אור ירוק לרפורמת הייבוא של משרד הבריאות שתוזיל משמעותית את ההוצאות החודשיות:  משרד הבריאות יפיץ הערב תזכיר ראשוני של רפורמת התמרוקים והמזון לעיון הציבור. על פי הרפורמה יתיר המשרד לייבא כל מוצר לאחר שהוכיח היבואן כי הוא עומד בתקינה האירופית, כולל כיתוב נדרש בעברית וסימוני מדבקות על תכולת שומנים, סוכרים נתרן ואלרגנים. הרפורמה צפויה להוזיל באלפי שקלים את ההוצאה השנתית למשפחה.

לפני כשנה נכנסה לתוקף רפורמת התמרוקים שהיתה אמורה לפתוח את השוק לתחרות ולהוזלת מחירים, לפיה קבע משרד הבריאות שיבואנים יורשו למכור מוצרים שאושרו באיחוד האירופי במסלול הקרוי "נוטיפיקציה" – הצהרת היבואן, כשהאחריות על בטיחות המוצרים עברה ממשרד הבריאות שבדק בקפדנות כל מוצר – לאחריות היבואן. 

אלא שעד כה הרפורמה לא פרשה כנפיים: היבואנים מצידם העדיפו להמשיך במסלול שבו משרד הבריאות בודק בעצמו כל סחורה, במקום ליטול אחריות יבואן על המוצרים ולהסתמך על הדיווח. כעת כך נראה, משרד הבריאות יפסיק לבדוק בעצמו את הסחורות כל עוד הן עומדות בתקינה האירופית, מה שצפוי להוזיל משמעותית את מחירי המזון והתמרוקים שמיובאים לישראל.

משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
משרד הבריאות בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

על פי התוכנית החדשה שהתזכיר שלה לעיון ראשוני של הציבור והערותיו יופצו הערב, כל יבואן שירצה לייבא מוצר מזון או תמרוק, יתבקש להעביר למשרד הבריאות פרטים מלאים ומסמכים על המוצר, הרכביו, והאישורים שקיבל שעומדים בתקינה האירופית. 

בתוך כך כאמור, היבואן יתחייב להוסיף כיתוב בעברית על כל מוצר, ולהוסיף מדבקות הכוללות אזהרה לגבי כמויות גבוהות של שומנים סוכרים ונתרן בהתאם למדבקות הקיימות כיום על מוצרי המזון. היבואנים יתבקשו גם לציין את האלרגנים המצויים. בסוגיה הזו משרד הבריאות ירכיב את רשימת האלרגנים הנדרשים כמו פול או בוטנים, על פי שכיחות האלרגיות הקיימות בישראל.

במדינות אירופה במקרה של הטעייה לגבי מוצר, קיימת אכיפה הדדית על כל חריגה בבטיחות והרכב המוצר. כך למשל, אם מוצר מסויים נמכר ביוון שם משרד הבריאות איתר הטעיה במוצר, תתבצע חקירה במדינה האירופאית בה המוצר נמכר. משרד הבריאות לא הצליח להגיע להסכמות כאלה עם מדינות האיחוד, אך נראה שבמקרה של הטעיה בביקורות המשרד, תועבר בקשה לחקירת משרד הבריאות במדינה בה הפריט מיוצר.

אחד הנושאים המורכבים בהם עסק המשרד הוא זיהום במזון כמו בחיידק ליסטריה העלול לגרום להפלות ומומים מולדים. במשרד הסכימו לקבל את התפיסה האירופית השונה מהאמריקנית, לפיה היצרנים לא יתבקשו להוכיח אי הימצאות מוחלט של החיידק, אלא עמידה ברף מסויים מינימלי שאינו מסוכן. "מדובר בבשורה של ממש" אמר שר הבריאות אוריאל בוסו (ש"ס), "הרפורמה צפויה להוביל לחיסכון של 10 אלף שקלים בהוצאות שנתיות של משפחה על תמרוקים בלבד. הרפורמה תיצור פה תחרות משמעותית מצד אחד, תוך הקפדה על בטיחות המוצרים".