בימים כתיקונם בחודש המודעות לסרטן השד באוקטובר יש עלייה בבדיקות לגילוי מוקדם שמצילות חיים אך המלחמה שיבשה לכולנו את החיים. נשים רבות מגויסות למילואים או מנהלות משקי בית עם בני זוג הנמצאים במילואים. בתוך הכאוס, ההתמקדות בבריאות הפיזית ולעיתים גם הנפשית הולכת אחורה. עם זאת, לצד יום הסרטן הבינלאומי, חיוני לזכור שסרטן לצערנו, לא יחכה לסוף המלחמה, וגילוי מוקדם נותר עדיין ככלי החזק של כולנו בהצלת חיים.

סרטן השד, הממאירות הכי נפוצה בקרב נשים ברחבי העולם, ודוגמא למופת של ערך של בדיקות סקר לגילוי מוקדם. לאלה מעל גיל 50 ובסיכון ממוצע, מומלץ לבצע בדיקות ממוגרפיה דו-שנתיות, בעוד שבעלות סיכון מוגבר צריכים להתחיל בדיקות שנתיות מגיל 40. לנשים עם סיכונים משפחתיים או תורשתיים מומלץ להתחיל במעקב אפילו מוקדם יותר. בקשת הדרכה מכירורגית שד היא חיונית להערכת רמות הסיכון האישיות. יתרה מכך, כל אישה, ללא קשר לגיל, שמבחינה בשינויים בחזה שלה צריכה להתייעץ עם איש מקצוע רפואי מיידי.

 באופן מפתיע, סרטן השד אינו בלעדי לנשים מבוגרות. כ23% מהמאובחנות החדשות הן מתחת לגיל 50, כאשר 6% מתחת לגיל 40. הסיכוי הכולל לסרטן השד נמוך לנשים צעירות ללא גורמי סיכון, ועדיין, זהו הסרטן השכיח ביותר בנשים בגילאי 20-44. נתונים של משרד הבריאות חושפים עלייה של 2.3% בשכיחות סרטן השד בקרב נשים ערביות בגילאי 20-44 בין השנים 1996-2014 אך זה תואם את המגמה בכלל הגילאים במגזר הערבי ועלייה של 0.7% בקרב נשים יהודיות.

קמפיין לגילוי מוקדם של סרטן השד (צילום: ללא)
קמפיין לגילוי מוקדם של סרטן השד (צילום: ללא)

נשים צעירות שאובחנו עם סרטן השד מתמודדות עם אתגרים ייחודיים. מעבר לטיפולים רפואיים, כגון ניתוח וכימותרפיה, הם מתמודדים עם סיכון לפגיעה בפוריות, גורמים תורשתיים, בעיות דימוי גוף ודאגות הקשורות אינטימיות. המסע מהופעת סימפטומים לאבחון יכול להיות מפרך, לעתים קרובות מתווסף בתגובות לא מתאימות, כגון "את צעירה מדי לסרטן". גילוי מוקדם הוא הבסיס לתוצאות אופטימליות.

נטל ההוכחה מוטל על הצוות הרפואי לדעת להבדיל בין גושים שפירים לסרטניים. למרות שרוב גושים בשד אצל נשים צעירות הם שפירים, בירור קפדני וייעוץ הם הכרחיים אם יש סימפטומים או שינוי בשד. חיוני לא להירתע מבדיקות, גם בתוך אתגרי המלחמה.

למרות האתגרים, רוב הנשים הצעירות יכולות להגיע להחלמה מלאה, להגשים את חלומותיהן, כולל הקמת משפחות. עמותת "חלאסרטן" תורמת למטרה זו בהוצאת ספר מקיף על שבעת סוגי הסרטן הנפוצים בקרב צעירים. משאב זה לא רק מסייע לצוותים רפואיים אלא גם מעצים אנשי בריאות הציבור, בידע, שיכול לסייע בגילוי מוקדם ולהצלת חיים.

אל מול המצוקה, אל לנו לשכוח את חוסנה של רוח האדם ואת חשיבות המאמצים הקולקטיביים בהתמודדות עם אתגרים הגלויים והבלתי נראים כאחד. המודעות לסרטן השד נותרה סמל לתקווה, שדוחקת בנו לתעדף בריאות גם בעיצומו של כאוס.