מזג האוויר החורפי אומנם איחר להגיע השנה, אך מחלות החורף פוקדות את ישראל זה כמה חודשים - ונראה שהגיעו לאחרונה לשיאים חדשים. בתי החולים מלאים עד אפס מקום, ההמתנה במיון אורכת לעתים גם 15 שעות, ומטופלים רבים בקבוצות סיכון מועברים לאשפוז ביחידות לטיפול נמרץ.

במיוחד לחודשי החורף: 10 טיפים טבעיים לטיפול בשפעת והתקררות
זה צינון? זה שפעת? אולי קורונה? | כך תבדילו בין מחלות החורף

בשבועות האחרונים חלה אומנם ירידה מתונה בתחלואה בקורונה, אבל שאר מחלות החורף עדיין בפעילות גבוהה: נתוני משרד הבריאות מצביעים על שיא של חמש שנים בתחלואה בשפעת. בתי החולים ומרפאות הקופה עמוסים גם בפניות בשל דלקות ריאה חיידקיות העלולות להסתבך למחלה קשה.

מחלות החורף מתפשטות לרוב עקב עונתיות נגיפים וחיידקים, אבל גם בגלל החללים הסגורים שאינם מאווררים דיים. כמה מחלות חורף עיקריות פוקדות אותנו: המחלות הוויראליות הצטננות, ברונכיוליטיס, שפעת וקורונה, וכן דלקת ריאות חיידקית הנגרמת בעיקר מחיידק הפנאומוניה. נגד המחלות הוויראליות אין אנטיביוטיקה, והטיפול מתמקד בהשגחה, הקלת התסמינים באמצעות אינהלציות, הורדת חום ושתייה מרובה, ובעיקר - התמגנות: חיסונים נגד שפעת וקורונה מעניקים הגנה טובה מאוד מפני תחלואה, קשה והם חשובים בעיקר לאוכלוסיות בסיכון, שכוללות תינוקות, נשים בהריון, קשישים וחולים שסובלים מדיכוי חיסוני.

צינון (צילום: אינגאימג')
צינון (צילום: אינגאימג')

נגד חיידק הפנאומוקוק, שגורם לרוב למחלה קשה מאוד, הטיפול הוא אנטיביוטיקה. התסמינים בדלקת ריאות כוללים לרוב חום, שיעול, הקאות ומצב כללי ירוד, כאשר צילום החזה או בדיקת האולטרסאונד החדשה "פוקוס" מדגימים אזורים דלקתיים המכונים "תסנין" בריאות.

ההמלצות שלי:

1. הקפידו להתחסן כל שנה נגד שפעת וקורונה. תינוקות ובני 65 ומעלה או חולים בדיכוי חיסוני צריכים לקבל גם את החיסונים נגד חיידק הפנאומוקוק אחת לחמש שנים.

2. אם אתם כבר חולים שמרו על היגיינה, השתעלו אל המרפק, אווררו את הבית, השתמשו במסיכה כשאתם יוצאים מהבית והימנעו מהגעה ללימודים או לעבודה.

3. זהו את הדגלים האדומים: במקרה של חום מעל שלושה ימים, הקאות מעל שלוש פעמים ביממה, אי־מתן שתן מעל עשר שעות, נשימות מהירות (מעל 20 במבוגר, מעל 40 בילד ומעל 50 בתינוק) או חוסר יכולת להשלים משפט שלם - יש לפנות מיד לבדיקה רפואית.

הסימנים לכך שאתם מאבדים את השמיעה

היום יצוין יום השמיעה הבינלאומי. השמיעה היא לא רק אחד החושים החשובים ביותר - מחקרים אחרונים הראו כי איבוד שמיעה פוגם משמעותית לא רק באיכות החיים, אלא גם מגביר את הסיכון הבריאותי אצל קשישים. הפגיעה בשמיעה, על פי הספרות הרפואית, עלולה להגביר הסיכון לדמנציה, פוגעת בשיווי המשקל ומעלה את הסיכון של קשישים לנפילות, העלולות לגרום לשבר בעצם הירך ולדימומים קטלניים.

