צעירים שסובלים מאלרגיה למזון ונאלצים להסתובב בשל כך עם מזרק אפיפן באופן קבוע, יכלו להתגייס עד כה לצבא עם פרופיל רפואי שמאפשר שירות בתפקידים עורפיים רבים, תחת הגבלות מסוימות. בשבועות האחרונים, ל-"מעריב" הגיעו פניות מחיילים בשירות סדיר וממלש"בים שגילו יום בהיר אחד על שינוי במדיניות הצבא בנושא, על כך שהפרופיל הרפואי שלהם ירד עד כדי שחרור משירות או פטור. ההחלטה התקבלה כאשר לא חל שינוי במצבם הבריאותי – ולמעשה לאיש לא ברור מהי הסיבה להחלטה.

סטרס וחרדה קיצוניים: כיצד ניתן לשקם את החטופים שחזרו מהשבי?
ליבו ממשיך לפעול: המפגש המרגש בין הורי החייל שנפל ברצועה למושתל הלב

הרופאים שלהם טענו כי בניגוד למקרי עבר, אף גורם צבאי לא התייעץ עימם טרם קבלת ההחלטה, שמשפיעה על רבים ממטופליהם. פרופסור ארנון אליצור מנהל מכון אלרגיה אימונולוגיה וריאות ילדים בבית החולים שמיר (אסף הרופא), המשמש גם כיו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בישראל הסביר בשיחה עם מעריב כי "בשנה האחרונה נעשה דיון של אנשי אגף מיון רפואי בצה"ל, יחד עם ראשי האיגוד לאלרגיה, במסגרתה ניתנו על ידי מומחי האיגוד המלצות לפרופיל ולשירות המתאימים לאלרגיים למזון בצה"ל. 

"לצערנו, ההחלטה האחרונה התקבלה בניגוד להמלצות שניתנו ובלא שנעשה שיח נוסף עם האיגוד. לא ידוע לנו על תגובות יוצאות דופן למזון שאירעו לאחרונה, או בקשיי השתלבות של חיילים עם אלרגיה למזון בצבא. לפיכך, לא ברור לנו מה הוביל לשינוי המדובר, שפוגע במטופלים רבים".

"מדובר בצעירים משתי קבוצות - כאלה שמפתחים תגובה אלרגית בעת אכילת מזונות מסוימים, וכאלה שעברו טיפול באלרגיה למזון, אינם צריכים עוד להימנע מאותו מזון, ועליהם להקפיד ולצרוך אותו באופן קבוע. למרות שמותר להם לצרוך כעת את המזון שהוביל לתגובה אלרגית, הם עדיין חייבים לשאת עימם אפיפן למקרה יוצא דופן של תגובה", הסביר, "אלרגיה למזון היא נושא מורכב, ורמת הסיכון משתנה בהתאם לסוג המזון, ופרמטרים נוספים. לצערנו, ההחלטה שהתקבלה אינה לוקחת כלל בחשבון פרמטרים אלה, ונעשתה בניגוד מוחלט להמלצות של מומחי אלרגיה שזומנו לפאנל מומחים בענף מיו"ר. החלטה זו מהווה פגיעה קשה בציבור גדול שרוצה לשרת ולתרום, ונעשתה בעיתוי אומלל".

עוד הוסיף: "הצבא קיבל החלטה שרירותית שאינה נותנת מענה מדויק ליכולות של מגויסים עם אלרגיה למזון לשרת ולתרום. האיגוד לאלרגיה קורא לראש ענף מיון רפואי ולקרפ"ר לנהל דיאלוג עם האיגוד כדי להתאים את הפרופיל הרפואי ותנאי השירות למגויסים עם אלרגיה למזון באופן המיטבי".

אחד הסיפורים שהגיעו למעריב הוא המקרה של א' - מלש"ב מאזור ירושלים, שהיה אמור להתגייס לתפקיד טכנולוגי בבסיס חיל הים בחיפה, עיר בה ישנם מספר בתי חולים במרחק הנדרש מהבסיס, על פי ההגבלות הנדרשות. "כשבועיים לפני הגיוס קיבלתי הודעה בה נכתב על שינוי בפרופיל הרפואי שלי - שירד מ-64 ל-45 מבלי סיבה הגיונית, שכן לא חלה החמרה במצב ולא חוויתי התקף אלרגיה, כך שלא הייתה להם סיבה לעשות זאת", הסביר.

