צעירים משתמשים פחות ופחות בקונדומים, והתוצאה – עלייה בשכיחות מחלות מין. מחקר חדש מגלה כי מאז כניסת תרופת ה־PrEP למניעת HIV, חלה צניחה משמעותית בשימוש בקונדומים בקרב גברים הומוסקסואלים או ביסקסואלים. התוצאה: עמידות הולכת וגוברת למחלות מין, כשלחלקן, חוששים מומחים, בקרוב כבר לא תהיה אנטיביוטיקה זמינה.

מחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת "Aids and Behaviour" הצביע על ירידה בעשור האחרון בשימוש בקונדומים בקרב צעירים אמריקאים הומוסקסואלים או ביסקסואלים. מומחים שהגיבו על הממצאים אמרו שהשימוש פוחת גם בקרב גברים סטרייטים, מה שתרם לעלייה המשמעותית בזיהומים המועברים במגע מיני מלבד HIV.

על פי ההערכות, כ־40 מיליון איש ברחבי העולם חיים היום עם נגיף ה־HIV. זה עשר שנים שתרופות ה"פרפ" האנטי־ויראליות הפחיתו משמעותית את שיעורי ההדבקה בנגיף, אולם בד בבד הובילו כאמור לצניחה בשימוש בקונדומים. התחלואה באיידס אומנם ירדה, אך מנגד חלה עלייה ניכרת בשיעור מחלות המין האחרות, ובהן פפילומה, הרפס, כלמידיה, גונוריאה וסיפיליס.

המחקר החדש שנערך מטעם אוניברסיטת וושינגטון בחן תשובות שניתנו לסקר בריאות מקוון גדול של גברים ובני נוער הומוסקסואלים וביסקסואלים משנת 2014 עד 2019. הממצאים הראו שבסוף תקופת המחקר, רק 17% דיווחו על שימוש בקונדומים באופן עקבי. כ־50% מהנשאלים השיבו כי הם משתמשים בקונדומים באופן לא קבוע.

סקר שנערך בישראל בשנת 2021 על ידי האגודה למניעת איידס מצא ש־50% מהנשאלים שאינם נוטלים פרפ העידו כי אינם עושים שימוש קבוע בקונדום. סקרים נוספים של חברת קונדומים מובילה שנערכו ברחבי העולם העלו כי מעל 50% מהנשאלים העידו כי קיימו יחסי מין לא מוגנים, ומעל שליש מהגברים הודו כי יעדיפו לקיים יחסי מין לא מוגנים ולהסתכן בהידבקות במחלת מין, מאשר לא לקיים יחסי מין כלל.

העלייה בשיעור ההידבקות במחלות מין בעקבות ההפחתה בשימוש בקונדום נצפית לא רק ברחבי ארה"ב ואירופה, אלא גם כאן בישראל: מסיכום נתוני משרד הבריאות לשנת 2023 מתגלה עלייה של 30% בשיעור הנדבקים בעגבת: מ־610 מקרים במהלך שנת 2022 ל־801 מקרים במהלך שנת 2023. לצורך ההשוואה, בשנת 2017, עוד לפני עידן הפרפ למניעת איידס, עמד מספר המקרים של עגבת בישראל על 323 חולים. עלייה ניכרת בשנים האחרונות נצפית גם בשאר מחלות המין.

"אנשים מקבלים הסבר שפרפ מונעת איידס, אבל מי שנוטל את התרופה לרוב לא משתמש בקונדום", אומרת פרופ' ביביאנה חזן, ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק. "אנחנו רואים גם בארץ עלייה משמעותית של הידבקות בכלמידיה, גונוריאה וגם סיפיליס".

"בחלק מהמחלות ישנם נזקים קשים שמופיעים רק זמן רב אחרי ההדבקה. סיפיליס למשל עלולה להיות מחלה שקטה ולאחר שנה היא עלולה לפגוע בעובר או לגרום לפגיעה בלתי הפיכה במערכת העצבים. אנחנו מזכירים שוב עד כמה חשוב לקיים יחסי מין אחראיים ולהקפיד במקרה של ריבוי פרטנרים על בדיקת דם, בדיקת שתן ומשטח מהלוע ופי הטבעת".

סימנים שכיחים למחלת מין: צריבה במתן שתן, הפרשות ודימום מאיבר המין, כאבי בטן ואגן, פריחות ונגעים על העור, נפיחות וכאבים באשכים וכאב בעת קיום יחסי מין.