אחת המאזינות של ד"ר מאיה רוזמן פנתה אליה כדי להבין מתי עדיף לבצע פעילות גופנית? בבוקר או בערב?

לא סופרים קלוריות בשבת? כאן מתחילה הטעות שלכם | ד"ר מאיה רוזמן
בדיאטה אבל רוצים לאכול בחוץ מדי פעם? כך זה ישפיע עליכם | ד"ר מאיה רוזמן

ד"ר רוזמן השיבה: “פעילות גופנית בשעות הערב תמיד עדיפה על לא לעשות פעילות גופנית בכלל אם זה הזמן הפנוי היחיד שיש לכם. פעם היו מחקרים שהראו שבגלל שפעילות גופנית גורמת להפרשת אנדורפינים מעוררים, היא עלולה להפחית את היכולת להירדם. בשעות הצהריים, אחרי שאכלנו ארוחה גדולה וכבדה, זה מפחית את היכולת שלנו לעשות ספורט וזה מעיק, ובמקביל הספורט מפריע לעיכול. זה אומר שנשאר לנו הבוקר. אך אם אתם כן יכולים לבחור את העיתוי, יש עוד יתרון לפעילות גופנית בבוקר: במחקר שפורסם לאחרונה בירחון לקרדיולוגיה בדקו אם יש קשר בין השעה שבה מתעמלים ובין התדירות של מחלות לב והתקפי לב. לפי התוצאות, פעילות גופנית בשעות הבוקר הייתה קשורה משמעותית לסיכון נמוך למחלות ולהתקפי לב. זה אפילו בלי שום קשר לכמות הפעילות שאנשים ביצעו. החוקרים המליצו להוסיף הנחיה לאימון בבוקר לכל מי שסובל מסיכון למחלות לב”.

מאזינה אחרת שיתפה: "בני בן ה־14 שחקן כדורסל, והוא מתאמן שש פעמים בשבוע. הדיאטנית של האגודה ביקשה שיעשה בדיקות דם, ואמרה שמאגרי הברזל שלו ריקים לפי התוצאות. הרופא, מנגד, טען שלא. בני אוכל טוב ומרגיש טוב, הוא במגמת צמיחה ואוכל כל יום מנת בשר. מה עלינו לעשות?".

ד"ר מאיה רוזמן השיבה: “לפי מה שתיארת, הרופא צודק. מאגרי הברזל של בנך לא מרוקנים, אבל אתם צריכים להיות במעקב כדי לראות אם הוא מרגיש חלש, ואז אפשר להיעזר באופן זמני בתוספים, תוספים של ילדים שלא עושים שום דבר במעיים. זה לא יכול לגרום לשום דבר רע. אני לא בטוחה אם צריך, אני לא הייתי נבהלת”.

מאזינה נוספת שאלה: "איפה יש יותר קלוריות וחלבון - בטוסט מפיתה עם גבינה צהובה או בסחלב חם?"

ד"ר מאיה רוזמן ענתה: “בכוס סחלב או שוקו חם יש גם יותר קלוריות וגם יותר חלבון. פיתה עם גבינה צהובה, כטוסט או לא, תמיד תהיה יותר משביעה, וגם בריאה יותר כי אין שם את כל הסוכר שיש בשוקו או בסחלב. יתר על כן, בגבינה צהובה יש כמעט 300 מיליגרם סידן, שזה שליש מכמות הסידן היומית המומלצת. כדי לשדרג זאת, אפשר לבחור בפיתה מקמח מלא שלדעתי היא יותר טעימה. זו אופציה גם לארוחת ערב בזמן דיאטה. בסחלב או בשוקו יש בערך 400 קלוריות, וזה נתפס לנו כנשנוש. מספר קלוריות כזה כנשנוש זה המון, כמו ארבעה כריכים מלחם קל. מיותר”.

מאזינה שאלה: "האם ממרחים של ירקות על הלחם משמינים או מומלצים?"

על כך השיבה ד"ר מאיה רוזמן: “אני משערת שהתכוונת לממרחים כמו עגבניות מיובשות או זיתים מיובשים. זה משדרג מאוד את הכריך, אך בדרך כלל כל ממרחי הירקות הללו הם בתוך שמן, אפילו הפסטו מלא בשמן, ואז זה יוצא 50־30 קלוריות לכפית. אם את שמה בכל צד של הכריך כפית כזאת, זה יוצא לך עוד 70־60 קלוריות חוץ מהקלוריות של הלחם והגבינה. לכן אני מציעה לבחור בתוספות שיש בהן פחות קלוריות, כמו גבינת שמנת 5% בטעם שום שמיר, בטעם פלפל חריף או בטעם זיתים. זה מאוד משדרג את הכריך בכלום קלוריות יחסית, וגם חרדל הוא כמעט בצריכה חופשית. יתר על כן, ממליצה לשדרג את הכריך עם ירקות כמו עלי חסה, אפשר עם נבטים, פרוסות עגבנייה וחמוצים. אלה דברים שנורא מוסיפים. במידה שאת לא רוצה לרדת במשקל, הממרחים שתיארת הם בסדר גמור”.