כבר שנים שהורים רבים פונים בבקשה לקבלת אישור לטיפול ברכיבה על סוסים עבור ילדיהם, וזאת משום שהם סובלים ממגוון בעיות נוירולוגיות, נפשיות ואחרות. אלא שמסמך הנחיות חדש של ההסתדרות הרפואית שסקר את הספרות הרפואית קובע שבמרבית המקרים אין כל הוכחה שהטיפול יעיל - ולעתים הוא אף עלול להיות מסוכן.

קופות החולים מציעות את טיפול הרכיבה הטיפולית על סוסים בכל רחבי הארץ, בתשלום מסובסד דרך הביטוח המשלים. בפרסומי הקופות נכתב כי הרכיבה מסייעת לכאורה בהעלאת תחושת המסוגלות העצמית, העצמה, עמידה בהצלחה במשימות מאתגרות ובצבירת חוויית הצלחה. בפרסומים מבטיחים להורים כי הרכיבה הטיפולית מסייעת לבעלי נכויות פיזיות, לליקויי למידה, לשיפור קשיי קשב וריכוז, מיומנויות חברתיות, שיפור יציבה ושיווי משקל ושיפור הביטחון העצמי.

הוועדה שהוקמה כללה רופאים מומחים בתחומי נוירולוגיית ילדים, התפתחות הילד, ופיזיותרפיה התפתחותית. הוועדה ערכה סקירת ספרות של מחקרים, שבחנו השפעה של רכיבת סוסים טיפולית בילדים עם הפרעות התפתחותיות כמו שיתוק מוחין, אוטיזם, הפרעות קשב והיפר־אקטיביות ומוגבלוּת שכלית התפתחותית.

בבדיקת השפעת רכיבה על סוסים על ילדים עם שיתוק מוחין, נמצאה עדות מסוימת לשיפור תפקוד מוטורי והפחתת קשיון השרירים. המומחים בדקו גם את המחקרים שבחנו את ההשפעה של רכיבה טיפולית שבועית, הנמשכת לפחות עשרה שבועות, על ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ומצאו תמיכה מסויגת וראשונית לטיפול זה לשיפור התקשורת החברתית, המודעות החברתית, ההבנה של מצבים חברתיים והמוטיבציה החברתית.

מסקירת הספרות הרפואית על השפעת רכיבה על סוסים על ילדים הסובלים מהפרעות קשב ופעלתנות יתר, לא נמצאה עדות לשיפור היכולת הקוגניטיבית - והמחקרים עצמם היו קטנים מדי מכדי להגיע למסקנות חד־משמעיות.

המומחים קבעו עוד כי יש להזהיר את ההורים שעליהם להיות מודעים לסיכונים שברכיבה, שכבר הובילו למקרי נפילה ואף לנכות. עוד נקבע כי במקרים רבים - כמו מצבים נפשיים חמורים, פרכוסים, אי־יציבות של הילד, שברים, פצעים פתוחים, הפרעות קרישת דם שעלולים להוביל לדימומים או פריצות דיסק - חל איסור על הרכיבה.

החוקרים סיכמו כי "יש לראות רכיבה על סוסים כטיפול משלים בלבד, ורק לילדים מעל גיל 6 שנים, ומותנית בביצוע הטיפול במרכז רכיבה מוכר עם מטפלים בעלי הכשרה, הן בתחום רכיבה על סוסים והן בטיפול בילדים".