מצב מלחמה הוא מצב שקשה לכולנו, וכמובן כזה המוסיף לנו עוד אתגרים לא פשוטים שלא התמודדנו איתם בזמן שגרה. אך השגרה, גם בחירום, נמשכת, ואחד הדברים השגרתיים ביותר שכולנו מכירים בכל פעם כשמתחיל להיות קר יותר בחוץ הוא מחלות החורף בקרב ילדינו.

כדי שנחסוך מאיתנו אתגרים נוספים לשגרת החירום הקשה גם כך, הינה כמה טיפים שיעזרו לכם לנסות להימנע ממחלות החורף, או לפחות להקל על הסימפטומים שלהן. למחלות חורף כמה סימפטומים. אלו חמשת המרכזיים שבהם, בתוספת הדרך להתמודד איתם עוד לפני שהם הופכים למחלה של ממש:

מחלות ילדים (צילום: אינג'אימג')
מחלות ילדים (צילום: אינג'אימג')

צינון

הצינון או ההתקררות נחשבים לאחד הסימפטומים השכיחים ביותר בחורף, שמתפתחים כאשר הגוף מתמודד עם 'מנת קור' גדולה. הם יתאפיינו בדרך כלל בנזלת מרובה, ולעיתים גם בסימפטומים אחרים שנזכיר מייד (ליחה, שיעול ועוד). לצינון אין תרופה כיום, ולכן יש פשוט לקוות שיחלוף במהרה. בינתיים, מומלץ לוודא שהילד שוהה במקום חמים – מבלי להגזים, שכן גם סביב החמה מדי יכולה להזיק, ובוודאי לגרום לחוסר נוחות לא מוצדק – ולהקפיד בצריכת מזונות חמימים וכאלו המחזקים את המערכת החיסונית: תה חם, אם אפשר בהתאם לגיל, מזונות המכילים קינמון או ג'ינג'ר, ויטמין C, ויטמין A ועוד. בנוסף, כדאי להצטייד בבית בתכשירים המבוססים על שמנים טבעיים ומקלים על תופעות הנלוות לנזלת כדוגמת טפטפים אפג'ל.

שיעול

השיעול יכול להופיע כאחד הסימפטומים של מחלות אחרות – שפעת, צינון ועוד – וכן כסימפטום להפרעה בדרכי הנשימה, שמתרחשת לא אחת במהלך החורף. ישנן כיום תרופות להקלת השיעול, כולל כאלו המותאמות לילדים ואף לסוג השיעול (שיעול 'יבש' מול שיעול 'רטוב', למשל), וגם כאן תה חם עשוי לעזור ולכל הפחות להקל בשיעול. אם מדובר בסימפטום יחיד, הטיפול בו בשלב מוקדם עשוי לסייע במניעת התפתחותה של מחלת חורף קשה.

ליחה

גם הצטברות ליחה בגרון היא תופעה שכיחה מאוד בחורף, שיכולה להיגרם מכמה סיבות: הצטננות, חדירת נגיף למערכת הנשימה, לריאות ועוד. גם במקרה זה ישנן תרופות או אמצעים להקלה על התחושה הלא נעימה, שמתגברת במקרים רבים דווקא בלילה, אולי משום תנוחת השכיבה אשר 'דוחפת' את הליחה מעלה אל דרכי הנשימה. מכשיר אינהלציה (שמאדה חומר מסוים, לעיתים מי מלח, שאותו שואף הילד) יכול לסייע לא פעם במקרים כאלו, וכך גם תרופות להקלה בשיעול המלווה בליחה.

חום

הופעת חום אינה מחלה בפני עצמה, אלא סימפטום לבעיה אחרת המתפתחת בגוף – לרוב מחלה זיהומית. עליית חום הגוף מאפשרת להילחם בנגיף ולהרוג אותו, אלא שלעיתים הגוף מתקשה בכך, או שנדרש זמן רב עד לחיסול האיום, ולכן החום מופיע גם לכמה ימים. הורדת חום, אם כך, אינה המטרה – אלא טיפול במחלה עצמה. הורדת החום אפשרית בעזרת תרופות שונות, ומומלץ להתייעץ עם רופא טרם נטילתן.

כאב גרון

לא פעם אנחנו תופסים כאבי גרון כמחלה בפני עצמה – משום שבחלק מהמקרים הם נגרמים כתוצאה מדלקת. אלא שהכאב, והדלקת, הם בדרך כלל סימפטומים למחלות חורף משמעותיות יותר, כדוגמת שפעת. אפשר לראות בהם אף כ'סימן אזהרה' למחלה מתפתחת. ישנן דלקות גרון נגיפיות, שיחלפו עם הזמן וניתן לטפל בהן בעיקר באמצעות תרופות סבתא כמו שתיית תה עם דבש, וישנן דלקות גרון חיידקיות, שניתן לטפל בהן – לצד תרופות הסבתא שבעיקר מפחיתות את הכאב – גם באמצעות אנטיביוטיקה. ישנן גם תרופות להקלה בכאב גרון, המגיעות כתבליות למציצה.

מחלות ילדים (צילום: אינג'אימג')
מחלות ילדים (צילום: אינג'אימג')

מתי מספיק לקחת תרופה ומתי יש לגשת לרופא?

הפעולה היעילה ביותר נגד מחלות חורף היא היגיינה ואוורור, שכן אלו מחלות שמועברות בעיקר במגע ודרך האוויר. ברוב מקרי מחלות החורף, ובמיוחד כשמדובר במחלה נגיפית, מנוחה היא התרופה הטובה ביותר. תרופות שונות יכולות להקל על הכאב, לעזור עם התסמינים ולזרז את ההחלמה.

מתי יש לפנות לרופא? אם המחלה נמשכת כמה ימים ללא שיפור, אם הילד אפאתי ולא מגיב ובמקרה של חום – אם מדובר בתינוק עד גיל שלושה חודשים, או כאשר החום גבוה מ־42 מעלות. גם כאשר ישנם קשיי נשימה, תחושת לחץ באזור הבטון והחזה, בלבול, סחרחורות, הקאות קשות או קושי רב בבליעה, מומלץ לגשת לרופא.