הכתבה נכתבה בשיתוף יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה

כבר שנים רבות שתחום האוסטאופתיה נחשב למוביל ומוכר בארצות הברית ובאירופה, לעומת מדינת ישראל בה התחום מוכר פחות. באירופה אוסטאופתיה מוכרת כחלק מהרפואה הקונבנציונלית, שם אוסטאופתים עוברים הכשרה אקדמית ארוכה ומקיפה, ורשאים לרשום תרופות ולבצע ניתוחים. בישראל, לעומת זאת אוסטאופתיה נחשבת לחלק מהרפואה המשלימה, כלומר היא אינה מוכרת על ידי משרד הבריאות כמקצוע רפואי לכל דבר ועניין. ד"ר יאן מזרחי הגיע לעשות סדר בנושא ולהסביר על תחום האוסטאופתיה, האם האוסטאופת נחשב רופא ומהם קווי הדמיון והשוני בין התחומים.

יאן מזרחי הוא ד"ר לאוסטאופתיה - אוסטאופת מוסמך ומנוסה, אשר השלים את לימודיו בצרפת, בעל ניסיון של למעלה מעשור בטיפול בכאבים ובעיות אורטופדיות. הוא בוגר אוניברסיטת C.O.P, וכן מרצה עולמי בתחום האוסטאופתיה.

מה זה אוסטאופתיה?
אוסטאופתיה היא שיטת טיפול שפותחה במאה ה-19 על ידי ד"ר אנדרואוס סטיל. השיטה מבוססת על ההנחה שהגוף הוא יחידה שלמה, ושכל חלק בגוף קשור זה לזה. כאשר יש הפרעה בתפקוד של חלק אחד בגוף, זה יכול להשפיע על תפקוד של חלקים אחרים.אוסטאופתים מאמינים שכשיש הפרעה בתפקוד של חלק אחד בגוף, זה יכול להשפיע על תפקוד של חלקים אחרים.

אוסטאופתים משתמשים בטכניקות ידניות כדי לטפל במגוון רחב של בעיות, כולל כאבי ראש, מיגרנות, כאבי צוואר, כאבי גב, פריצת דיסק, כאבי דורבן, בעיות נשים בהריון, בעיות ילדים ובעיות מבוגרים כגון אוסטיאופורוזיס, מחלות ניווניות, ובעיות נוירולוגיות.

נקודות דמיון ושוני בין מקצוע האוסטאופתיה לרפואה

איזה לימודים צריך כדי להיות אוסטאופת?
יאן מזרחי מסביר כי בחו"ל,  כדי להיות אוסטאופת, יש צורך לעבור הכשרה אקדמית מלאה. הלימודים אורכים בין 5-7 שנים, והם כוללים לימודים עיוניים ומעשיים. הלימודים העיוניים כוללים לימודי אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, ביומכניקה, נוירו-אנטומיה, פתולוגיה, סמיולוגיה ואבחנה מבדלת, רדיולוגיה, אמבריולוגיה ועוד. הלימודים המעשיים כוללים התנסות בטיפול באוסטאופתיה על מטופלים. התנסות זו מתבצעת במרפאות המכללה או בבית החולים, תחת פיקוח של אוסטאופתים מוסמכים. בסיום הלימודים, נדרשים הסטודנטים לעבור סטאז' של מספר שנים. הסטאז' מתבצע במרפאות אוסטאופתיה מוסמכות. לאחר סיום הסטאז', נדרשים הסטודנטים לעבור מבחנים מקצועיים. המבחנים נערכים על ידי ארגונים מקצועיים בינלאומיים, כמו ה-C.O.P (Council on Osteopathic Education) ו-AOA (American Osteopathic Association).

בסיום הלימודים בחו"ל, אוסטאופתים מקבלים תואר אקדמי של דוקטור לרפואה אוסטאופתית (D.O). תואר זה מוכר במדינות רבות בעולם. בישראל, לעומת זאת, אוסטאופתים מקבלים תעודת מומחה באוסטאופתיה מטעם האיגוד הישראלי לרפואה משלימה (IMA). תעודת זו אינה מוכרת באופן רשמי על ידי משרד הבריאות. בנוסף, לימודי האוסטאופתיה בארץ קצרים יותר מאשר בחו"ל. גם כמות השעות המעשיות בלימודי האוסטאופתיה בארץ נמוכה יותר מאשר בחו"ל.

