פריצת דרך בטיפול בתסמיני גיל המעבר: אחרי אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אישר גם משרד הבריאות הישראלי תרופה חדשה לטיפול בתסמיני גיל המעבר הפוקדים את מרבית הנשים בעשור החמישי והשישי לחייהן. התרופה נלקחת דרך הפה פעם ביום. עם זאת, טיפול הורמונלי נחשב לקו הראשון בטיפול התרופתי, אולם נשים רבות חוששות ליטול אותו בשל דיווחים בעבר על סיכון לסרטן שד.

בכירי חמאס יוגלו: זאת ההצעה הקטרית החדשה שתידון בקבינט המלחמה
מסר לאיראן ולחיזבאללה: זאת כיפת הברזל החדשה נגד הכטב"מים של האויב

תקופת גיל המעבר מתרחשת לרוב בין הגילאים 45 ל-55, כשנה לאחר הפסקת המחזור. תקופה זו שמכונה גם "מנופאוזה" מתבטאת בהאטת ייצור ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. אצל כ-80% מהנשים בתקופה זו מופיעים גלי חום המתבטאים גם בהזעה, הסמקה וצמרמורות הנמשכות מספר דקות.

הטיפול המקובל במצב זה הוא בהורמונים הנלקחים דרך הפה, הנרתיק, במדבקות או ג'ל דרך העור או בהתקן תוך רחמי. אלא שמחקר שבוצע בעבר וקשר בין נטילת ההורמונים לסיכון לסרטן שד גרם לנשים רבות ברחבי העולם לחשוש מהטיפול ההורמונלי.

התרופה החדשה ויוזה, אותה אישר ה-FDA האמריקאי במאי האחרון ואושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות הישראלי, נלקחת דרך הפה ומטפלת בהרחבת כלי הדם הגורמים לתסמיני גלי החום והפרעות השינה. היא פועלת במנגנון של חסימת קולטן בשם נוירוקינין, כך שפעילותו בוויסות טמפרטורת הגוף במוח מעוכבת. התוצאה היא הפחתה בתסמיני גלי החום, בהזעות ובהפרעות השינה.

גיל המעבר (צילום: אינג'אימג')
גיל המעבר (צילום: אינג'אימג')

הטיפול כולל נטילת גלולה אחת של 45 מיליגרמים פעם ביום, עם או בלי אוכל. את הגלולה הניתנת תחת מרשם הגינקולוג נוטלים באותה שעה מדי יום, ואם נשכחה מנה, על המטופלת ליטול אותה בהקדם האפשרי, ולמחרת לשוב ללוח הזמנים הקבוע.

השבוע דיווחה חברת התרופות באייר על תוצאות חיוביות מהתרופה Elinzanetant הדומה לתרופה ויוזה, בשני ניסויים בשלב 3 המתקדם. בשני המחקרים נצפתה ירידה בתדירות תסמיני גיל המעבר בהשוואה לקבוצת ביקורת שטופלה בתרופות פלצבו שאינן מכילות חומר פעיל. 

"מדובר בבשורה גדולה מאוד לנשים שאינן רוצות לקבל טיפול הורמונלי", אמר הפרופ' ברי קפלן, יו"ר האיגוד לגיל המעבר. "הטיפול ההורמונלי הוא אמנם היעיל ביותר, אך למי שבוחרת להימנע ממנו, התרופה נותנת פתרון טוב לתסמינים שפוגעים משמעותית באיכות החיים. אנחנו מקווים שבעתיד הלא רחוק התרופה גם תוגש לאישור סל הבריאות ויוכלו ליהנות ממנה כל הנשים בישראל".