כבר שנים שליצנים רפואיים משמחים את הילדים המאושפזים בבתי החולים בישראל ובעולם, ועכשיו מחקר נוסף מגלה את ההשפעה החיובית על מצבם: חוקרי בית החולים כרמל מצאו שהליצנים משפרים את איכות השינה של הילדים ותורמים לקיצור זמני האשפוז שלהם. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי "Scientific Report".

רופאת הילדים ד"ר מאיה שמשי־ברש החליטה לבדוק כיצד ליצני עמותת רופאי חלום משפיעים על שנתם של הילדים המאושפזים, ואם לנוכחותם לפני השינה יש השפעה על משך האשפוז. למחקר נבחרו ילדים מטופלים בגילי שנתיים עד 18 ששהו לפחות שני לילות במחלקה, והם סווגו לשתי קבוצות – האחת קיבלה טיפול רפואי סטנדרטי ומפגש עם ליצן רפואי לפני השינה למשך 15 עד 30 דקות באחד משני הלילות, והקבוצה השנייה לא פגשה ליצן רפואי לפני השינה.

כל הילדים עטו על הזרוע מכשיר אקטיגרף, דמוי שעון יד המתעד ערות או שינה. מהמחקר עלה שבקבוצת הליצנים הרפואיים, ישן כל ילד בממוצע 54 דקות יותר בזכות הירדמות מהירה יותר, הפחתת היקיצות במהלך הלילה והתעוררות מאוחרת יותר. גם לגבי משך זמן האשפוז ניכר הבדל משמעותי: הילדים בקבוצה שנחשפה לליצן רפואי ערב אחד בסמוך לשינה השתחררו מהר יותר בכמעט יממה בממוצע בהשוואה לילדים שלא נחשפו לליצן הרפואי לקראת שנתם.

את המחקר ליווה הליצן הרפואי איתי רותם, המכונה בקרב הילדים "דוקטור בטטה". הוא התבקש להגיע במיוחד בשעות הערב למחלקת הילדים, שם הסתובב בין הילדים הנחקרים, שיחק איתם בטון רגוע ששונה באופיו מהאינטראקציה עם ילדים במחלה בשעות היום. "נהניתי מאינטראקציות נעימות ורגועות איתם ועם ההורים ששוהים איתם", הוא מספר.

"לליצנים רפואיים יש תרומה בהפחתת תחושת חרדה, פחד ואי־נוחות אצל הילדים המטופלים", אמר פרופ' גיורא פילר, מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי כרמל. "תוצאות המחקר מוכיחות איך פועלם של הליצנים משנה גם מהלכי מחלה, ומצליח להשפיע על ההחלמה ועל זמני האשפוז בעקבות השיפור בזמני השינה".