לא מצליחים להתאמן במהלך שבוע העבודה? זה בסדר, על פי מחקר חדש, כי חריגה מההמלצות השבועיות לפעילות גופנית במשך יומיים כמו סוף השבוע - או מה שרבים מכנים להיות "לוחם סוף שבוע" - תגרום לשומן גם כן.

גם ארגון הבריאות העולמי וגם הנחיות התעמלות למבוגרים דורשות לפחות 150 דקות בכל שבוע של פעילות גופנית מתונה, 75 דקות בשבוע של פעילות גופנית נמרצת או שילוב של שניהם יחד עם אימוני כוח וגמישות.

"שווה לקדם את דפוס הלוחמים של סוף השבוע אצל אנשים שאינם יכולים לעמוד בתדירות המומלצת בהנחיות הנוכחיות", אמרה הסופרת המקבילה Lihua Zhang, מדענית בריאות במרכז הלאומי למחלות לב וכלי דם, האקדמיה הסינית למדעי הרפואה וב-Peking Union Medical College. בייג'ין.

"התוצאות שלנו הצביעו על כך שלא היה הבדל בין דפוס לוחמי סוף השבוע לבין דפוס פעיל באופן קבוע בשומן הבטן והכללי (שומן)", אמר ג'אנג באימייל.

עם זאת, הייתה אזהרה אחת. אימון לוחמי סוף השבוע הממוצע היה בעצימות גבוהה יותר ומשך זמן ארוך יותר מאשר אימונים בימי חול על ידי אנשים במחקר, אמר ג'אנג. למעשה, לוחמי סוף השבוע במחקר בילו 147.6 דקות - כמעט את כל ההמלצה למשך שבוע - בכל אימון התעמלות במשך יומיים. זה עשוי "להסביר חלקית את התוצאות שלנו תוך צורך בחקירה נוספת", אמר ג'אנג.

אנשים שיכולים להתאמן במשך יותר משעתיים ברציפות עשויים להיות תת-סוג של לוחמי סוף שבוע שיש להם "סוג אחר של פיזיולוגיה של פעילות גופנית שבה הם באמת יכולים לדחוף את זה לכל כך הרבה זמן", אמר ד"ר אנדרו פרימן, מנהל תחום מניעת קרדיו-וסקולארית ובריאות ב-National. בריאות יהודית בדנבר, קולורדו.

המחקר, שפורסם ביום שלישי בכתב העת Obesity, ניתח שומן גוף של יותר מ-9,600 אנשים בגילאי 20 עד 59 שהיו חלק מהסקר הלאומי לבריאות ותזונה (NHANES), מחקר פדרלי ארוך טווח שמעריך את המצב הבריאותי והתזונתי של מבוגרים וילדים בארצות הברית.

המחקר השתמש בכלי אובייקטיבי שנקרא ספיגת קרני רנטגן כפולת אנרגיה, או סריקת DXA, כדי למדוד רמות כלליות של שומן ושומן בטני, הנחשב לסוג השומן המסוכן ביותר לבריאות הכללית.

בניגוד למדידות של אינדקס מסת הגוף (BMI), שהן הערכה גסה של שומן הגוף של אדם על סמך גובה ומשקל, סריקות DXA נותנות ניתוח הרבה יותר מדויק ומעמיק של צפיפות העצם, רקמת השומן והמסה הרזה, וזה הכל. אחר בגוף אבל שומן.

במחקר, גם ל-772 לוחמי סוף השבוע וגם ל-3,277 המתאמנים הרגילים היה שומן בטן נמוך יותר שנמדד ב-DXA, היקף מותניים נמוך יותר, מסת שומן נמוכה יותר בגוף כולו ו-BMI נמוך יותר בהשוואה ל-5,580 האנשים שאמרו שהם לא עשו פעילות גופנית סדירה.

ההתמדה הזו השתלמה בכל הנוגע לשומן בבטן, כך מצא המחקר. לוחמי סוף השבוע שהתאמנו הכי קשה והכי ארוך היו בעלי "שומן בטני נמוך עוד יותר", אמרה ד"ר בוורלי טצ'אנג, עוזרת פרופסור לרפואה קלינית במרכז המקיף לבקרת משקל, וייל קורנל רפואה בניו יורק, בהצהרה.

"ברמה גבוהה, המחקר הזה מאשש את האמרה הישנה על פעילות גופנית ובריאות: כל פעילות עדיפה על חוסר פעילות", אמר טצ'אנג, שלא היה מעורב במחקר. "עם זאת, הנקודה העיקרית היא שאנשים צריכים להיות פעילים בכל דרך שמתאימה לאורח החיים שלהם".