ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר קיימה היום (שלישי) דיון בנושא היערכות אגף השיקום במשרד הביטחון לטיפול בנפגעי צה"ל במלחמה - לרבות היערכות לטיפול בנפגעי פוסט טראומה מקרב. הדיון התקיים ביוזמת הוועדה וכן לבקשת חברי הכנסת מיכאל ביטון, יצחק קרויזר, משה רוט וניסים ואטורי. 

בראשית הדיון, סקרה ראש אגף השיקום לימור לוריא את פעילות האגף לאיתור וטיפול פצועי המלחמה. בין היתר, התייחסה לוריא לנתוני הפצועים, אופי וחומרת הפציעה.על פי הנתונים שהוצגו, מפרוץ המלחמה ישנם 2,816 מטופלים חדשים באגף השיקום. 91% מהם מוגדרים כפצועים קל, 6% בינוני ו-3% קשה. % 48 פצועים בגפיים ו-18% תגובות נפשיות ו-PTSD. לדבריה "התפיסה השתנתה. אם פעם היינו מגיעים לפצועים אחרי המלחמה או שהם אלה שהיו פונים אלינו, היום אנחנו מבינים שככל שנקדים להגיע אליהם - אולי נמנע בעיות בעתיד. אגף השיקום נמצא בכל בתי החולים, מגיע אקטיבית לפצועים וברגע שהם מסכימים לקבל טיפול מאיתנו, הם מקבלים חבילת סיוע להם ולבני משפחתם. החייל ובני המשפחה שלו מקבלים מאיתנו מענים נפשיים וכמובן את כל הטיפולים הרפואיים. קיבלנו אישור לתת מענים במשך שנה - ללא צורך בוועדות". 

נציגים של נכי צה"ל ונפגעי פוסט טראומה קטעו את דבריה של לוריא. נדב וירש, פעיל למען זכויות נפגעי פוסט טראומה אמר כי אגף השיקום לא ערוך לטפל בנפגעי המלחמה: "תגידו את האמת, המצב לא טוב. אין לכם את המשאבים ולא את העובדים לטפל באנשים האלה. אתם מפקירים את הלומי הקרב וגם את הנפגעים פיזית". ראש אגף השיקום לוריא הסכימה כי אגף השיקום במשאביו הנוכחיים לא יכול לתת מענה לכלל הפצועים ולנכי צה"ל הקיימים - וקראה לתגבור והקצאה נוספת של משאבים ועובדים לאגף: "אנחנו בקשר עם הגורמים הרלוונטיים בנוגע לזה. צריך לשחרר ביורוקרטיות, לפתוח את היד ואת הלב ולאפשר את זה״. 

אביחי לוי, נכה צה"ל סובל מ-PTSD הוסיף לדבריו ואמר: "אתם מדברים על הנכים החדשים - אך הנכים שיושבים פה מופקרים. אני הפכתי לאלכוהליסט ואלים, יש לי חובות של למעלה מ-800,000 ש״ח, אני מחכה לרכב שירות, להלוואה, מתחנן שנה וחצי לפשיטת רגל. אני נלחם כל יום. איפה עובדי השיקום? אני הלכתי להיהרג בשביל כל אחד ואחת פה - ואני זועק לעזרה".