המרכז הקרדיו-אונקולוגי בהדסה מטפל ביותר מ-250 מטופלים מדי שנה. בזמן שהתחום עוד מתפתח במדינת ישראל ודווקא על רקע חרמות על ישראל בעולם האקדמי בימים אלה, המרכז הקרדיו-אונקולוגי בהדסה, בהובלתו של פרופ' דן גילון, קיבל הכרה בינלאומית כמרכז המצוינות הראשון בישראל על ידי האיגוד הבינלאומי לקרדיו-אונקולוגיה (ICOS).

פרופ' יורם וייס, מנכ"ל הדסה: "ההכרזה העולמית היא בראש ובראשונה אמירה חד משמעית - בעיקר בימים אלה, כי המחקר, המדע ותחום הבריאות הם מעל לכל עימות וצד במלחמה ושיש גורמים רשמיים בינלאומיים שמכירים בתרומה הבינלאומית של העשייה הישראלית לאורך השנים וגם עכשיו".

תחום הקרדיו-אונקולוגיה, העוסק בקשר בין מחלות הלב ומחלת הסרטן, מפותח בעולם מזה שנים רבות ובישראל בעיקר בעשור האחרון. התפתחות התחום נובעת מהעלייה במספר המטופלים עם תוחלת חיים ארוכה יותר, כאשר שיעורי ההצלחה של הטיפולים במחלת הסרטן גבוהים יותר משהיו בעבר. עם זאת, לטיפולים אלו ישנן לעיתים תופעות לוואי העלולות להשפיע על בריאות הלב וכלי הדם. מצב זה עלול להיגרם עקב מחלת לב, גורמי סיכון, התקדמות המחלה האונקולוגית או משימוש בתרופות כימותרפיות וביולוגיות בעלות פוטנציאל לנזק לבבי.

על כן, מטופלים שחולים בסרטן או כאלה שכבר החלימו, נמצאים בסיכון לפגיעה בתפקוד הלב, עד כדי התפתחות של אי ספיקת לב או סיבוכים אחרים. על מנת למנוע פגיעה לבבית בקרב אותה אוכלוסייה ולהביא למודעות של המטופלים לגבי הסיכונים, הוחל שיתוף פעולה מוסדר יותר בין תחומי הקרדיולוגיה, אונקולוגיה והמטולוגיה.

פרופ' דן גילון, רופא בכיר במערך הקרדיולוגי וראש המרכז הקרדיו-אונקולוגי בהדסה מתאר: "בעשור האחרון התפתחה התובנה שצריך להתאים מסגרות מיוחדות כדי להעלות את המודעות של המטופלים והרופאים, להביא לשיפור הטיפול המקצועי וקידום המחקר. זאת כדי לתת מענה רב תחומי על בסיס הקרדיולוגיה, בשילוב האונקולוגים וההמטולוגים, כדי לאפשר ולהבטיח את הטיפול האופטימלי למטופלים. היום הרבה יותר מטופלים מחלימים ממחלת הסרטן וחיים במצב טוב, אך לטיפולים שעברו יתכנו תופעות לוואי שמצריכות בהחלט מודעות והתייחסות לאורך שנים".

השבוע, המרכז לקרדיו-אונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה הוכר רשמית על ידי האיגוד הבינלאומי לקרדיו-אונקולוגיה (ICOS) כמרכז המצוינות הראשון בישראל בתחום הקרדיו-אונקולוגיה. 

המרכז הוקם לפני כעשור בהובלת פרופ' דן גילון ותמיכה מתמשכת ומשותפת של ראשי המערך הקרדיולוגי, האונקולוגי וההמטולוגי. למרכז מגיעים מדי שנה מעל -250 מטופלים במסגרת המרפאה הייעודית, בנוסף לבדיקות של רופאים נוספים במערך קרדיולוגיה והאונקולוגי ובייעוציים רפואיים שונים. "הקרדיולוגים, עם השותפים העיקריים האונקולוגים וההמטולוגים, עורכים בין היתר פגישות משותפות על בסיס חודשי, שבועי, ויומי אם נדרש", מספר פרופ' גילון. "אנחנו מתאימים את הגישה הטיפולית מהבחינה הלבבית, בהחלטות משותפות, כדי לאפשר לחולי הסרטן לקבל את הטיפול האונקולוגי הטוב והמתאים ביותר".

בנוסף, המרכז הקרדיו-אונקולוגי בהדסה הוא הראשון בארץ שמלמד סטודנטים לרפואה את התחום כחלק מתוכנית הלימודים בקרדיולוגיה בשנה השישית. בהתאם להמלצות רשמיות של האיגודים העוסקים בתחום, המרכז גם מעביר הרצאות למחלקות השונות בבית החולים ובמסגרות שונות, במטרה להעלות את המודעות לנושא בקרב צוותי הרפואה כולם, ולא רק הרופאים.

פרופ' דן גילון (צילום: אבי חיון)
פרופ' דן גילון (צילום: אבי חיון)

תחום הקרדיו-אונקולוגיה פונה לשרת קהילה גדלה, המונה כ-400 אלף איש בישראל, של מטופלים במחלות ממאירות, כולל ובנוסף את אלו שהבריאו מהן ונמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב של שורדי סרטן. התחום ממשיך לגדול ולהתפתח בארץ ובעולם ועם הזמן מאפשר למצוא פתרונות רפואיים טובים יותר עבור החולים: "ההערכה והטיפולים שמבצעים במרכז מצליחים לתמוך ולאפשר החלמת חולים מהמחלות הממאירות למרות מחלות הלב", מספר פרופ' גילון. "המרכז הקרדיו-אונקולוגי בהדסה מהווה כתובת עבור המטופלים האונקולוגים והמטולוגים הזקוקים להתייחסות ומעורבות הקרדיולוגים, כדי לתת את הטיפול הטוב והמקיף ביותר לכך. ההכרה הבינלאומית שקיבלנו כמרכז המצוינות הראשון בישראל בתחום הקרדיו-אונקולוגיה היא הוכחה לתרומה הממשית של המרכז לקידום התחום בישראל ובעיקר לטיפול, ריפוי ושמירה על איכות החיים של החולים".

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס, הדגיש כמה משמעותית ההכרזה של האיגוד הבינלאומי לקרדיו-אונקולוגיה (ICOS), בעיקר בימי המלחמה: ״ההכרה במרכז לקרדיו-אונקולוגיה בהדסה כמרכז מצוינות מסבה גאווה רבה לצוות הדסה כולו, אך מעבר לכך, היא בראש ובראשונה אמירה חד משמעית - בעיקר בימים אלה, כי המחקר, המדע ותחום הבריאות הם מעל לכל עימות וצד במלחמה ושיש גורמים רשמיים בינלאומיים שמכירים בתרומה הבינלאומית של העשייה הישראלית לאורך השנים וגם עכשיו. זוהי הכרה בדרכה של הדסה, בערכיה ובתרומתה המלווה במצוינות בכל תחום רפואי ואקדמי ובשינוי שהיא מחוללת במערכת הבריאות הישראלית והעולמית".