בחודש ספטמבר האחרון החל להופיע רצף גנטי חדש בדגימות הקורונה בארה"ב: הזן החדש JN1 מורכב הרבה יותר מקודמיו, ובחלוף השבועות כשהוא הופך לזן הדומיננטי מבין זני הקורונה, הוא מגלה יכולת עמידות בפני מנגנוני ההגנה של הגוף, וגם ככל הנראה בפני תרכיבי החיסון.  כעת מאשר משרד הבריאות כי הזן הגיע גם לישראל, והוא אותר כבר בלפחות 200 ישראלים. על פי הערכות גורם בכיר במשרד, הזן כבר התפשט למאות ישראלים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מאז פרוץ מגפת הקורונה ממשיכים נגיפי הקורונה ליצור מוטציות רבות. עד כה ייצר נגיף הקורונה מאות ווריאנטים חדשים, המאפשרים לו להתגבר על מנגנוני החיסון של המארח – כלומר אנחנו, בני האדם, להמשיך ולהתרבות, וגם להתחמק מהנסיונות ליצור תרכיבי חיסון מעודכנים. עד כבר נוצר חיסון יעיל שמטרגט את הזן החדש, כבר נוצר זן חדש אחר, עמיד הרבה יותר, מה שהופך את הניסיונות למגרו למאתגרים.

מוטציה היא שינוי גנטי חריג, או בעצם טעות שנוצרת בעת התרבות נגיף הקורונה. חלק מהטעויות האלה גורמות להיכחדות הזן החדש, אחרות מעניקות לו יתרון. הזנים המוטנטים שהצליחו לשרוד, הם אלה שהטעויות הגנטיות הביאו להם יתרונות התגוננות והתפשטות. 

הזן החדש שהולך ומתפשט ברחבי העולם וכאמור נחת גם אצלנו בישראל, נקרא JN1. עד כמה שאפשר לומר עד כה, נראה שהוא אינו גורם למחלה קשה אצל רוב הנדבקים, אך התסמינים מעט שונים מהזנים הקודמים.  

חיסוני קורונה חדשים מגיעים לישראל (צילום :לוגי גרופ)

נתונים אחרונים ממדגם של יותר מ-27 אלף אנשים בתחילת דצמבר האחרון מצא שאובדן חוש הריח או הטעם כבר אינם התסמין השכיח ודווחו רק בכ-3 אחוזים מהנבדקים. שיעול נותר תופעה שכיחה והוא נמצא אצל כ-23%, נזלת היתה הדיווח השכיח ביותר ונמצא אצל 31% מהנבדקים. כחמישית מהנסקרים דיווחו על כאבי ראש, חולשה או עייפות. כאבי שרירים נמצאו אצל כ-16% וכאב גרון אצל 13%. לצד אלה, כ-10% מהחולים דיווחו על בעיות שינה וחרדות. 

על פי מחקרים ראשוניים שטרם פורסמו בספרות הרפואית הרשמית, נראה שהזן החדש עמיד יותר בפני מערכת החיסון, בעל יכולת התחמקות גבוהה, והחיסונים הקיימים אינם מעניקים הגנה משמעותית כפי שהגנו בזנים קודמים. בדיקות האנטיגן הביתיות עדיין מצליחות לאתר את הנגיף, לא ברור באלו שיעורים, אולם החברות היצרניות כבר מנסות להתאים את קווי הייצור הבאים לזן החדש.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בחודש וחצי האחרונים נצפית בישראל עליה קלה ומתונה בתחלואה מקורונה כפי שנראה בכל העולם. משרד הבריאות ממשיך ומנטר את הוריאנטים השונים באמצעות ריצוף גנטי ועוקב גם אחר הדיווחים בעולם בנושא ונמצא בקשר עם משרדי בריאות אחרים. עד כה נצפו בישראל כ-200 מקרים של הוריאנט JN.1, מגמה זו נצפית בכל העולם. משרד הבריאות ממליץ לציבור, ובעיקר לאוכלוסיות בסיכון, להתחסן בחיסון נגד קורונה שזמין בקופות החולים ומותאם לוריאנטים הנוכחיים ובהזדמנות זאת - גם להתחסן נגד שפעת".