הבינה המלאכותית בשירות הרפואה: כמה בתי חולים רכשו טכנולוגיה חדשה לפענוח מהיר של בדיקות אקו לב באמצעות בינה מלאכותית. הפיתוח של חברת AISAP הישראלית מאפשר לרופאים לקבל תשובות מהירות של הבדיקה בתוך שניות, ליד מיטת המטופל, בדיוק רב מזה של עין אנושית, ויוביל לביצוע של יותר בדיקות אקו לב מצילות חיים.

טרגדיה במודיעין עילית: פעוט בן מספר שבועות נפטר כתוצאה ממוות בעריסה
מהמילואים בעזה למפגש הצלת החיים: נדב תרם מח עצם והציל את הודיה

זאת אחת הבדיקות המרכזיות ברפואה: בדיקת אקו לב עושה שימוש במכשיר האולטרסאונד ובוחנת את מבנה הלב, מהשרירים ועד לגודל החדרים, המסתמים וכלי הדם.

למרות החשיבות המשמעותית כל כך של המכשיר באבחון הפרעות מסכנות חיים, הבדיקה אינה זמינה מסביב לשעון בבתי החולים, בקופות החולים ובקהילה, בשל המחסור הגבוה בטכנאים ובמומחים לקרדיולוגיה שיבצעו ויפענחו את הסריקה. רופאים עדיין נעזרים במכשיר הסטטוסקופ לבדיקה של תפקוד הלב, אך מידת הדיוק שלו באבחון בעיות לב עומדת על כ־35% בלבד.

את חברת AISAP הקימו יוצאי יחידת 8200 יחד עם מומחים לקרדיולוגיה מהמרכז הרפואי שיבא – שפיתחו יחדיו טכנולוגיית בינה מלאכותית לעיבוד תמונה מבוססת שיטות Deep Learning.

התוצאה היא שבתוך כמה דקות, בהתבסס על סריקה קצרה של הלב, המערכת מצליחה להוציא פלט ובו פירוט מלא של ממצאי הבדיקה. המערכת פשוטה לשימוש, ומאפשרת לרופאים שאינם מומחים בדימות לבצע בדיקה ממוקדת שמסייעת להם לקבל החלטות מיידיות ליד מיטת המטופל.

במהלך המחקרים הקליניים, שבהם הושוותה מידת הדיוק של הטכנולוגיה לפענוח של קרדיולוגים "בשר ודם", נמצא כי מידת הדיוק של מערכת הבינה המלאכותית מגיעה ליותר מ־90%, בדומה לזו של רופאים קרדיולוגים, ולעתים אף יותר. המערכת קיבלה את אישור משרד הבריאות בישראל והיא ממתינה לאישור מנהל התרופות האמריקאי, ה־FDA, נתח השוק המרכזי שאליו מכוונים בחברה.

ל"מעריב" נודע שכמה בתי חולים גדולים החליטו לרכוש את הפיתוח, שבתוך מספר חודשים כבר יותקן בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז בישראל. "הטכנולוגיה שלנו תאפשר לכל רופא לבצע בדיקת AISAP, ולקבל בזמן אמת אבחנות שהיו עד היום מנת חלקן של מעבדות מתקדמות הדורשות כוח אדם ומשאבים רבים", אומר עדיאל עם־שלום, מייסד החברה. "המערכת שלנו כבר הצילה חיים של חולים שאובחנו במהירות ובלעדיה היו מאובחנים מאוחר".