התחלואה בקורונה בעולם ובישראל במגמת עליה, אך ישראל נשארת ללא טיפול במחלה: ל"מעריב" נודע כי מלאי התרופות האנטי ויראליות מולנופיראוויר ופקסלוביד אזלו לחלוטין. משרד האוצר לא העביר תקצוב למשרד הבריאות לצורך הרכש, כך שקופות החולים ובתי החולים לא הצטיידו במלאי חדש. 

לאחר שנפצע קשה בפיגוע ברעננה: עדיין יש חשש לחייו של הנער בן ה-16
כדאי לכם לקרוא את זה: 10 טיפים פשוטים לשמירה על בריאות העיניים

במסיבת עיתונאים שערך משרד הבריאות הזהיר מנכ"ל המשרד כי משרד האוצר לא העביר תקציבים לתרופות לקורונה, ובקרוב תישאר ישראל ללא טיפול. "אני לא יודע מה נעשה עם החולים" אמר לכתבים בר סימן טוב, והתרחיש הזה הולך ומתממש. התרופות שניתנות לחולים בסיכון, כבר הראו שמפחיתות תחלואה קשה ותמותה, אולם בשבועות הקרובים לא יישאר כל מענה עבורם.

"מדובר במחדל לאומי" אומר ל-ynet מומחה בכיר למחלות זיהומיות מאחד מבתי החולים במרכז הארץ שמטפל בחולים מאז פרוץ המגפה, "תהיה כאן קטסטרופה. התרופות האלה מונעות אישפוזים ומה שאנחנו צפויים לראות הוא קשישים וחולים מדוכאי חיסון שהולכים ומידרדרים בגלל הווירוס שהולך ומתפשט עכשיו בעולם וגם אצלנו. נראה מבול של מאושפזים קשים, רק כי אין טיפול ביתי פשוט שהוכח כמציל חיים ושוב המחלקות העמוסות כבר עכשיו יהיו באי ספיקה".

התרופה מולנופיראוויר, שהייתה הראשונה שכאמור המלאי שלה אזל לחלוטין, מעניקה הגנה אצל 30% מהחולים מפני סיבוכים כשהיא מונעת מהנגיף להשתכפל באמצעות החדרת "טעויות" לתוך הקוד הגנטי של הווירוס. בטיפול נלקחות ארבע קפסולות של 200 מיליגרם האחת בתדירות של פעמיים ביום במשך חמישה ימים – 40 טבליות בסך הכל. את הטיפול היה צריך להתחיל בתוך כחמישה ימים מתחילת המחלה.

תרופה פקסלוביד שאף היא אזלה כעת, מיוצרת ע"י חברת פייזר והיא חוסמת אנזים שנגיף הקורונה זקוק לו כדי להתרבות. התרופה ניתנת יחד עם תרופה אנטי-ויראלית ותיקה יותר בשם ריטונאוויר והטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו מלחדור לגרעין התא ולנצל את החומר הגנטי שלו לצורך בניית נגיפים נוספים. התוצאה היא חסימת יכולת הנגיף להשתכפל, לפגוע באיברים ולהדביק אחרים. גם פקסלוביד ניתנת תוך חמישה ימים, ומפחיתה ב-80% את הסיכון לתמותה מהנגיף וב-73% את האשפוזים בשל סיבוכי המחלה.

בהיעדר התרופות הביתיות, הטיפול אצל חולים שמצבם הידרדר והגיעו לכדי אשפוז כולל ניטור והשגחה, מתן התרופה האנטי ויראלית רמדסיביר הנמצאת אף היא במחסור חמור, מתן תרופות סטרואידיות ואינהלציות. עם זאת הדרך היעילה ביותר היא להתגונן באמצעות החיסונים לקורונה הניתנים בקופות החולים.

ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.