הכתבה נכתבה בשיתוף סאנופי

כולנו מכירים את מחלת הסוכרת, ורבים מאיתנו אף יודעים על הסיווג שלה לסוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2. אולם למעשה סוכרת היא מגוון של מחלות שונות, הכוללות סוגים ותתי סוגים שונים והרבה פחות מוכרים.

"סוכרת היא מחלה הטרוגנית שתחתיה מאוגדים הרבה מצבים שהמכנה המשותף שלהם זה עליה ברמות הסוכר בדם", מסביר ד"ר יואל טולדנו, מנהל ארצי של תחום סוכרת ואנדוקרינולוגיה, חטיבת הרפואה, מאוחדת; יחידת אם ועובר, בבית החולים בילינסון. "יש הגדרות מה הן הרמות התקינות של ערכי הסוכר בדם, ולחלופין הגדרות מהן רמות הסוכר בדם שמגדירים מצב של תחלואה בסוכרת. נוסף על כך, קיימים מצבים של רמות סוכר בתחום הביניים - בין רמות תקינות ובין רמות סוכר אבחנתיות לסוכרת. מצב זה נקרא טרום סוכרת".

בהתפלגות הכוללת של כלל הסוכרתיים נמצא כ- 90 אחוזים מהם מסווגים כסוכרתים מסוג 2, ורק כ- 10 אחוזים כסוכרתיים מסוג 1. בישראל החלוקה המסורתית הזו היא מעט שונה, ועומדת ככל הנראה על 5 אחוזים סוכרת סוג 1, 90 אחוזים סוכרת סוג 2, ועוד חמישה אחוזים עם מצבי סוכרת אחרים. על פי ההערכות יש בישראל כ-600 אלף סוכרתיים סוג 2 וכ-30 אלף מסוג 1.

"בגדול, ובאופן מאוד פשטני, סוכרת מחולקת לסוג 1, סוג 2 , סוכרת היריון וסוגים אחרים של סוכרת", מסביר ד"ר טולדנו. הנה כל הסוגים שקיימים:

 ''סוכרת מסוג 2 היא סוג הסוכרת השכיח ביותר'' (צילום: Tom Werner gettyimages)
''סוכרת מסוג 2 היא סוג הסוכרת השכיח ביותר'' (צילום: Tom Werner gettyimages)

סוכרת סוג 1
"סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית, שבה קיימות רמות חיוביות של נוגדנים בדם כנגד תאי בטא - תאים המפרישים אינסולין בלבלב", מסביר ד"ר טולדנו. "הנוגדנים מיוצרים ע"י תאים של המערכת החיסונית. למעשה, מסיבה לא ברורה, הגוף מייצר נוגדנים שתוקפים את עצמו. זה לא תהליך נורמלי. יתרה מזאת, בניסוים שנערכו בחיות מעבדה, וכן בנתיחות של בני אדם אחרי המוות, הודגמה ממש הסננה של דלקת בלבלב, בתוך האזורים שמפרישים אינסולין. בסופו של דבר, גם הנוגדנים בדם וגם ההסננה הדלקתית ברקמת הלבלב גורמים לחיסול תאי הבטא שמפרישים את האינסולין. כאשר מספר תאי הבטא יורד מתחת לחמישה אחוזים, כלומר מעל 95% מהתאים אבדו, אז האדם מפתח סוכרת בדרגה חמורה, והוא נזקק לטיפול באינסולין. ללא טיפול זה, קיימת סכנת חיים מיידית. לא כל סוכרתי מסוג 1 מבין ויודע את זה", מדגיש ד"ר טולדנו. האינסולין הוא ההורמון חשוב מאוד שמכניס את הסוכר מזרם הדם לתוך תאי הגוף ויש לו גם תפקידים נוספים בתהליך חילוף החומרים.

"היום אנחנו יכולים לזהות עוד מקרים של סוכרת מסוג 1, שהיא יותר מתונה בהתייצגות הראשונית שלה", מסביר ד"ר טולדנו. "זה קורה הודות לאפשרות למדוד את רמת הנוגדנים בדם. לעיתים אפילו מסווגים מחדש אדם עם אבחנה של סוכרת סוג 2 לאבחנה של סוכרת סוג 1, במקרים שנמצא בדם שלו נוגדנים כנגד תאי בטא". לדבריו, לפי נתונים מהעולם, מתוך 90% מהסוכרתיים מסוג 2 בין 5-10% מהם ניתן לסווגם מחדש כסוכרת מסוג 1. "באופן מפתיע, ניתן לעיתים לאתר את אותם נוגדנים בדם אפילו שנים לפני שרמות הסוכר בדם עולות לרמה אבחנתית של סוכרת".

