מרכז רפואי צפון פוריה יזם קו סיוע לרופאים צבאיים בתחומי התמחות שונים. דרך מוקד וואטסאפ, הרופאים הצבאיים יכולים לקבל 24/7 יעוץ רפואי במגוון תחומים - ממנהלי המחלקות במרכז הרפואי. הרופאים הצבאיים המילואימניקים מגיעים מתחומי מומחיות שונים - ורופא נשים, למשל, מוצא עצמו מטפל בבעיות שמיעה או זיהומי עור. 

במרכז רפואי צפון זיהו את הצורך, ומתוך רצון לתרום מידע וניסיון המומחים, בשיתוף עם מפקד הרפואה בפיקוד הצפון, יצא לדרך הפרוייקט שנפוץ כבר בכל חזיתות הלחימה. שירות הייעוצים ניתן כבר למעלה מחודשיים, ולאור ההצלחה הוא אומץ לטובת כלל הרופאים המטפלים בחיילים ובחיילות בשדה הקרב.

״בשבוע-שבועיים הראשונים לאחר שבת ה-7 באוקטובר, עבדנו בבית החולים בהיערכות חירום, אך לא השתייכנו לאף חזית לחימה, ולא היה לאן לתעל את המתח שלנו״, מתארת ד"ר דלית פורת בן עמי, רופאה ויוזמת הפרויקט בבית החולים. ״חלק גדול מהרופאים של ביה״ח גויסו לשירות מילואים, ואנחנו חשבנו מצידנו איך נוכל להתחבר לחזית הלחימה, ואיך נוכל לרתום את הידע שלנו למאמץ המלחמתי מביה״ח - לשטח. לאחר חשיבה, החלטנו להקים מערך של מנהלי מחלקות שגויסו לפרויקט, ושנותנים בכל שעה ויום ייעוץ לרופאים הצבאיים הגדודיים בשטח. החל ממנהלי מחלקות שמומחים באורתופדיה, דרך מחלות זיהומיות - ועד כירורגיה״, היא מסבירה. 

״הרופאים שגויסו למילואים, התמחו בתחום ספציפי בענף הרפואה, ובמצב החירום שנקלענו אליו, הם נדרשים לטפל במגוון בעיות רפואיות של חיילים - שלא בהכרח משתייכות לתחום ההתמחות שלהם. בזמן של שגרה, החיילים מופנים למרפאות עם רופאים מומחים בבעיה הבריאותית שלהם - אך בשל המצב בשטח, כעת זה בעייתי הרבה יותר. הבנו שכדי לתת מענה מיידי לבעיות הרפואיות השונות גם בזמן מלחמה, צריך להתחבר לרופאים שבשדה הקרב - ולחבר אליהם מומחים לבעיה הרפואית הספציפית שהמטופל סובל ממנה. באחד המקרים, חייל שסבל מירידה בשמיעה בשל קולות ירי, ניגש לטיפול בשטח ורופאו קיבל הנחיה ממומחה אף אוזן גרון להתחיל טיפול מיידי שכנראה, עצר את ההתדרדרות והציל את שמיעתו של החייל. דרך המוקד והשירות שלנו בווטסאפ, אנחנו זמינים באופן מיידי לכל רופא מטפל שזקוק לייעוץ בתחום מסוים - כדי להעניק לחיילים ולמילואימניקים את הטיפול המטיב עימם ביותר״.

ד״ר דלית פורת בן עמי (צילום: מרכז רפואי צפון (פוריה)
ד״ר דלית פורת בן עמי (צילום: מרכז רפואי צפון (פוריה)

״עם תחילת הלחימה והווי ההתנדבות ורוח הלחימה של האזרחים -  פנו אלינו מביה״ח במטרה לעזור לרופאים המטפלים ולמטופלים בצה״ל״, מתארת רס״ן קארינה מפקדת מרכז רפואי לגליל פילון, שאחראית על הפרויקט מטעם פיקוד צפון. ״במסגרת ההגנה המסיבית של החיילים על גבול הצפון, נתקלנו בצורך חזק יותר ברפואת שגרה.  הייעוץ של ביה״ח פוריה נותן טיפול לחיילים - מבלי להוריד אותם מכשירות או מכוננות. הפרויקט הייחודי מאפשר לרופא במילואים שנמצא בשטח - לתת מענה מורחב לחיילים המטופלים בעזרת רופא מומחה באותו תחום מביה״ח״.