שנת 2023 הייתה שנה גדושה בטרנדים תזונתיים וצרכניים: בישול ויראלי, פתרונות לבישול נגיש ומהיר וארוחה בסיר אחד. גם המלחמה השפיעה על הרגלי הצריכה והתזונה שלנו ולהערכתנו הטרנדים התזונתיים והצרכניים ילוו אותנו גם לשנת 2024. לרגל השנה האזרחית החדשה, שמרית בן ארי, יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון  ושני ארד, תזונאית ראשית בשטראוס, מספרות על  תחזית הצריכה והטרנדים לשנת 2024, על השפעות המלחמה על הרגלי הצריכה והתזונה שלנו כחברה. 

מוצרים מותאמים אישית:  אנשים מחפשים מוצרים שמתאימים לגילם ולאורח חיים שהם מאמצים ולרגישויות רפואיות. מוצרים ללא גלוטן ישבו בעבר במדף ייעודי, במחירים גבוהים יותר ועם מבחר מוצרים מצומצם. בזכות מהלכים גדולים כמו בשטראוס והעלאת המודעות לרגישות לגלוטן הוצאנו את מוצרי הללא גלוטן לכל המדפים והיום בשטראוס יש מעל 500 מוצרים ללא גלוטן ומפעל מלוחים שלם שלא מייצר מוצרים עם גלוטן וכל מוצר שיוצא לפיתוח, עובר חשיבה מעמיקה על כיצד ניתן לייצר את המוצר ללא גלוטן.

ירקות בריאים וזמינים לחורף (צילום: אינג'אימג')
ירקות בריאים וזמינים לחורף (צילום: אינג'אימג')

תזונה לפי גיל: צרכים תזונתיים משתנים במעגל החיים. קיימות 3 נקודות זמן שבהם נראה שהצרכים התזונתיים משתנים ואנחנו כשתעשיית המזון צריכים לתת מענה: גיל הילדות, בגרות ובגיל השלישי. בקרב נשים זה יותר מורכב ונדרשת התאמה תזונתית גם בתקופת ההריון וגם בגיל המעבר. 

כשאנחנו מדברים על התאמת מוצרי מזון לגיל, אני גאה על כך שפיתחנו מוצר לגיל השלישי בשם 'מולטי', מועשר בוויטמינים, מינרלים וחלבון, שהוא גם דל לקטוז משום שככל שעולים עם הגיל הסבילות ללקטוז גוברת. מוצרי ה'מולטי' מתרחבים ואנחנו משיקים ממש בימים אלה גם משקאות, על רקע הביקוש הגובר. זה טרנד שהתחיל ב-2023 ואין ספק שימשיך.

חיפוש אחר פתרונות מהירים במטבח: אנחנו רוצים אוכל ביתי ומזין בכמה שפחות זמן. זו הסיבה שמוצרים שמקצרים לנו את הדרך במטבח מאוד נצרכים כמו קטניות מוכנות לאכילה, מסלטים שטופים ועד מתכונים עם 3 רכיבים וטכנולוגיות בישול שאפשר למצוא בכל מטבח. על רקע תכניות הבישול ואפקט הקורונה, עוד טרנד שהתחזק ב-2023 הוא פתרונות מהירים במטבח, כדי לשלב בין הכנה ביתית של תבשילים לבין הכנה מהירה ויעילה.

כולנו מעדיפים מזון קל להכנה (צילום: אינג'אימג')
כולנו מעדיפים מזון קל להכנה (צילום: אינג'אימג')

אנשים רוצים לבחור את הטעמים שלהם ולהכין משהו ביתי, אבל בשבע בערב אין להם באמת כוח להגיע הביתה ולהכין ארוחה משפחתית. לכן נוצרו פתרונות מהירים כמו סלטים שטופים למכירה, רק להוסיף רוטב, או קטניות שכבר בישלו אותן כך שלא צריך לזכור להשרות יום לפני. הפתרונות האלו מגיעים גם במזון אבל גם במתכונים מהרשתות החברתיות – כדוגמת מתכונים עם שלושה מרכיבים בלבד. 

בשנת 2024 ימשיכו ללוות אותנו המגמות שנצפו בשנת 2023 ומגמת המפחיתנים תלך ותגדל. תחליפי החלב והבשר יכנסו ליותר ויותר בתים וברשתות המזון נפגוש על המדף מגוון רחב יותר של תחליפים והערכים התזונתיים שלהם ישתפרו. נחשף ליותר מוצרים שיתנו מענה לצרכים האישיים שלנו כמו מזון מועשר בוויטמינים ומינרלים ומזון מותאם למתאמנים ולא רק חלבון.

המלחמה תשפיע על בחירות הקנייה שלנו כמו העדפה למזון מקומי ומותגים ישראלים וגם תחזיר אותנו הבייתה לאכילה משותפת, יותר ארוחות משפחתיות ויותר מפגשים חברתיים בבית. 

