אם אתם עומדים להקליד בשיעור או בהרצאה, כדאי לנסות לחזור לשיטות של פעם: מחקר חדש גורס כי כתיבה ביד עשויה לשפר את תפקוד המוח ואת הקשר בין סיבי העצב, בהשוואה להקלדה. המחקר נערך באוניברסיטה הנורווגית למדע ופורסם בכתב העת Frontiers in Psychology.

החוקרים תיעדו את הפעילות המוחית של 36 סטודנטים באוניברסיטה. בתחילת הניסוי נדרשו התלמידים לכתוב מילים באמצעות עט דיגיטלי על גבי מסך מגע, או להקליד את אותן מילים באמצעות מקלדת. כשמילה כמו "יער" או "קיפוד" הופיעה על מסך מולם, היו לרשותם 25 שניות לכתוב או להקליד את המילה שוב ושוב. במהלך הניסוי, עטו הנבדקים קסדה ובה 256 אלקטרודות חיישנים המודדות את גלי המוח ומתעדות את פעילות האותות החשמליים, מיקומם, וכיצד חלקים במוח מתקשרים זה עם זה.

החוקרים מצאו שכאשר מדובר בכתב יד, הדורש פעילות ויזואלית, גרפית ומוטורית, הופעלו כמעט כל אזורי המוח בהשוואה להקלדה, וכי הכתיבה דרשה תקשורת בין קליפות המוח - החזותית, החושית והמוטורית. לעומת זאת, בעת הקלדה, שבה המקשים נראים זהים זה לזה ללא קשר לאות, נדרשה פחות פעילות מוחית בקליפות המוח החזותית והמוטורית.

"המוח אינו מאותגר מלחיצת מקשים במקלדת", אמרה ראש צוות החוקרים פרופ' אודרי ואן דר מיר מהמחלקה לנוירופסיכולוגיה. "רק חלקים מעטים מהמוח פעילים בעת הקלדה, כך שאין צורך שהמוח יתקשר בין אזורים שונים".

מחקר קודם של החוקרים, בילדים ובמבוגרים צעירים, מצא באופן דומה כי המוח פעיל יותר בזמן כתיבה ביד מאשר בזמן הקלדה. מחקר נוסף משנת 2017 באוניברסיטת אינדיאנה שבארה"ב הצביע על כך שכתיבה ביד יכולה לקשר בין מיומנויות חזותיות ומוטוריות, מה שעשוי לסייע לילדים לזהות טוב יותר אותיות.

"ממצאי המחקר החדש לא מפתיעים", אומר ל"מעריב" ד"ר ליאור אונגר, סגן מנהל המחלקה הנוירוכירורגית במרכז הרפואי שיבא. "אנחנו רואים היום את הילדים, כולל ילדיי שלי, שאינם זוכרים מספר טלפון. העושר הלשוני דל מרוב שימוש באימוג'ים, וכך גם הדמיון. מספר הנוירונים במוח שלנו נותרים בעינם מהילדות, אך הקשרים ביניהם והתפקוד שלהם עלולים להתנוון מחוסר שימוש. הטכנולוגיה הצעידה אותנו קדימה, וברור שכולנו מקלידים בעבודה ובלימודים, אך הקלדה לא מייצרת את התגובה המוחית המשמעותית שמייצרת כתיבה כשבוחנים תפקודים כמו קשב, זיכרון ויצירתיות. לכן הייתי ממליץ למי שרוצה להגדיל את הסיכוי שחומר לימודים ישקע במוח, לנסות ולהשתמש ביד לכתיבה".