כבר חודשיים שישראלים רבים מהדרום והצפון מצאו את עצמם במציאות חדשה - בין רגע עזבו את ביתם, במקרה הטוב הצליחו לקחת מעט חפצים ומזכרות, ועברו להתגורר בבתי הארחה ומלונות לתקופת זמן לא ידועה. חוסר הוודאות והשינוי הקיצוני בשגרה שהמפונים חווים ברגעים אלה, באים לידי ביטוי בכמה דרגות, החל מלחץ ומתח ועד שינוי השגרה התזונתית באופן מידי. בשבוע האחרון אלטמן בריאות הובילה את "סיירת החיזוקים" במסגרתה הופעל צוות המומחים - דיאטנים ונטורופתים של אלטמן שהגיעו למלונות המפונים ברחבי הארץ והעניקו כ-1000 פגישות של ייעוץ תזונתי מותאם אישית יחד עם חלוקת תוספי תזונה רלוונטיים למפוני המלחמה.  

מתוך הפגישות שנערכו עלה כי מפונים רבים, מבוגרים וצעירים כאחד, מדווחים על בעיות בריאות ותזונה שהופיעו בעקבות פרוץ המלחמה, או בעקבות המעבר מביתם. בין התופעות השכיחות שדווח והיו נשירת שיער חמורה, תחושת סטרס גבוה, בעיות בעיכול דוגמת עצירות ועלייה במשקל כתוצאה מאכילה רגשית. למעשה, כחלק מהמנגנון שלנו כבני אדם, תגובת הלחץ מערבת ייצור הורמוני סטרס גבוהים. לרוב הם משרתים אותנו באופן חיובי ומסייעים לנו לתגובתיות מהירה כמו המלטות מסכנה. יחד עם זאת, כאשר התחושות והורמוני הסטרס נשארים גבוהים למספר חודשים, הגוף שלנו מותש ומערכות הגוף השונות יכולות לסבול מכך. 

המפונים מהקיבוצים, הערים והישובים בדרום ובצפון הארץ שב-7 באוקטובר איבדו את הביטחון האישי שלהם ושל יקיריהם ונאלצו להתמודד עם אירועים קשים וחוסר וודאות לגבי העתיד, מתמודדים עם שגרת חיים חדשה במרחב שהוא רחוק מהבית, מלונות ובתי הארחה, וכי המצב  הנוכחי משפיע על גופם במגוון אספקטים.

הקשר בין סטרס לנשירת שיער - במהלך המפגשים עם המפונים נתקלנו בדיווחים רבים על נשירת שיער. חלקם חוו נשירה לפני, שהתגברה, וחלקם חשים בה לראשונה- שכן מדובר בתופעה שכיחה גם בקרב נשים וגם בקרב גברים. יש קשר ישיר בין סטרס, נזק חמצוני לגוף ושינוי במחזור חיי השערה, שמגביר את הנשירה. חשוב לדעת ששיער הוא איבר נשיר, ובאנשים בריאים השערה שתנשור תוחלף בשערה חדשה. על מנת לאפשר צמיחה בריאה וחזקה של שיער, רצוי קודם כל לטפל בתסמין הלחץ, ובמקביל לתגבר את הגוף במזון עשיר בוויטמינים ומינרלים החשובים לשורש השערה כמו ברזל, אבץ, נוגדי חמצון, ביוטין וויטמיני B נוספים ובמידת הצורך לתסף במולטיויטמין עשיר ברכיבים חשובים אלו.

הקשר בין סטרס לחוסן ולמערכת החיסון - ייצור מוגבר של הורמוני לחץ גורמים לגוף להפנות יותר משאבים למערכות גוף חיוניות כמו מערכת הלב, כלי הדם, מערכת השרירים וכדומה, ואילו מערכות תמיכה אחרות קצת יורדות מהפוקוס, מה שמחליש את התגובה החיסונית. בנוסף, הימצאות של אוכלוסייה רבה במלון או בחלל סגור לזמן ארוך, יכול בפני עצמו לעודד הדבקה במחלות ויראליות. מומלץ לאוורר את החדרים, לשהות יותר במרפסת מאווררת במידת האפשר, לאכול מזון מגוון ועשיר ולהשלים חסרים תזונתיים כדי לספק לגוף את מה שהוא צריך לתפקוד אופטימלי. השלמת התזונה יכולה להתקיים בעזרת תוסף כמו מולטי ויטמין רחב, אך אם ישנם חסרים תזונתיים במינרלים או ויטמינים ספציפיים כדאי להשלים עם תוסף ייעודי. ישנם תכשירים צמחיים שונים שנמצאו במחקרים כמקצרים ימי מחלה ומקלים על תסמיני התקררות כמו פרופוליס, אכיניצאה, ויטמין C במינון גבוה או אבץ במציצה.

לאכול בשביל להירגע -  בתקופות לחוצות ואפילו סתם משעמום חלקנו אוכלים מזון "מנחם" העשיר בשומן וסוכר פשוט, כדי להרגיש טוב יותר, מה שכמובן לא יעיל לטווח ארוך. שהותם של המפונים במלון עם בופה מפנק לאורך היום וכמויות אדירות של מזון מאזרחים טובי לב, עלולים לייצר כמויות גבוהות של סוכרים ושומנים בתפריט היומי של המפונים, ולשבש להם את ההתנהלות התזונתית. אכילת מזון מסוג זה גם משפיע על העיכול ויכול לגרום לעצירות, כאבי בטן וגזים. מומלץ לאמץ דפוס תזונה המקדם בריאות של תזונה ים תיכונית, המומלץ על ידי משרד הבריאות ונמצא כמפחית סיכון להתפתחותן של מחלות כרוניות. לצד ההמלצות התזונתיות, חשוב לשלב פרוביוטיקה להעשרת המיקרוביום הטבעי, ומניעת עצירות ואי נוחות במערכת העיכול עד להתייצבות התזונה. 

ההתמודדות בימים אלה לא פשוטה עבור כולנו, ובמיוחד עבור המפונים. לצד הקשיים והאתגרים, חשוב שננסה, עד כמה שניתן, לשמור על בריאותנו. זה החוסן שלנו ומה שמאפשר לנו להיות חזקים פיזית ונפשית. בכל יום ננסה לראות מה הדבר הטוב שאנחנו עושים עבור גופינו, ואיך נשתפר גם ביום שלמחרת. 

עינת ששון, מנהלת מדעית אלטמן בריאות (צילום: אור פרבוזניק)
עינת ששון, מנהלת מדעית אלטמן בריאות (צילום: אור פרבוזניק)

הכותבת היא מנהלת מדעית אלטמן בריאות