אנלוגים לקולטן GLP-1 מחקים הורמונים המעוררים את ייצור האינסולין, מקדמים תחושת שובע ומפחיתים תיאבון. בעבר, התרופה זכתה לפופולריות רבה כתרופה יעילה לטיפול בסוכרת והראתה ירדה בממוצע של למעלה מ 14% ממשקל הגוף בטיפול בירידה במשקל

עתה, מחקר חדש אשר פורסם בכנוס החברה האמריקאית לבריאות הלב וכן בכתב העת The New England Journal of Medicine, שפך אור על גישה פורצת דרך בניהול בריאות הלב וכלי הדם אצל אנשים עם השמנת יתר אך ללא סוכרת והתייחס לשאלה אם גם בהם התרופה תפחית אירועים לבבים.

השמנה (צילום: אינגאימג')
השמנה (צילום: אינגאימג')

החוקרים ערכו ניסוי יסודי שכלל מעל 17,000 חולים מעל גיל 45 עם מדד מסת גוף (BMI) של 27 ומעלה (בממוצע 33), שהיו להם מחלות לב וכלי דם קיימות אך ללא היסטוריה של סוכרת. משתתפים אלה חולקו לשתי קבוצות, כאשר אחת קיבלה סמגלוטיד והשנייה פלצבו. 

הממצאים היו משמעותיים והראו כי במהלך מעקב ממוצע של כמעט 40 חודשים, 6.5% מהמשתתפים בקבוצת הטיפול חוו אירועים קרדיווסקולריים משמעותיים כמו התקפי לב או שבץ, בהשוואה ל-8% בקבוצת הפלצבו. ירידה זו של 20% בסיכון לתחלואה לבבית הוכיחה את היעילות של הטיפול המיועד להשמנה בהפחתת סיכונים כאלה. יתר על כן, הטיפול הביא לירידה ניכרת במשקל (9.4% במטופלים לעומת 0.88% בפלצבו) וירידה בהיקף המותניים, מה שמראה עוד יותר את היתרונות המטבוליים של השימוש בתרופה.

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

לדברי אבי קרסיק, מנהל מרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת, השמנה ואנדוקרינולוגיה: "לממצאים אלה השפעה מרחיקת לכת. השמנת יתר, המשפיעה על חלק ניכר מאוכלוסיית העולם מהווה גורם קריטי למחלות לב וכלי דם. מחקר זה מדגיש את הפוטנציאל של הטיפול בהתמודדות עם סיכונים קרדיווסקולריים בפלח משמעותי של האוכלוסייה שלא היה בעבר המוקד של טיפולים כאלה. התוצאות החזיקו ללא קשר ל- BMI הראשוני של המשתתפים, מה שמצביע על כך שיתרונות התרופה עשויים להתרחב מעבר לירידה במשקל בלבד".

"בעיקרו של דבר, מחקר זה מסמן צעד משמעותי במאבק במחלות לב וכלי דם, במיוחד בקרב אלה הנאבקים בהשמנת יתר. היא פותחת אפיק טיפולי חדש, המציע תקווה מעבר להתערבויות מסורתיות באורח החיים ולניתוחים בריאטריים. עם זאת, היא גם מביאה לקדמת הבמה את הצורך בגישה שוויונית לטיפולים כאלה והתמקדות מתמשכת באסטרטגיות מניעה נגד השמנת יתר".