הוא הוסיף: "פניתי אליהם ובתגובה נתבקשתי לשלוח אישור של הרופא המטפל בו נכתב שהוא מאשר כי אני כשיר לשרת - אך זה לא הספיק וכתוצאה משינוי הפרופיל אני לא יכול לשרת בתפקיד שכל כך רציתי להגיע אליו".

במקרה נוסף - פרופיל רפואי של חיילת שעברה טיפול מיוחד בחשיפה לאגוזים, וכעת היא נדרשת לצרוך אותם על בסיס יומיומי כדי להמשיך ולהרגיל את גופה אליהם, ירד מ-64 ל-21, כל זאת כאשר היא נמצאת במהלך הכשרה לתפקיד, לאחר שכבר עברה טירונות ללא בעיות רפואיות. 

הוריה של חיילת סיפרו: "המגבלה היחידה שלה היא הצורך במנוחה קלה לאחר צריכה של אגוזים - אך לא מדובר בדבר חדש, והצבא נתן לה פרופיל 64 כאשר הם מודעים לזה. אנחנו באמת לא מצליחים להבין למה יום בהיר אחד הצבא החליט שהיא לא כשירה לשרת, כאשר לא חל שינוי במצבה?".

כלל המשפחות ששוחחו עם מעריב, וביקשו שלא להיחשף בשמם ופרטיהם המלאים, תהו על מועד ההחלטה – אמצע מלחמה. "לא ברור לנו מתי ההחלטה בנושא התקבלה, אבל נשמע לא הגיוני לקבוע דבר כזה באמצע מלחמה. מדובר בחיילים שמשרתים בתפקידים עורפיים והתנאים שלהם בבסיסים לא השתנו", ציינו.

מדובר צה"ל נמסר: "ההחלטה להתאים את מדיניות קביעת הכשירות הרפואית של מועמדים לשירות בטחון בעלי אלרגיה מסכנת חיים למזון התקבלה לנוכח מספר שינויים במערך המזון בצה״ל ועל מנת שלא לסכנם. הפרופיל נקבע פרטנית בהתאם למצבו הרפואי של כל מועמד לשירות בטחון או חייל ובתשומת לב לכל מקרה. צה״ל פועל על מנת להתאים את השיבוץ של כל מועמד וחייל במסגרת הצבאית, מתוך הרצון לאפשר שירות משמעותי לצד שמירה על בריאותם".

מעמותת יהל, העמותה לאלרגיות מזון נמסר: "הצעד שעשה הצבא, באופן גורף, מבלי להתייעץ איתנו או עם הרופאים המומחים בתחום, פוגע באלפי נערים ונערות אלרגיים שיכולים ויכולות לשרת שירות צבאי משמעותי והיא תוביל, באופן ודאי, לשלילת האפשרות לגיוס של מאות ואלפי נערים אלגיים. בזמן שהעולם כולו מתקדם, נראה שבצה"ל הולכים אחורה.  הנערות והנערים האלרגיים, שחיים בשגרה עם האלרגיה שלהם, יכולים להמשיך ולחיות איתה גם בצבא. 

"לא מדובר על ילדים צעירים שאינם מבינים. נערים ונערות בני 18 הם כבר מספיק בוגרים וחיים מספיק שנים באופן הזה, שדורש מהם מודעות והישמרות. יש היום את כל התנאים לאפשר להם להתגייס בהתאם ליכולות שלהם ולא למנוע מהם שירות בצה"ל או לחילופין. לסגור בפניהם את האפשרות לשרת בתפקידים המתאימים להם. ככלל, ההתייחסות לכל האלרגיים כאל מקשה אחת היא טעות. ויש לבחון כל מקרה לגופו- ההחלטה הגורפת מפלה ופוגענית והיא משפיעה גם על אלה שכבר נמצאים בשירות פעיל. אנחנו קוראים לצה"ל להקפיא את ההחלטה ולגבש מחדש, יחד איתנו ועם א.נשי המקצוע והרופאים, המלצות חדשות לשירות של אלרגיים למזון".