סוכרת סוג 2
"סוכרת מסוג 2 היא סוג הסוכרת השכיח ביותר", מבהיר ד"ר טולדנו. "מדובר בעצם במחלה, שהולכת ומתפשטת באוכלוסייה. הסיבות העיקריות להתפתחות סוג זה של סוכרת כוללות את מגפת ההשמנה, העלייה במשקל, התזונה הלא בריאה בעולם המערבי, וכן יושבנות וחוסר בפעילות גופנית מספקת", הוא מסביר. "כל המצבים האלה גורמים לעליה בתנגודת לאינסולין. למעשה הגוף 'מתנגד' לפעילות האינסולין. לכן הטיפול החשוב ביותר הוא שמירה על אורח החיים וירידה במשקל. אין בסוכרת מסוג 2 חוסר מוחלט של אינסולין בדם, כפי שקיים בסוכרת מסוג 1".

לדבריו של ד"ר טולדנו, הרוב המוחלט של הסוכרתיים מסוג 2 סובלים מעודף משקל והשמנה (מעל 80 אחוזים), ורק לחלק קטן מהם נמצאים במשקל תקין. "ההשמנה הבטנית, או הויסצרלית (של איברים פנימיים) היא אחד מהגורמים העיקריים להתפתחות מצב של תנגודת לאינסולין", הוא מסביר. "בתחילה רמות הסוכר עשויות להיות תקינות, אבל בהדרגה עלולה להיות עלייה עד למצב של טרום סוכרת והתפתחות של סוכרת ממש".

"בנוסף, ההשמנה הבטנית כרוכה בשינוי בשומני הדם, בעיקר עלייה ברמות טריגליצרידים, הפחתת של ערכי הכולסטרול הטוב, וכן בלחץ דם גבוה. השומן הויסצרלי יכול לשקוע לא רק בתוך הכבד, אלא גם סביב הלב, הכליות, בתוך השרירים ואפילו באזורי הלבלב שמפרישים אינסולין. מצבים אלו עלולים לגרום להחמרה בתנגודת לאינסולין", הוא מסביר. "בנוסף השומן יכול לשקוע גם סביב עורקים ובתוכם, ובכך לגרום לטרשת עורקים עד כדי חסימות של עורקי הלב, המוח והרגליים. לכן סיבות המוות המרכזיות באנשים עם סוכרת הן מחלות לב וכלי דם". סוכרת סוג 2 אופיינית יותר לאנשים מבוגרים, שצברו משקל עודף עם הגיל, בעיקר סביב גילאי 40-60.

"ישנה קבוצה בסוכרת סוג 2 - שכוללת כ-20 אחוזים מהמטופלים עם סוכרת חדשה יחסית", אומר ד"ר טולדנו. אלו סוכרתיים שטרם חלפו חמש שנים מאז האבחון והם חייבים לקבל טיפול באינסולין. באותה קבוצה קיים חוסר באינסולין ולכן הסוכרת שלהם אינה מאוזנת ולכן הטיפול בהם יהיה בדומה לסוכרתיים מסוג 1".

 בחמישה אחוזים מהסוכרתיים ניתן למצוא גורמים נוספים שהובילו להתפתחות המחלה (צילום: vitapix gettyimages)
בחמישה אחוזים מהסוכרתיים ניתן למצוא גורמים נוספים שהובילו להתפתחות המחלה (צילום: vitapix gettyimages)

סוכרת היריון
סוכרת היריון היא למעשה סוכרת שלא הייתה ידועה לפני ההיריון. היא מתגלה, כאשר עורכים לאישה העמסת סוכר בשבוע 24-28 להריון. "היריון הוא מעין "מבחן מאמץ ללבלב של האישה", מסביר ד"ר טולדנו. "השליה מפרישה הורמונים/חומרים, שגורמים לעלייה בתנגודת לאינסולין, וכתוצאה מכך לעלייה ברמות הסוכר. אלו עלולים להוביל לסיבוכי היריון, בראש ובראשונה עבור ילודים גדולים - כאלו השוקלים מעל ארבעה קילוגרמים. הרוב המוחלט של נשים עם סוכרת היריון הן נשים עם עודף משקל, ויש להן סיכון של 50 אחוזים לפתח סוכרת מסוג 2 תוך 10-20 שנה מהלידה".