במה שונים ודומים לימודי הרפואה ללימודי אוסטאופתיה? 
תהליך הלימודים בחו"ל דומה מאוד לזה של רפואה, בכך שלימודי אוסטאופתיה נחשבים לחלק אינטגרלי ממערכת הבריאות. כחלק מהלימודים של אוסטאופתיה בחו"ל, הסטודנט לאוסטאופתיה לומד יחד עם הסטודנט לרפואה את השנה הראשונה, תנאי הקבלה זהים לשל רפואה והחומר המקצועי זהה כמו פיזיולוגיה, דרמטולוגיה, אנטומיה, גניקולוגיה וכו' והסטודנטים עוברים את אותם מבחנים.  למעשה, הם לומדים את הפרספקטיבה הרחבה של רפואה רגילה עם "הפיתרון לבעיה" באמצעות טיפול אוסטאופתי.

לימודי אוסטאופתיה בחו"ל נחשבים לתוכניות לימודים אקדמיות מוכרות. סטודנטים לאוסטאופתיה שסיימו את לימודיהם בהצלחה מקבלים תואר אקדמי של דוקטור לרפואה אוסטאופתית (D.O).

יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי (צילום: יאן מזרחי ד''ר לאוסטאופתיה)
יאן מזרחי בטיפול אוסטאופתי (צילום: יאן מזרחי ד''ר לאוסטאופתיה)

היכן עובד האוסטאופת?
באירופה ובארה"ב, בדומה לרופא, אוסטאופת יכול לעבוד בבתי חולים ובאירופה הוא נחשב לקו ראשון במיון  ובמחלקת יולדות. לדוגמא בצרפת אוסטאופת מבצע את הבדיקה הראשונית לאחר הלידה לתינוק ומבצע בדיקת שלד ואיזון האיברים לאחר הלידה. ישנה חשיבות לתזמון של הבדיקה מכיוון שזה קורה מיד לאחר הלידה ניתן לזהות בעיות נפוצות ולטפל בהם מייד.

עם אילו אוכלוסיות ובאילו מצבים מטפל אוסטאופת?
בניגוד לרפואה הקונבנציונלית, שבה יש חלוקה ברורה בין רופאים לפי תחומי התמחותם, האוסטאופתיה היא מקצוע רפואי משולב. להבדיל מרופאים, שרבים מהם מתמחים בתחום רפואי אחד או שניים, כמו למשל נוירולוג שמטפל באיזור הראש, אוסטאופתים מתמחים ומטפלים במגוון רחב של טיפולים.כמו מיגרנות וכאבי ראש, פריצת דיסק, כאבי דורבן, נשים בהריון, כאבי גב, כתף קפואה, כאבי צוואר וטיפול בתינוקות.

הסיבה לכך היא שהאוסטאופתיה מבוססת על ההנחה שהגוף הוא יחידה שלמה, ושכל חלק בגוף קשור זה לזה. אוסטאופתים מאמינים שכשיש הפרעה בתפקוד של חלק אחד בגוף, זה יכול להשפיע על תפקוד של חלקים אחרים.

עם אילו גילאים עובדים אוסטאופתים?
אוסטאופתים יכולים לטפל בכל הגילאים, החל מתינוקות ועד קשישים, ויכולים לטפל במגוון רחב של בעיות, החל מכאבים יומיומיים ועד בעיות רפואיות מורכבות. זאת להבדיל מהחלוקה ברפואה בה יש רופא שמטפל בילדים, רופא משפחה, רופא נשים וכו'. אוסטאופת מטפל בכל הגילאים בשלל בעיות שונות ובנשים גברים ותינוקות כאחד.

האם אוסטאופת יכול להפנות לבדיקות או לרשום מרשם?
בארץ אוסטאופת יכול להמליץ על בדיקות ותרופות, אך הוצאת המרשם מתבצעת על ידי רופא. אם אוסטאופת רואה צורך במתן תרופות או בביצוע ניתוח, הוא יפנה את המטופל לרופא. הסיבה לכך היא משום שמשרד הבריאות רואה את האוסטאופתיה כמקצוע השייך לרפואה המשלימה, ולא כמקצוע רפואי עיקרי. רופאים הם בעלי ההסמכה המקצועית הנדרשת כדי לאבחן ולטפל במגוון רחב של בעיות רפואיות, כולל בעיות שדורשות מתן תרופות או ביצוע ניתוחים.

למידע נוסף אודות יאן מזרחי ולקריאה על המלצות וסיפורי הצלחה מהקליניקה היכנסו לקישור המצורף.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף יאן מזרחי, ד"ר לאוסטאופתיה