פריצת דרך במאבק בסרטן: מנהל המזון והתרופות האמריקני צפוי השנה לאשר את בדיקת הדם הראשונה בעולם לאבחון סרטן המעי הגס. הבדיקה החדשה אמנם לא תחליף את בדיקת הקולונוסקופיה הנחשבת ל"תו התקן" באבחון המחלה, אבל היא עשויה להגדיל את שיעור החולים המאותרים במיוחד בקרב אלה שחוששים מהבדיקה הוותיקה הפולשנית.

סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בקרב נשים בישראל והשלישי בשכיחותו בגברים. מדי שנה מאובחנים כ-3,000 גברים ונשים בישראל עם סרטן המעי הגס וכ-1,300 נפטרים מהמחלה. בדיקת הקולונוסקופיה המסורתית המומלצת בישראל מגיל 50 ומעלה ובארה"ב כבר מגיל 45. היא כרוכה בהכנה של 3 ימים באמצעות חומרים משלשלים, והרדמת "טשטוש" ביום הבדיקה המצריכה היעדרות מהעבודה. במהלך בדיקת הקולונוסקופיה מוחדר סיב אופטי דרך פי הטבעת אל המעיים, בקצהו מצלמה וכלי ניתוח כשהמטרה היא לאתר פוליפים טרום סרטניים ולהסירם עוד לפני שהם מתפתחים לגידול ממאיר. 

אלא שבשל החשש מהבדיקה הפולשנית, ההכנה לבדיקה והפרוצדורה עצמה, רבים חוששים לגשת אליה. מחקרים אחרונים הראו כי הבדיקה מפחיתה רק ב- 31% את הסיכון לפתח סרטן המעי הגס, כפי הנראה בשל שיעור ההיענות הנמוך. ככל הנראה בשל שיעור ההיענות הנמוך. 

בדיקת הדם החדשה הנקראת "שילד" נבדקה במרכז הסרטן פרד האצ'ינסון בסיאטל מבוססת על איתור ה-DNA המשתחרר מגידולים סרטניים. הבדיקה נמצאה יעילה ב-83% באיתור חולים שבגופם סרטן המעי הגס, ממצא הנחשב למשמעותי. הממצאים פורסמו השבוע בכתב העת הרפואי היוקרתי "ניו אינגלנד ג'ורנל". 

על אף שיעור הדיוק הגבוה, תוצאה חיובית אינה אבחנה בפני עצמה והיא תדרוש בדיקת קולונוסקופיה שתאתר את מיקום הגידולים ואת הטיפול הנדרש באמצעות כימותרפיה הקרנות או ניתוח. אם אכן תאושר הבדיקה כמצופה, היא תומלץ אחת לשלוש שנים החל מגיל 45.