תסמונת העייפות הכרונית (CFS) הידועה גם בשם אנצפלומיאליטיס מיאלגית, היא מחלה כרונית המאופיינת בעייפות קיצונית הנמשכת לפחות שישה חודשים. בנוסף לעייפות, CFS עלולה לגרום לתסמינים נוספים, כגון כאבי שרירים ופרקים, סחרחורות, בעיות בזיכרון ובריכוז, ועוד, כך לפי ה"ניו יורק פוסט".

CFS נחשבה בעבר למחלה נדירה, אך מחקר חדש של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב מצא כי היא שכיחה יותר ממה שהיה ידוע עד כה. לפי המחקר, 3.3 מיליון מבוגרים אמריקאים סובלים מ-CFS. הסיבה למחלה אינה ידועה, אך החוקרים מאמינים כי היא עשויה לנבוע מגורמים שונים כגון זיהום ויראלי או חיידקי, פציעה, טראומה רגשית, או גורמים גנטיים.

תשישות כרונית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
תשישות כרונית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

עוד צוין ב"ניו יורק פוסט" כי האבחון של התסמונת אינו פשוט, מכיוון שהוא דומה לתסמינים של מחלות אחרות כמו דיכאון, חרדה, ואפילו אנמיה. כדי לאבחן CFS, הרופא יערוך בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה כדי לשלול מחלות אחרות. נכון להיום, אין תרופה ל-CFS. הטיפול במחלה מתמקד בהקלה על הסימפטומים ועשוי לכלול תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות חרדה, תרופות לשיכוך כאבים וטיפולים משלימים כמו פיזיותרפיה, יוגה, וטיפול רגשי.

CFS היא מחלה לא קלה שעלולה להשפיע רבות על איכות החיים של החולים. היא עלולה לגרום לבעיות בעבודה, בלימודים, ובחיי המשפחה והחברה. חולים הסובלים ממנה מתמודדים עם קשיים רבים, הן פיזיים והן נפשיים. הם נאלצים ללמוד להתנהל עם העייפות הקיצונית, עם התסמינים הנוספים ועם חוסר ההכרה של הסביבה בתסמונת כמחלה לכל דבר. קיימות קבוצות תמיכה לחולי CFS, המעניקות להם תמיכה נפשית ורגשית, וכן מידע על התסמונת ודרכים להתמודדות עמה.