שמרית בן ארי, יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון

מניעים את השוק

כשבוחנים מגמות בשוק המזון חשוב להבין את ההקשר התרבותי הנרחב ואת המגה טרנדים הפועלים מעל ככוחות שמניעים את השינויים בהרגלי הצריכה באופן חוצה. שני מגה טרנדים מובילים את מרבית השינויים האלו בענף המזון, האחד- wellness והשני- קיימות. הראשון מתייחס לאינדוודואל (גוף, תודעה ורוח) והשני- לסביבה.

ככל שאנו מתקדמים על ציר הזמן, הטכנולגיה המואצת- מגה טרנד בפני עצמה, קושרת את שני הטרנדים הללו ומאפשרת לתת מענה לצרכינו המשתנים באופן תדיר. מספר דוגמאות בולטות משקפות את הצטלבותם של שני הטרנדים, כפי שניתן ללמוד מדו"ח הטרנדים של חברת wholefoods:

טרנד הכוסמת (וקמח כוסמת), שמצד אחד- גידולה חסכני במים יחסית לחברתה החיטה, ומצד שני- היא גם בעלת יתרונות תזונתיים כמו חלבון איכותי, סיבים, ויטמינים ומינרלים.

גם מוצרים מבוססי מי קקאו, שמצד אחד- נושאים ערכים תזונתיים איכותיים ומצד שני- הם מים שמנוצלים מתוך שאריות של תהליך העיבוד של פולי הקקאו מיישמים את העקרון של צמצום בזבוז- שמחלחל עמוק לתחום המזון ואנו מזהים תחת המגמה של ZERO FOOD WASTE.

שמרית בן ארי - יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון (צילום: גל בן זאב)
שמרית בן ארי - יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון (צילום: גל בן זאב)

קופצים למים

חיסכון במים מסמן עליית מדרגה במודעות של הצרכנים. אם עד עכשיו התרגלנו לשמוע את השיחה על הנזקים למים שגורמת תעשיית המזון כאשר היא מדוברת בעיקר בגזרת חקלאות בעלי חיים (בשר וחלב), כעת קולם של המים נשמע גם במישור של חקלאות גידולי שדה, בראשם אורז, סוכר קנים, תירס וחיטה. זו הסיבה שהטרנד של חקלאות מחדשת, כזו שמשקמת את הקרקע ולא "רק משמרת" אותה, הולך וצומח ואנחנו מצפים לראות יותר ויותר מוצרים על המדף שמביאים את הבשורה הזו, וכמובן מתקשרים אותה החוצה לצרכנים באופן שיווקי.

טבעוני על מלא

ההתקרבות לטבע ולסביבה משתקפת גם ב"טבעונות האמיתית", אני קוראת לזה "טבעוני על מלא" : יותר פטריות, יותר אגוזים, יותר קטניות ופחות תחליפים מלאכותיים בדמות המבורגרים בתחפושת ומשקאות חלב עתירי סוכר ואולטרה מעובדים. מונח זה, "אולטרה מעובד" , מצוין בדו"ח הטרנדים של חברת mintel  ככזה שיילך וייעשה יותר ויותר שגור. גם בקרב מפחיתנים, אלו שבחרו להפחית צריכת מזון מן החי אך לא לבטלו מהתפריט באופן כליל- יש ביקוש לאוכל כמה שיותר טבעי, שקןף ופחות מעובד. כמובן מסוג זה, השמירה על הסביבה מתקיימת באופן אינהרנטי.

מזרחי זה הכי

מגה טרנד נוסף, שמעצב את הרגלי הצריכה שלנו, ובהם גם את הרגלי התזונה שלנו- הוא כוחו העולה של המזרח, ועמו הפופולריות הגוברת של המטבח האסייאתי. לצד קערות הנודלס וזלילות הראמן האינסופיות שמציפות את הטיקטוק ב2023, נזכה לראות השנה התפתחות של הטרנד לכיוונים הבאים:

טעם מתוק מלוח (swicy=sweet+spicy) -טעם קלאסי כזה הוא טעמו של התמרינדי- אותו בחרה ענקית התבלינים 'מקורמיק' לטעם השנה של 2024. את הטעם הזה נראה גם באוכל, גם בשתייה וגם בממתקים וחטיפים.

יותר חריף- ככל שהפלפל יותר נישתי ויותר חריף, יגדל הסיכוי שנתנסה בו. 
מטבחים אסייתים מגוונים– לא רק סין ויפן שהפכה למושא הערצה, אלא יותר קמבודיה, אינדונזיה, סינגפור.
יותר מרק- שיכול להביא לידי ביטוי בעת ובמנה אחת את כל הגחמות בשיאן. 

שני ארד - תזונאית ראשית בשטראוס (צילום: יחצ)
שני ארד - תזונאית ראשית בשטראוס (צילום: יחצ)

"לייזי קיטשן"
הפאסט פוד לא חלף מן העולם הוא רק עבר לתוך המטבח שלנו. יצרני התוכן ברשתות החברתיות ימשיכו לחשוף סודות ולייצר לנו פטנטים למנות טעימות ומהירות הכנה גם במטבח הבריא, וגם במטבח ה"מושחת", ואנחנו נמשיך לחפש מתכוני כאן ועכשיו, אבל בסוף כמו תמיד, נזמין מוולט. ברוכים הבאים 2024.