי רופאי המשפחה הם כתובת משמעותית לחולי COPD ובוודאי שהם יכולים, מורשים ומוסמכים להמשיך את הטיפול הרפואי שנקבע ושניתן על ידי רופא הריאות המומחה, כמו גם לחדש מרשים כרוניים. חשוב כי חולים שפונו מביתם בשל המלחמה, יפנו למרפאות הזמניות שהוקמו באזורי הפינוי לטובת המשכיות הטיפול במחלת ה-COPD שלהם.

לסיכום, יש לזכור כי החורף כבר כאן. חולי ה-COPD מתאשפזים יותר בחורף, עקב החמרה של  COPD בעונה זו. מחלות, הנפוצות יותר בחורף, דוגמת שפעת, RSV ודלקת ריאות, מחמירות עוד יותר את הסימפטומים (התסמינים) של מחלת ה-COPD. לכן, חולי ה- COPD צריכים להקפיד יותר על טיפול במשאפים באופן קבע, ולקבל חיסונים למניעת הידבקות בזיהומים רספירטוריים, זיהומים של דרכי הנשימה.