סיפורו של ד"ר אסף שמש, שהגיע במלחמה להתנדב במרכז הרפואי לגליל שבנהריה, המרוחק 10 ק"מ מהגבול עם לבנון, הוא יוצא דופן ואינו דומה למרבית הסיפורים על הרופאים המתנדבים שמגיעים לישראל. למרות שהוא מתגורר בהונגריה מזה 30 שנה, הוא מעיד על עצמו, כי מעודכן בכל מה שקורה בישראל ומקפיד לצפות בערוצי הטלוויזיה מדי יום. בעוד רוב הרופאים המתנדבים מגיעים לפרק זמן של שבועיים, ד"ר שמש הגיע לארבעה שבועות. "אני 'מורעל' על ישראל. אחרי הכל, במקור אני עיראקי מרמת גן", סיפר בחיוך רחב.

"אתם רוצים שאני אלך - אני אלך": מדוע סמוטריץ' עזב את הדיון בכנסת?
הכוחות הוסטו בגלל צבי סוכות? עמית סגל זועם: "טענות כזב"

כאמור, בשלוש השנים האחרונות הוא משמש מנהל בית החולים היהודי בבודפשט. "אני גם מתנדב כרופא בפדרציות היהודיות של הונגריה, משמש 'רופא-אמון' של השגרירות הישראלית במדינה (רופא מקומי שמונה לתפקיד באישור משרד החוץ הישראלי) וגם רופא של מצעד החיים בהונגריה". העיר בודפשט, בה הוא מתגורר, היא אחת הקהילות השותפות של המרכז הרפואי לגליל, במסגרת פרויקט שותפות גליל מערבי ("שותפות ביחד") של הסוכנות היהודית, והוא גם חבר בהנהלת השותפות.

איתור פיר מנהרה על ידי לוחמי חטיבת כפיר (צילום :דובר צה"ל)

"עם פרוץ המלחמה יצרתי קשר עם איה קגדה, מנהלת היחידה לקשרי חוץ במרכז הרפואי, המשמשת יו"ר ועדת הרפואה של השותפות. הבעתי בשיחה את רצוני להגיע לכאן במהירות כמתנדב, ואני שמח להיות כאן. היה לי ברור שאני צריך להיות כאן".

ד"ר שמש, בן 51, נשוי ואב ל-2 בנות, מתנדב במלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה - מיון), שם הוא מייעץ למתמחים ולסטאז'רים, ומתרגל עם הצוותים בנושאים רפואיים שונים, בהובלת המנהל ד"ר ח'אלד עטאללה.

הוא הגיע להונגריה בראשית שנות ה-90, ללימודי רפואה והשתקע בה, כאשר השנים השלים שלוש התמחויות: ברפואה פנימית, בטיפול נמרץ והרדמה וברפואת חירום. לפני שלוש שנים, במסגרת התנדבותו בפדרציית הקהילות היהודיות בהונגריה, גילה כי בביה"ח היהודי מחפשים מנהל חדש, במקום המנהלת הוותיקה שעמדה לפרוש לגמלאות.

ביה"ח היהודי בבודפשט (Hungarian Jewish Charity Haspital) הוקם במטרה לשמש "בית רפואי" עבור הקהילה היהודית בהונגריה, ושם דגש מיוחד על טיפול בשורדי שואה הונגרים ובני הדור השני. "אנו נותנים עדיפות לטיפול ביהודים, אם כי מקפידים לטפל בכולם ללא הבדל דת, גזע או מין", הוא מדגיש. מחצית העובדים הם יהודים. האוכל בביה"ח כשר, ויש בו רב ומזוזה בפתחי הדלתות. "מדובר בבי"ח קטן עם 250 מיטות, הכולל שלושה אגפים: אגף פנימי, אגף שיקום ואגף עבור חולי הוספיס", מספר ד"ר שמש ומוסיף כי מאז הגיע אליו, הרחיב מאוד את מרפאות החוץ, שמטפלות כמעט בכל סוגי הרפואה.

במקביל הוא משמש, במשרה חלקית, כסגן מנהל חדר המיון בביה"ח הצבאי בבודפשט. "מדובר בבי"ח גדול עם 1,200 מיטות, המהווה מרכז טראומה על-אזורי ויש בו את חדר המיון הגדול ביותר בהונגריה", הסביר, "לכן, במסגרת ההתנדבות במלר"ד בנהריה, כמומחה רפואה דחופה, לא הייתי זקוק להתאקלמות ארוכה, מכיוון שאני מכיר היטב את העבודה וגם דובר עברית". ביה"ח הצבאי מנוהל ע"י הצבא ומשרד הבריאות ההונגרי, וחלק מאנשי הצוות הם חיילים.

"בביה"ח יש מרכז לימודי ששייך לנאט"ו, המעביר קורסי רפואה ייעודיים עבור אנשי נאט"ו בכל העולם, כולל מארה"ב ומדינות באירופה. כנציג 'שותפות ביחד' בבודפשט, תיווכתי בין מארגני הקורסים של נאט"ו ובין המרכז הרפואי לגליל, ובשנים האחרונות מגיעים אלינו רופאים מנהריה, המעבירים קורסים ייעודיים ברפואה". כמדינה המתורגלת רבות במצבי חירום, בניגוד להונגריה, הוא לומד דברים רבים במלר"ד בנהריה, שאת חלקם בכוונתו ליישם בביה"ח הצבאי.

בהמשך דבריו סיפר כי הוא חש בטוח בהונגריה - כיהוד וכישראלי המתגורר בה. "הממשלה מגלה אפס סובלנות לאנטישמיות. כשהחלה המלחמה והיו הפגנות נגד ישראל, הממשלה יצאה בהצהרה שהפגנות פרו-פלסטיניות הן אנטישמיות לכל דבר והוציאו אותן מחוץ לחוק. ב-11 באוקטובר היה בבית הכנסת הגדול בבודפשט מפגן הזדהות עם ישראל, בהשתתפות 2,500 אנשים שמילאו כל פינה בבית הכנסת, במעמד נשיאת הונגריה קטלין נובאק. זה חימם את ליבי".