מהי סוכרת? סוכרת מוגדרת כמגיפה של המאה ה-21 כשלמעשה מדובר במחלה כרונית שעלולה להוביל לסיבוכים רבים. קיימים שני סוגי סוכרת עיקריים: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. 

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית המכונה גם סוכרת נעורים הנגרמת כתוצאה מהרס תאי הבטא של הלבלב ע"י מערכת החיסון, וכתוצאה מכך כשל של הלבלב לייצר אינסולין, ההורמון אשר אחראי לאיזון רמות הסוכר בדם. האינסולין מסייע בפינוי הסוכר מזרם הדם לרקמות השונות: שומן, שריר, כבד. סוכרת זו מהווה כ-10% מסך הסוכרת והיא יכולה להופיע בכל גיל. סוכרת מסוג 2 היא צורת הסוכרת השכיחה מהווה מעל 85% מסך הסוכרת.

סוכרת, אילוסטרציה (צילום: iStock)
סוכרת, אילוסטרציה (צילום: iStock)

בסוכרת מסוג 2, הלבלב עדיין מייצר אינסולין, אך לא בכמות מספקת ובנוסף יש הפרעה בפעילותו התקינה של האינסולין בעקבות תנגודת לפעילותו, שהיא לרב על רקע עודף משקל. כשיש עודף משקל רקמת השומן העמוקה מפרישה חלבונים שפוגעים בהשפעת האינסולין ברקמות השונות, בנוסף השומן ששוקע בכבד ובשריר מביא לתנגודת לפעילות האינסולין ברמת הכבד והשריר. שומן ששוקע בלבלב פוגע בתפקוד תאי הבטא ויכולתם להפריש אינסולין. הללו הפיכים חלקית בירידה במשקל. סוגי סוכרת נוספים הם סוכרת הריון אשר מופיעה לרב בטרימסטר השני להריון אך מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 לאחר הלידה. בנוסף קיימת סוכרת מונוגנטית (MODY) אשר מהווה כ-5% מסוגי הסוכרת, בה יש פגם בגן שקשור לתפקוד תאי הבטא בלבלב, לעיתים יש תחלואה נוספת. ההסתמנות משתנה אך היא יכולה להיות דומה לסוכרת מסוג 2, אך בגיל צעיר (פחות מ-35) ובאנשים ללא עודף משקל. 

מי נמצא בסיכון לסוכרת מסוג 2? אנשים עם טרום סוכרת, סוכרת מסוג 2 בקרובי משפחה מדרגה ראשונה, נשים שחוו סוכרת הריון, נשים עם שחלות פולצסטיות, אנשים עם עודף משקל, אנשים שחיים אורח חיים יושבני  ממעטים בפעילות גופנית ולא מקפידים על תזונה בריאה אלא אוכלים בעיקר מזון  מעובד ופחמימות פשוטות כולל מיצים. מחקרים רבים הראו כי קיים קשר ישיר בין השמנה לסוכרת וכי עודף משקל משפיע על התנגודת לאינסולין.  

מהם התסמינים של סוכרת? סוכרת היא מחלה נטולת תסמינים אלא אם הסוכר עולה מעל 200 מג/דל או שמתפתחים סיבוכים של הסוכרת. בסוכר מעל 200 מג/דל עשוי להופיע: צמא, מתן שתן מוגבר, רעב מוגבר, ירידה במשקל למרות אכילה מוגברת, זאת בעקבות הפרשת סוכר מוגברת בשתן. 

איך מומלץ לאזן את הסוכר? 

איזון רמות הסוכר עד כמה שיותר קרוב לסוכר תקין מסייע במניעת סבוכים ארוכי טווח של המחלה. כגון פגיעה בכלי הדם הקטנים: ברשתית, כליות, בעצבים. וכן בכלי הדם הגדולים: למניעת התקף לב ארוע מוחי, וכן פגיעה בכלי הדם בגפיים דבר שעלול להביא לקטיעות. 

בניית תפריט מאוזן ומותאם אישית: הקפידו על תפריט הכולל ירקות, סיבים וחלבונים הכוללים גבינות, דגים, עוף ובשר וקטניות. חשוב לעל כמות מופחתת של פחמימות על מנת שלא להגיע לעליות בסוכר. בגלל שהתגובה לפחמימות השונות היא שונה מאדם לאדם יש לשקול התאמה אישית של התפריט בהתאם לתגובה הגלקמית למזונות השונים. ניתן להעזר במדידת סוכר מהאצבע לפני ושעה/שעתיים אחרי ארוחות או במד סוכר רציף למשל הולטר סוכר בכדי לבנות תפריט המתאים ביותר שיכלול מזונות שמעלים פחות את רמת הסוכר. יאפשר צריכה של פחמימות אך כאלו שפחות מעלות את רמת הסוכר. 

בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)
בדיקת דם, סוכרת (צילום: istockphoto)

שתיה: הימנעו ממשקאות אלכוהוליים או במשקאות ממתוקים המלאים בסוכר שעלולים לעלות את הסוכר. הקפידו על שתיית ליטר וחצי מים ביום. 

פעילות גופנית: אחת הדרכים שמסייעות לשמירה על רמות סוכר מאוזנות היא לקיים פעילות גופנית באופן תמידי. היא משפרת את התנגודת לאינסולין ומשפיעה לטובה על כלי הדם והלב. שלבו תרגילי כוח ואירובי. ככל שתקיימו יותר כך תראו שיפור.

הימנעו מסטרס: הקפידו על אורח חיים כשהלחץ הנפשי והמתח מחוץ לחייכם. הם מעלים את רמות הסוכר ולכן שלבו בחייכם אורח חיים של נשימות, מדיצטיות והקפידו לשמור על רוגע. שמעו מוזיקה, תרקדו ותיהנו מהקיים ומה שיגביר לכם את האנרגיות הטובות. תקופה זו רוויה בסטרס, לכן תכננו לכם איך מראש תתמודדו עם המצב. הימנעו מכל מה שיכניס לכם חרדה או לחץ. 

תרופות: בעשור האחרון וכן בימים אלו יש לנו תרופות חדשות שמעבר להורדת הסוכר מסייעות בירידה במשקל, וכן יש להן השפעה מגינה על הכליות , הלב, המח  וכלי הדם. כמו כן הן משפרות את פרופיל השומנים ואת לחץ הדם. מדובר על תרופות ממשפחת האנאלוגים לGLP1 וכן מעכבי SGLT2 ובקרוב תגיע לארץ תרופה שהיא אנאלוג לGLP1 וGIP. מטפורמין היא תרופה ותיקה ובטוחה, מפחיתה משקל במידה קלה, ובעלת השפעה מגינה על הלב. אין סיבה לחשוש מאינסולין במתן נכון ותוך ניטור רמות הסוכר התרופה עוזרת מאוד לאזן את רמות הסוכר. חשוב לתת מינון נכון בכדי להפחית את הסיכון לתנודות ברמות הסוכר כולל היפוגלקמיות (נפילות סוכר) או גם לעליה במשקל. 

טכנולוגיה: אצל סוכרתיים עם סוכרת מסוג 2, בחולים שאינם מקבלים אינסולין- ניטור סוכר רציף כגון פריסטייל לברה, מערכת מבוססת חיישן המספקת קריאות רמת סוכר בזמן אמת למשך עד 14 ימים, ללא דקירות אצבע. זמינה בסל הבריאות למטופלים עם סוכרת מסוג 1, סוכרת סוג 2 המטופלים בזריקות אינסולין מרובות יומיות או במשאבת אינסולין ונשים עם סוכרת הריון המטופלות באינסולין. 

בדיקת סוכרת, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
בדיקת סוכרת, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

יכול לסייע בבחירת פחמימות שפחות מעלות את רמת הסוכר, אפשר לבצע גם הולטר סוכר חד פעמית. בחולים שמקבלים אינסולין (שלוב של אינסולין ארוך וקצר טווח במשך חצי שנה) מד הסוכר הרציף נמצא בסל והוא מסייע בהתאמת מנוני האינסולין בהתאם לרמות הסוכר והפחמימות שנצרכות

אצל סוכרתיים מסוג 1: מד הסוכר הרציף בסל (פריסטייל ליברה , מדי סוכר רציפים אחרים בתנאים מסוימים, הללו מאוד מסייעים באזון רמות הסוכר. בנוסף יש לנו היום אפשרות למשאבות אינסולין שמזליפות אינסולין תת עורית באופן רציף, ואף ל"לבלב מלאכותי" במסגרתו משאבת אינסולין מתקשרת עם מד סוכר רציף ומתאימה את מינוני האנסולין בהתאם לרמות הסוכר. הדבר מסייע מאוד במניעת היפוגלקמיות וגם עליות לא רצויות ברמות הסוכר ומשחררת את המטופל מהתעסקות תמידית ברמת הסוכר. 

ד"ר מאיה איש שלום, מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת המרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת