הכתבה נכתבה בשיתוף או-מד מדיקל

הקשר המיני הקיים בין בני זוג הוא חלק חשוב ומשמעותי במערכת היחסים הזוגית. אינטימיות וקרבה מובילות לא פעם לעלייה בחשק המיני, ורבים רואים באקט המיני את 'שיא' הזוגיות שלהם. אלא שפעמים רבות נכנסים לחדר המיטות גורמים רבים מלבד הציפייה וההתלהבות, וחלקם דווקא משפיעים לרעה על חיי המין שלנו. מהם ה'פילים' שבחדר המיטות וכיצד אפשר להתמודד איתם? המשיכו לקרוא!

מעט מדי, קצר מדי
הגיע רגע האמת, נכנסתם לתוך הסיטואציה האינטימית בהנאה, אך יצאתם ממנה באכזבה גדולה - כי הריגוש הגדול התחיל מהר, אך הסתיים מהר עוד יותר. לבעיה הזו קוראים 'שפיכה מוקדמת', וכ-30% מהגברים סובלים ממנה. בהגדרתה הרפואית, שפיכה מוקדמת מוגדרת כשפיכה המתרחשת לפני אקט החדירה או מייד אחריו.

מדוע זה קורה לנו? מדובר בשילוב של מספר גורמים, הן פיזיולוגיים (תחושתיות יתר של הפין, הפרעה בפעילות העצבית ועוד) והן פסיכולוגיים (כגון חרדה). בשנים האחרונות גורמים רפואיים רבים פיתחו פתרונות לבעיה, ואלו הביאו לשיפור ניכר של המצב - בעיקר במקרים של שילוב בין טיפול פיזיולוגי לפסיכולוגי.

מונעים היריון - וגם דברים אחרים
זוגות רבים שאינם מעוניינים להיכנס להיריון משתמשים באמצעי מניעה. אלא שלא פעם לאמצעי המניעה הללו יש השלכות על התפקוד המיני ועל החשק של שני בני הזוג. כך, למשל, גלולות למניעת היריון עשויות להוריד באופן ניכר את החשק המיני של האישה.

גם שימוש בקונדומים עשוי לגרום לקשיים בזקפה במהלך לבישת הקונדום או לאחר מכן - גם בקרב גברים שאינם סובלים כלל מקשיים בתפקוד המיני. הבעיה עשויה לנבוע מקשיים ב'לבישת' הקונדום, מאי-התאמה של המידה ומירידה בתחושתיות. ניתן להתמודד עם התופעה על ידי בחירת קונדום במידה המתאימה, שימוש בחומרי סיכה, תרגול לבישת הקונדום, והכי חשוב – תקשורת פתוחה מול הפרטנרית.

לשחרר את הלחץ
יש גברים שבמצבים מסוימים חשים מעט לחץ לפני האקט המיני, וזה נפוץ וטבעי. אך כשהחרדה הופכת למרכיב מרכזי בחיינו האינטימיים, עד כדי כך שהיא מהווה גורם מפריע, היא מאובחנת כ'חרדת ביצוע' – הפרעה נפוצה ביותר המשפיעה על גברים בגילאים שונים. החרדה מתבטאת בקושי או בחוסר יכולת להגיע לזקפה, מה שפוגע בתחושת הערך העצמי של הגבר ומוביל למתח, עצבנות והימנעות מקיום יחסי מין.

הטיפול בתופעה זו משתנה בהתאם לנסיבות, אך בדרך כלל מקובל לטפל בה באמצעות שילוב של מספר טיפולים: טיפול תרופתי לצד טיפולים פסיכותרפיים. כל אלו נועדו למעשה לשרת מטרה אחת – לשחרר את הלחץ ולהתחיל ליהנות מיחסי מין בריאים ומספקים.

אלכוהול ומין – לא תמיד הולכים ביחד
זוגות רבים נהנים לשתות כוס יין לפני קיום יחסי מין. חלקם חווים זאת כאמצעי נוסף לשחרור, התורם להנאה מוגברת של האקט. אך לאלכוהול (או צריכת סמים אסורים לסוגיהם) יש השפעה מיטיבה הרבה פחות ממה שנהוג לדמיין. שתייה בכמויות מתונות אכן עשויה לשחרר עכבות מיניות ולהגביר את החשק, אך לצריכה מוגברת של אלכוהול יש השלכות שליליות בטווח הארוך והקצר.

הפרעות זקפה תלויות אלכוהול הן תופעה מוכרת שמתרחשת כשהגבר שותה יותר מדי אלכוהול לפני קיום האקט. לרוב מדובר בהשפעה זמנית, ולכן מומלץ לשתות במידה מתונה לפני קיום האקט. גם עישון קנאביס פועל בדרך דומה: הוא יכול להגביר את הליבידו, אך גם להשפיע לרעה על התפקוד המיני הפיזיולוגי. גם כאן מילת המפתח היא מידתיות.

לצאת מהדיכאון בלי להיכנס לאחד חדש
כאשר גבר אינו מצליח לתפקד בצורה תקינה הוא עשוי להיכנס לדיכאון, אך לעיתים התהליך הוא דווקא הפוך: הגבר משתמש בתרופה נגד דיכאון, וכחלק מתופעות הלוואי שלה הוא עשוי לחוש ירידה בחשק המיני, קושי להגיע לזקפה, או קושי להגיע לאורגזמה.

כאשר עולה החשש שהטיפול התרופתי פוגע בתפקוד המיני מומלץ לפנות לרופא כדי לשנות את המינון. פתרון נוסף הוא תזמון מרוחק בין התרופה לבין האקט המיני, וכמובן – לעיתים כדאי לבחון (בהתייעצות עם רופא) שינוי של סוג התרופה או הפסקת הנטילה שלה.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפוא

הכתבה נכתבה בשיתוף או-מד מדיקל