עדות נוספת לסכנה האורבת מהזיהום הסביבתי: חוקרים מצאו כי חלקיקי פלסטיק זעירים הפזורים בסביבה מסוגלים לחדור לגוף ועלולים לחסום כלי דם ולהוביל להתקפי לב ושבץ מוחי. הממצאים פורסמו בכתב העת הרפואי הנחשב "ניו אינגלנד ג'ורנל".

המחקר שנערך באיטליה כלל כ-300 איש שעברו הסרת חסימה בעורק צווארי בשם קרוטיד. החסימה הזו נובעת ממצבורים בשם פלאקים שלאורך זמן עלולים לחסום את כלי הדם המרכזי ולגרום להתקפי לב ושבץ מוחי. הפלאקים שנאספו מהניתוחים הוקפאו ולאחר מכן נבדקו על ידי החוקרים באמצעות טכניקות מיקרוסקופיות וכימיות, כדי למצוא פיסות פלסטיק המוטבעים בהם.

החוקרים מצאו שאלה שהיו בכלי הדם שלהם חלקיקי פלסטיק חוו סיכון גבוה פי 4.5 לסיבוכים משמעותיים כולל התקפי לב, שבץ מוחי או מוות בהשוואה לאלה שבעורקים שלהם לא נמצאו פלסטיקים: במשך שלוש שנות המחקר, 20% מהמטופלים אצלם התגלו חלקיקי פלסטיק חוו סיבוך, בהשוואה ל-7.5% מהחולים שלא זוהה בגופם פלסטיק. 

סוגי הפלסטיק שנמצאו בחסימות כלי הדם הם בשימוש נפוץ בחיי היום יום וכוללים פוליאתילן המשמש בשקיות ניילון, ופוליוויניל כלוריד שנמצא בצינורות, בידוד ומיכשור רפואי. החוקרים סיכמו ואמרו שהממצאים מצביעים על קשר חשוב בין חלקיקי פלסטיק זעירים וסיבוכים קרדיו-ווסקוליים שיש לבחון במחקרים עתידיים.

המאמר מגיע על רקע התמקדות של עולם המחקר במיקרו-פלסטיק הנמצא בסביבה, ממקורות מזון ומים ועד לאטמוספרה. הנושא צפוי להחמיר עם שינויי האקלים, שכן עליית הטמפרטורה מאיצה את פירוק מוצרי הפלסטיק. מחקרים עד כה מצאו כי מיקרו-פלסטיק מזיק התגלה בעכברי מעבדה אבל גם בחלקים של האדם כמו שליה, כבד וריאות.