על פי תחזית ארגון הבריאות העולמי, אחד מכל ארבעה אנשים או במספרים - קרוב ל־2.5 מיליארד איש בעולם - יתמודדו עם ירידה בשמיעה עד 2040, מאות מיליונים מהם יזדקקו למכשיר שמיעה.

אלו הסימנים שמעידים על כך שאתם כנראה מאבדים את השמיעה:

- אתם מגבירים את הטלוויזיה או את הרדיו לעוצמה גבוהה.
- אתם מתקשים לעקוב אחר שיחה ומבקשים מאנשים לחזור על משפטים.
- קולות הסביבה נשמעים לכם כרעשים. ייתכן שמדובר במצב זמני של חרדה או עייפות, אולם אם התופעה נמשכת כדאי לפנות לבדיקה.
- אתם מפספסים שיחות טלפון או צלצול בפעמון הדלת.
- אתם מסובבים את הראש כדי לשמוע קול. אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול - ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה.
- כשמישהו מעיר לכם על שמיעתכם, אתם מתעצבנים.
- אתם מוותרים על הצגות, סרטים או הרצאות.
- אתם יושבים קרוב משום שבשורות האחרונות אינכם מצליחים לשמוע היטב.
- אתם חייבים קשר עין עם הדובר.
- אתם מתבודדים וסובלים מדיכאון.


דוקטוק: הסלנג שהמציאו הרופאים

טְרִיאַז': תהליך של מיון ראשוני על ידי אחות, לרוב בקדמת חדר המיון. לדוגמה: "דוקטור, יש לי בטריאז' חולה דחוף עם סטורציה נמוכה, בדוק אותו ראשון".

שוברים מיתוסים

מי לא שמע את אמא או סבתא מבקשות, גם כשאתם נושקים לגיל 40, "להתלבש טוב־טוב, כדי שלא תתקרר". האימרה הזו עוברת מדור לדור, אבל האם באמת חיידקים ונגיפים מושפעים מטמפרטורה? ובכן – קור וגשם אינם גורמים להצטננות ולא לשפעת. קור גם לא מחליש את המערכת החיסונית. לראיה, בחצי כדור הארץ הצפוני כמו במדינות סקנדינביה, שיעור התחלואה בשפעת ומחלות החורף האחרות לא גבוה יותר, חרף הקור העז. ומה לגבי הקורונה? גם הנגיף החדש יחסית, התברר, לא מתרגש מעונת החורף: התחלואה בקורונה בשנים האחרונות הייתה לעתים בשיאה דווקא בעונת הקיץ. מדוע, אם כך, הצטננות שכיחה יותר בחורף? בגלל עונתיות של פעילות הנגיפים, ובעיקר בשל החדרים הסגורים, חוסר האוורור והקרבה אחד לשני - שמגבירים את העברת הנגיפים מאדם לאדם.

הטיפ השבועי

לצד תיק עזרה ראשונה, אני נוהג להמליץ למטופליי להצטייד בציוד רפואי בסיסי שיכול לתת מידע רב על המצב הרפואי, גם אם אתם מתקשים להיוועץ במוקד האחיות של הקופה, ברופא אונליין או בשיחה עם מוקד מד"א. במיוחד בחורף כדאי שיהיה בבית מד חום, מד לחץ דם, מד סטורציה הבודק את הדופק ורמת החמצן בדם, כאשר הרמה התקינה היא 93% ומעלה; ערכות לבדיקה מהירה של סטרפטוקוק, קורונה ושפעת, שאותן ניתן להשיג בכל רשת פארם; וכן מכשיר אינהלציה, שמקל במקרים של קוצר נשימה ושיעול.

מד סטורציה (צילום: ללא קרדיט)
מד סטורציה (צילום: ללא קרדיט)

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים, רופא ספורט ותעופה והפרשן הרפואי של "מעריב"