שמירה על בריאות האישה ושימת דגש על המאפיינים הייחודיים לה, חשובים בכל גיל. חוויית הבריאות ומחלות של נשים שונות מאלה של גברים, בגלל מאפיינים ביולוגיים, חברתיים והתנהגותיים הייחודיים למין הנשי. במערכת הבריאות בעולם מבינים בעשורים האחרונים כי נשים זקוקות לטיפול בריאותי רחב ונגיש יותר למערכת הבריאות מאשר גברים. 

גם אם אישה אינה בגיל מתקדם או שאינה מתכננת ללדת ילדים בקרוב או בכלל, בדיקה תקופתיות אצל רופא\ת הנשים הן קריטיות ולכן מומלץ לעשות זאת אחת לשנה לבדיקה שגרתית ולהתעדכן לגביי הבדיקות המומלצות בכל גיל: ד"ר שחר קול, מומחה עולמי בפריון וראש תחום רפואת נשים במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות עם חמשת הבדיקות בשלבי החיים שכל אישה צריכה לעבור.

שמירה על בריאות האישה (צילום: אינג'אימג')
שמירה על בריאות האישה (צילום: אינג'אימג')

לאישה הצעירה (עד שמבקשת להרות)

חיסון נגד וירוס הפפילומה (HPV) הוא הדרך היעילה ביותר למניעת תחלואה של צוואר הרחם. קיימת אחריות אישית בהימנעות מהיריון לא רצוי: מומלץ לפנות לרופא/ת נשים כדי לקבל יעוץ וטיפול בנושא מניעת היריון. מגיל 25 יש לבצע בדיקת פאפ פעם בשלוש שנים. בנוסף לכך לכל אדם מגיל 27 ועד 45 כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל בנוגע לקבלת החיסון. ההמלצה הרפואית תינתן בהתאם לנתוניו האישיים של כל אדם.

בגיל הפוריות

נטילת חומצה פולית לקראת הריון, משרד הבריאות ממליץ להוסיף גם יוד וויטמין D . בדיקת רופא/ת נשים לקראת היריון. יש לוודא איזון של תפקוד בלוטת התריס, ובדיקות דם להערכה כללית לקראת הריון. בדיקת דם לסקר גנטי למחלות גנטיות קשות. ניתן להרחיב היקף הסקר הגנטי במכונים גנטיים מחוץ לקופת החולים, ואף לקבל יעוץ גנטי ספציפי. וכן לבצע בדיקת סקר גנטית לאיתור רקע תורשתי לסרטן השד ולסרטן השחלות לנשים ממוצא אשכנזי-הבדיקה בסל הבריאות.

בעת היריון

מעקב היריון מסודר, הכולל את כל הבדיקות (בדיקות דם, בדיקות שתן, בדיקות אולטרסאונד, כולל סקירות) הנדרשות תחת קורת גג אחת. חיסון נגד שפעת (גם בעת היריון), חיסון נגד שעלת בשליש האחרון של ההיריון. הסיבות לכך,  היות ושפעת גורמת למחלת חום, כאשר חום גבוה עלול לפגוע בהתפתחות העובר. במקביל, חיסון שעלת, זאת על מנת להכין את הילוד עם רמה טובה של נוגדנים נגד שעלת.

לאחר סיום פעילות השחלות ("גיל המעבר"):  הטיפול המומלץ הוא טיפול הורמונלי חלופי. בעבר תוחלת החיים של הנשים התלכדה עם גיל המעבר. כעת נשים זוכות לעשרות שנות חיים לאחר גיל המעבר. לתופעות גיל המעבר המסכנות את בריאות האישה, והפוגעות באיכות החיים, יש פתרונות מצוינים. חשוב להדגיש: נטילת הורמונים מבוקרת לא מגבירה הסיכון לסרטן. 

שמירה על הבריאות בהריון (צילום: אינג'אימג')
שמירה על הבריאות בהריון (צילום: אינג'אימג')

בכל גיל

שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית שגרתית, הימנעות מעישון, שמירה על תזונה מאוזנת, צריכת אלכוהול מתונה, והימנעות מוחלטת מאלכוהול בעת היריון. שמירה על כללי התנהגות אלו מבטיחים שמירה טובה על הבריאות בכל גיל בשלבי החיים של אישה.

הכותב הוא ד"ר שחר קול, מומחה עולמי בפריון וראש תחום רפואת נשים במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות