מחלות לב הן מחלות כרוניות הפוגעות באוכלוסיות מגוונות, גם מי שחווה פעם אחת בעיה בלב נחשב לחולה לב, כי הלב לא מתאושש באופן מלא ותמיד יש סכנה שהבעיה תחזור. בתקופות מורכבות וקשות כל כך לפעמים הדברים הכי פשוטים שאנו רגילים לעשות מאבדים את החשיבות שלהם, אך אפילו הפסקה קלה בטיפול במחלת הלב יכולה להוביל לסיבוכים קשים. לכן, יש תמיד להישאר עם היד על הדופק ולא להזניח את הלב.

אשליית המטופל היציב: 

פעמים רבות אדם עם מחלת לב עלול לטעות ולחשוב שהמצב שלו יציב בעוד לא כך המצב. במיוחד בזמן מלחמה יש להיות ערים להופעת תסמינים חדשים או החמרה בתסמינים קיימים.

התקף לב  (צילום: אינג אימג')
התקף לב (צילום: אינג אימג')

כל מה שחולה לב צריך לדעת כדי לעבור בשלום את תקופת המלחמה

להקפיד על נטילת הטיפול התרופתי הקבוע בצורה מסודרת: התקופה שאנו יכולים להשוות אליה את המצב שבו אנו נמצאים היום היא תקופת הקורונה. אחד הנזקים שקרו בתקופת הקורונה שנמשכה כשנתיים היה שחולי לב הזניחו את הטיפול התרופתי ואת המעקב. הרבה מאוד מטופלים לא הגיעו לביקורים מתוכננים במרפאה ולאחר שנה ויותר כשחזרו לביקורת מחלת הלב החמירה בצורה משמעותית, לא בגלל הקורונה, אלא בגלל חוסר תשומת הלב.

באופן כללי הטיפול התרופתי חייב להיות עקבי, הפסקה של אפילו יום יומיים יכולה לשבש לחלוטין את המצב הגופני ולהחמיר בצורה מיידית את הבעיה של הלב ולגרום לבעיה משמעותית יותר. בתקופה שאנו נמצאים בה, כשהיכולת לצאת למרפאות ובתי מרקחת היא יותר מורכבת חשוב לזכור ולדאוג לחדש את המרשמים של התרופות בזמן ולהצטייד במלאי של תרופות מראש. חשוב עוד יותר לשים דגש על ההקפדה של טיפול תרופתי מסודר באופן קבוע ולזכור שרוב מחלות הלב הן מחלות כרוניות שדורשות טיפול תרופתי קבוע לכל החיים לאיזון ומניעת סיבוכים. הטיפול התרופתי הקבוע הוא הבסיס החשוב ביותר במטופלים עם מחלות לב.

להשתדל לא לדחות ביקורי מרפאה מתוכננים או בדיקות מעקב תקופתיות: בכל החמרה במצב הרפואי חשוב לפנות בהקדם לבדיקה. מערכת הבריאות בארץ התגייסה ויש אפשרות גם לפנייה למרפאות בכל רחבי הארץ בלי קשר למקום המגורים, מוקדים של רפואה דחופה וגם ביקורים וירטואליים וייעוצים רפואיים זמינים. בכל החמרה במצב הרפואי חשוב לפנות בהקדם לבדיקה.

התקף לב, אילוסטרציה (למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינג אימג')
התקף לב, אילוסטרציה (למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אינג אימג')

להיות ערים לסימנים חשודים: סימנים להחמרה בלב: חוסר אנרגיה, נפיחות ברגליים, קוצר נשימה, שיעול, נפיחות או רגישות בבטן עם ירידה בתיאבון, קושי להירדם בגלל קוצר נשימה, עלייה במשקל, בלבול וירידה בזיכרון והשתנה לילית. הרבה מאוד מהסימנים האלו יכולים להופיע בגלל סיבות אחרות ולאו דווקא בגלל בעיה בלב, אבל אם יש שילוב של כמה גורמים ואם הסימנים מחמירים צריך לשים לב להם. זה יכול לקרות כסימן להחמרה במחלה אצל אנשים שחולים במחלת לב, או אצל כאלו שחיו חיים בריאים והלב מתחיל להידרדר.

לשמור על אורח חיים בריא כולל תזונה ופעילות גופנית: לחולי לב יש הגבלות תזונתיות שונות אך בעיקרון ההמלצה היא להקפיד על תזונה מאוזנת הכוללת, דגים, בשר, קטניות ועוד. חשוב גם לא לשתות מעט מדי, יש להקפיד על שתיה של לפחות ליטר מים ביום. אנשים שצופים בחדשות כל היום, פעמים רבות התזונה שלהם נפגעת והרבה מאוד אנשים עולים במשקל בצורה משמעותית, דבר שיש לשים לב אליו. לפעמים מתח וחרדה משפיעים הפוך, פוגעים בתיאבון וגם ירידה במשקל יכולה להזיק.

במצבים בהם יש ירידה בתיאבון יש לשקול תוספי תזונה. לגבי ספורט, פעילות גופנית סדירה מומלצת לכולם ולא מדובר רק על  ריצת מרתון או אימון משקולות אינטנסיבי, גם הליכה קלה ליד הבית תעזור וגם תרגילים במדרגות הם אימון נהדר לגוף וללב. בעיקרון, פעילות גופנית משפרת את הדופק, מורידה את הלחצים בתוך הלב, משפיעה על מערכת העצבים ששולטת על שריר הלב, משפרת את רמת הכולסטרול ורמת הסוכר, משפרת את תפקוד מערכת כלי הדם ועוד. לכן חשוב להקפיד על תזונה בריאה ופעילות גופנית סדירה.

פעילות גופנית, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
פעילות גופנית, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

הקלה על המתח הנפשי בעזרת שיחות: בתקופת המלחמה שאנו נמצאים בה אנו חווים הרבה סטרס, חלק גדול מהאנשים שחולים במחלות לב יראו חוסר איזון בהרבה מדדים כמו דופק ולחץ דם. במידה של חוסר איזון, יש לפנות לרופא ולא לקבל את המצב הנפשי שמשפיע על המצב הפיזי. מנגד, אם לחץ הדם או הדופק לא מאוזנים בגלל לחץ נפשי, גם אם נעלה משמעותית את מינון התרופות זה לא יפתור את הבעיה לחלוטין. לכן, צריך גם לטפל בנפש ואפילו לבקש מרופא המשפחה טיפול תרופתי נפשי ובכך לא רק להקל על המתח הנפשי אלא לדאוג ליציבות הלב. ישנן עמותות, כמו עמותת "אומץ לב", שמספקות תמיכה וייעוץ לחולי לב. עמותות אלה, אשר הוקמו על ידי אנשים חולי לב, מכירות טוב יותר את האתגרים והקשיים של חולי הלב לאורך החיים, ולכן הן יכולות לספק ידע והכוונה מדויקים.

הכותב: ד"ר אבישי גרופר, מנהל היחידה לאי ספיקת לב, שמיר (אסף הרופא), יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי הישראלי