ביקוש שיא של מאות משפחות וילדים בעיר אשקלון ל"התערבות חיבוקי", טיפול ייחוד שהוכח כיעיל ביותר מחקרית בטיפול מהיר בחרדות ופוסט טראומות בילדים בגילאי שלוש עד תשע. מאז שעיריית אשקלון פרסמה על התוכנית המיוחדת למען ילדי העיר נרשמו באתר העירייה 300 ילדים ועוד 1000 נמצאים ברשימת המתנה. מדובר בטיפול מיוחד על ידי בובת כלב עם עיניים עצובות וידיים ארוכות, כאשר הילד עצמו מטפל בה ומשתף אותה ברגשותיו ובכך מפחית משמעותית את החרדות והחששות שלו עצמו. הטיפול הוא חינם וממומן על ידי בנק הפועלים, העירייה ועמותת ת.ל.ם. מקבוצת "עמל ומעבר".

לא עדכן את שותפיו בדבר המתקפה? הביקורת החריפה בחמאס נגד סינוואר | דיווח

יצוין כי העיר אשקלון היא העיר הראשונה בארץ שאימצה את "התערבות חיבוקי". הילדים יוכלו להיפגש ולטפל בבובת הכלב עם העיניים העצובות והידיים הארוכות במתנ"סים בעיר ובניידת מיוחדת שיעברו ברחבי העיר. בעיר אשקלון יש 20,000 ילדים בגילי שלוש עד תשע. זוהי העיר הכי מטווחת בארץ אבל גם העיר היחידה שלא פונו ממנה תושבים כלל. 

"המצוקה של הילדים היא עצומה. יש ילדים שמסרבים לצאת מהבית, יש כאלה שנצמדים להורים ויש כאלה עם סיוטים ורגרסיות", אומר ד"ר שי חן גל, מנכ"ל עמותת ת.ל.ם. והפסיכולוג הראשי של קבוצת "עמל ומעבר" המוביל את "התערבות חיבוקי". "אנחנו בשיתוף עיריית אשקלון ובנק פועלים החלטנו להקים מרכז טיפולי של בובות 'חיבוקי' שהמטרה שלו היא לטפל בחינם בילדי העיר. כמובן בעקבות הביקוש אנחנו מגבירים את מצבת כוח האדם. בנוסף לכך גם יש ניידת שמגיעה לבתים ועוזרת לילדים שנמצאים בחרדה ומצוקה. זה בהחלט פרויקט מהפכני וחדשני. הייחודיות היא שפעם ראשונה במהלך המלחמה נפתח סניף של 'חיבוקי' בחינם".

קמפיין חיבוקי לילדי אשקלון (צילום: עיריית אשקלון)
קמפיין חיבוקי לילדי אשקלון (צילום: עיריית אשקלון)

"דבר נוסף שמאוד מייחד את הפרויקט זאת העובדה שהעירייה הפיצה שלטי חוצות ופרסמה זאת ברחבי העיר ובהם היא מזמינה אנשים לטיפול" מוסיף ד"ר חן גל. "בדרך כלל טיפולים זה משהו שמצניעים ומתביישים לדבר על זה, אבל המטרה כאן היא להגביר את החוסן, לייצר נורמליזציה בתחום ולא להתבייש. בעקבות המצוקה הוזמנו מסין עוד 5000 בובות וסך הכל ניתן עוד 10000 בהתערבות הזאת".

א', אחד התושבים בעיר והורה לילד בן 5 מספר: "הילדים נמצאים במצוקה ואין מענה טיפולי עבורם. פניתי לקופת חולים וזה לא עזר. זה שהעירייה אפשרה לנו לקבל התערבות 'חיבוקי' והילד שלי קיבל ספר והדרכה וכל זה בחינם, זה מבחינתי משהו מדהים".

יצוין כי בובת "חיבוקי" טיפלה כבר ביותר מ-150 אלף ילדים ברחבי העולם, החל ממלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, הצונאמי ביפן, המלחמה באוקראינה ורעידת האדמה ביפן. כמובן שלאחר ה-7 באוקטובר גברה הדרישה לטיפולים אלו, ו'חיבוקי' טיפל כבר ביותר מ-2500 ילדי מפונים מהדרום והצפון במלונות ברחבי הארץ.

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם מסר כי "אנחנו לא מחכים ליום שאחרי המלחמה כדי לחזק את החוסן של ילדי העיר ומציעים להם לקחת חלק בתוכנית חדשנית שתגביר את החוסן הנפשי שלהם ותעניק להם כלים להתמודדות מיטבית עם  תקופה, לצד שורה של מענים רשותיים באמצעות מרכז חוסן. תודה לכל השותפים לפרויקט על שיתוף הפעולה ובתקווה לימים טובים ושקטים יותר."

מנכ"לית החברה העירונית אשקלון, קטי עמירה: "החברה העירונית אשקלון, בהתאם למדיניות הרשות, שמחה וגאה לקחת חלק בפרויקט משמעותי וחשוב לחיזוק החוסן של ילדי אשקלון, בייחוד בתקופה מורכבת זו שכולנו חווים. החברה תלווה את הפרויקט ותעמיד לרשות המשתתפים שני חדרי טיפול ומפגשים במתנ"ס ברנע ובמתנ"ס אגמים, לכל זמן שיידרש עד להשלמת הפרויקט״.

יעל חזיז, מנהלת סניף אשקלון בבנק הפועלים: ״אנחנו גאים, בסניף המקומי שלנו, לתמוך בפרויקט חיבוקי באשקלון. בנק הפועלים מחויב לצד פעילותו העסקית בעיר גם לתמוך חברתית בתושבים ובקהילה בה אנו פועלים. התמיכה והחוסן לילדים ולמשפחות שפרויקט ׳חיבוקי׳ נותן יחזקו את כולנו. תודה לד״ר שי חן גל מוביל ומייסד הפרויקט, ולראש העיר תומר גלאם".