על פי נתונים עדכניים מישראל, כ-5 אחוזים מהנשים יסבלו מסוכרת היריון. גורמי הסיכון להתפתחות מצב זה הם כאמור עודף משקל אבל גם גיל מבוגר, רקע של תחלואה במשפחה, או נשים במצב טרום סוכרת עוד טרם ההיריון.

מצבי סוכרת אחרים
בחמישה אחוזים מהסוכרתיים ניתן למצוא גורמים נוספים שהובילו להתפתחות המחלה. לא מדובר בסוכרת מסוג 1 או 2 כמו למשל במקרים הבאים:

עליה בסוכר בדם בגלל תרופות: אנשים שמטופלים בסטרואידים כמו במחלות אוטואימוניות כגון זאבת, דלקות פרקים, אסתמה ואפילו אלרגיות נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה; גם אצל מושתלי איברים, קיים גם סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת - חלק מזה בשל נטילת תרופות שונות, ביניהן סטרואידים שנועדו למנוע את דחיית השתל. עם ירידה במינון הסטרואידים קיים סיכוי לשיפור באיזון הסוכרת.

גנטיקה: יש מצבים גנטיים המתקשרים עם תחלואה בסוכרת, כמו למשל סיסטיק פיברוזיס או תסמונת דאון.

מצבים אנדוקריניים והורמונליים: אם הייתה פגיעה בלבלב, כמו כריתה או דלקת, עלולה להתפתח תחלואה בסוכרת מפני שהאינסולין מופרש מהלבלב. גם מקרים של גידול בבלוטת יותרת הכליה (אדרנל), שמפריש קורטיזול, או גידול בבלוטת יותרת המוח שמפריש הורמון גדילה עלולים להוביל לתחלואה בסוכרת. חשוב לציין שאלו מצבים נדירים.

סוכרת מסוג 2 - מצבים של חוסר באינסולין ומצבים של תנגודת גבוהה: "הדבר הכי חדשני והכי חשוב הוא שבחמש השנים האחרונות יש יותר ויותר מחקרים, שמצביעים על כך שניתן לבצע תת-סיווג של סוכרתיים מסוג 2", מסביר ד"ר טולדנו. "כך למשל, קיים תת-סוג אחד של תנגודת מאוד גבוהה לאינסולין, או תת סוג אחר שבו דווקא קיים מצב של חוסר אינסולין מאוד גדול. בנוסף קיים תת-סוג נוסף - סוכרת של הגיל המבוגר שמסתבר שהיא יותר קלה יותר ועם פחות סיבוכים", מסביר ד"ר טולדנו.

"באופן כללי, בעידן הנוכחי כל הסיווג של המטופלים לסוכרת 1 ו-2 קצת פחות חד משמעי. סיבה לכך היא שיש לא מעט אנשים עם סוכרת מסוג 1 שהשמינו ויש להם גם תנגודת לאינסולין ומרכיבים של סוכרת מסוג 2. ומנגד, אנשים בגילאים מאוחרים יותר, שחשבנו שיש להם סוכרת 2, סווגו מחדש עם סוכרת סוג 1 כי נמצאו אצלם נוגדנים כנגד תאי בטא בבדיקת דם", מסביר ד"ר טולדנו.

"למרות השם הזהה, סוכרת היא מחלה הטרוגנית. בכ-5-10 מהמקרים של סוכרת מסוג 2 אנחנו עושים שינוי באבחון ומסווגים מחדש לסוכרת סוג 1", מסביר ד"ר טולדנו, "גם בקרב סוכרתיים סוג 2 יש תת-סוגים עם מאפיינים וסיבוכים שונים. כל זה מוביל אותנו לעידן חדש של רפואה מותאמת אישית בסוכרת בה כל סוכרתי יקבל טיפול מדויק יותר למצבו הרפואי".

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת. מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.

הכתבה נכתבה בשיתוף סאנופי