משרד הבריאות מפרסם את דוח 'כוח אדם במקצועות הבריאות' המדגים כמידי שנה מחסור עצום ברופאים, אחיות ומקצועות פרארפואיים. הדו"ח נועד לסייע למקבלי ההחלטות בתכנון כוח האדם בתחום הבריאות, והוא כולל נתונים עד סוף שנת 2022.

לראשונה: צה"ל מקים מרכז בריאות נפש לחיילי הסדיר והמילואים
העפיל לעשירייה הפותחת: בית החולים תל השומר - בין הטובים בעולם

מהדו"ח עולה כי שיעור הרופאות והרופאים המועסקים עלה ל-3.4 לכל אלף תושבים בשנת 2021, בהשוואה ל-3.2 רופאים לכל אלף תושבים בשנת 2018. נתון זה נמוך מממוצע מדינות ה-OECD  שעומד על 3.7 רופאים לכל אלף תושבים. שיעור מסיימי בתי הספר לרפואה בארץ נמוך מממוצע מדינות ה-OECD, ועומד על 6.8 ל-100,000 בשנת 2021 . השנה התחילו את לימודי הרפואה בישראל  1200 סטודנטים כאשר על פי התוכנית האסטרטגית של משרד הבריאות, מל״ג ות״ת והאוניברסיטאות יוגדלו מספר הסטודנטים לרפואה כל שנה, כך שבסיום העשור יתחילו את לימודי הרפואה בישראל 2,000 סטודנטים בכל שנה.

בסוף שנת 2022 היו 44,840 רופאים ורופאות רשומים, מתוכם 33,558 רופאים עד גיל 67, ו-39,768 עד גיל 75. מספר הרופאות והרופאים המומחים עומד על 24,094, רבע מהם בגיל 67 ומעלה.  1,955 התחילו התמחות ברפואה, רובם המכריע התמחות ראשונה, ו-17% מהם התמחות שניה. 

המחסור אולי החמור ביותר על פי הדו"ח הוא בשיעור האחיות והאחים העומד על 5.3 לכל אלף תושבים בממוצע, הנמוך בהרבה מממוצע ה-OECD שעומד על 9.9 אחים לאלף תושבים. בשנת 2023 הונפקו 4,107 רישיונות חדשים לאחים ואחיות בוגרי לימודי סיעוד, והמגמה נמצאת בעליה קלה כששנה קודם לכן סיימו את מסלול לימודי הסיעוד 3,476 איש. בישראל רשומים 13,780 פסיכולגים מורשים, 54% מומחים בפסיכולוגיה קלינית ו-28% בפסיכולוגיה חינוכית.

ואם נתקלתם בתורים בבתי המרקחת, זה לא בכדי: שיעור הרוקחים בישראל עומד על 0.77 לכל אלף תושבים, נמוך מאוד בהשוואה לממוצע ה-OECD שעומד על 0.89 איש. שיעור מסיימי בית הספר לרוקחות בשני בתי הספר הקיימים למקצוע בישראל – הדסה בירושלים ובן גוריון בבאר שבע, עומד על 1.3 ל-מאה אלף תושבים בלבד, נמוך בהרבה מממוצע ה-OECD  שעומד על 4.2 רוקחים שמסיימים בשנה לכל מאה אלף איש.

גם תורים לטיפולי פיזיותרפיה ארוכים מאוד, גם הם נובעים ככל הנראה מהמחסור העצום בפיזיותרפיסטים: רק 135 סטודנטים סיימו בשנת 2023 את לימודיהם וקיבלו רשיון בפיזיותרפיה. סה"כ ישנם בישראל רק 7,331 פיזיותרפיסטית בישראל, 0.67 לכל אלף תושבים. תורים ארוכים מאוד קיימים גם לטיפולים ובדיקות אצל קלינאית תקשורת, לעתים שם חודשים שלמים. קלינאית תקשורת מטפלת בליקויי דיבור ושמיעה, וגם אחראית על התאמת מכשירי שמיעה. בישראל ישנן רק 0.67 קלינאיות לכל אלף תושבים, נתון המסביר את הפער העצום בין המצוי לנדרש.

הנפגעים העיקריים מהמחסור בכוח האדם הרפואי הם כתמיד תושבי הפריפריה: כך למשל, שיעור הרופאים המועסקים בתל אביב עומד על 5.2 לכל אלף תושבים, בהשוואה – בצפון 3.1 רופאים לאלף תושבים בלבד ובדרום המצב חמור עוד יותר – 2.4 רופאים לכל אלף איש.  המחסור החמור מאוד הוא בקרב האחים והאחיות: בעוד שבתל אביב שיעורם מגיע ל-7.1 לכל אלף איש, בדרום מועסקים רק 4.2 אחיות ואחים לכל אלף תושבים.

שר הבריאות, אוריאל בוסו אמר בתגובה לדו"ח: "כמות הנפגעים החריגה והצורך ההולך וגובר למענה רפואי בשלל תחומים, מעצימים את האתגר שלנו בהגדלת כוח האדם במקצועות הרפואה. "במסגרת התוכנית האסטרטגית לעשור הקרוב, אנו פועלים במאמץ רב להביא להעלאת מספר האנשים האיכותיים שעובדים במערכת הבריאות. לנגד עינינו עומדת משימה לאומית לענות על צרכי המערכת ולספק היצע ראוי של רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי מקצועות רפואה נוספים.  

"לשם כך הגדלנו את כמות הסטודנטים לרפואה ואנו עתידים להרחיב את מספרם של השדות הקליניים - שהם משאב אקוטי ללומדים את המקצוע ואנו פועלים במישורים נוספים. במערך בריאות הנפש, פרסמנו תוכנית מענקים לפסיכולוגים במגזר הציבורי ואנחנו עמלים על הסכמי שכר בפסיכיאטריה ובתחומים נוספים. נכונו לנו עוד אתגרים רבים ואנו מחויבים להתמודד ולמצוא פתרונות בנושא כוח האדם ולהבטחת בריאות הציבור בטווח המיידי ובמבט צופה פני עתיד".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפים, באמצעות מימון מתמחים בקהילה בקופות החולים. תכנון מקצועות הרפואה עומד בליבת העשייה של משרד הבריאות בשנים האחרונות, ונועד להבטיח מספר מומחים מספק בכל מקצוע וכן, להמשיך ולספק שירות רפואי איכותי וזמין".