איך אדם עם פגיעה מוחית קשה משחק שח-מט? מה מלמדת קרקעית העין שלנו על הסיכוי לחלות בפרקינסון? ומתי רופא המשפחה ידע לומר לנו שבחודש הבא נסבול מכאבים? במכון ויצמן למדע נערכה הערב (רביעי) הוועידה השנתית ה-2 של ארגון "למענכם", בה הוצגו הפיתוחים הטכנולוגים האחרונים של הבינה המלאכותית ויישומם בעולם הרפואה, ואם לשפוט על פי הבשורה שיוצאת משם נראה שהשמים הם הגבול: המחשב הגיע לנקודה שבה הוא עולה על האדם הן במניעת מחלות, הן באבחון ואולי בעתיד גם בטיפול, ומצד שני אין תחליף – וככל הנראה גם לא יהיה תחליף – לרופא האנושי. 
 
בוועידה יוצאת הדופן, הראשונה מסוגה בישראל, אותה יזם יו"ר ומייסד ארגון למענכם, הרב יוסי ערבליך, התכנסו המנהלים הבכירים של ענקיות ה-AI  מהארץ ומהעולם, מדענים בינלאומיים מובילים וראשי מערכת הבריאות, במטרה ליצור שיתופי פעולה ולרתום את המהפכה הטכנולוגית המשמעותית ביותר של המאה ה-21 לטובת המטרה הנעלה ביותר - הצלת נפשות, הארכת תוחלת החיים ושיפור איכותם. בין הארגונים שהתגייסו למאמץ ושלחו לכינוס את מיטב המוחות מאנשים: חברות גוגל, מייקרוסופט, מובילאיי וצ'ק פוינט, המהוות את חוד החנית של פיתוח הבינה המלאכותית בעולם. 

אמנון שעשוע (צילום: קובי הר צבי )
אמנון שעשוע (צילום: קובי הר צבי )

 
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שלפני שנתיים העניק לארגון "למענכם" ולרב ערבליך העומד בראשו את אות הנשיא למתנדב, שלח את ברכתו למשתתפי הוועידה, ואמר: "בין יכולותיה של מערכת הבריאות הישראלית ובין המחויבות לחדשנות ויצירתיות יש קשר ברור. זה העיקרון שעל פיו פועלים ב'למענכם' למען יותר מעשרים אלף מטופלים כל שנה. בחודשים האחרונים הוכחתם זאת ביתר שאת כשהתייצבתם לצידם של פצועי צה"ל ונפגעי טבח ה-7 באוקטובר. בזכות הצורך להיות תמיד בשורה הראשונה מתקיים הכנס שאתם משתתפים בו". 
 
"לבינה המלאכותית יש השפעות עצומות, וזה אולי הפרק הבא בהיסטוריה האנושית", הוסיף הנשיא הרצוג. "הכנס הזה יכול להיות הזדמנות להבין את ההשלכות המשמעותיות שגלומות בבינה המלאכותית. שמחתי לגלות שענקיות ה-AI מגויסות במלא המרץ לנושא. אני רוצה להודות למי שמוביל את העשייה הזאת, הרב יוסי ערבליך, שעושה תמיד טוב, שזכיתי להעניק לו את אות הנשיא, שמפעל חייו מוקדש לכך שהחולים יוכלו לקבל את הסיוע והליווי המקצועיים ביותר". 

ועידת למענכם (צילום: קובי הלפגוט, רשות הטבע והגנים,קובי הר צבי )
ועידת למענכם (צילום: קובי הלפגוט, רשות הטבע והגנים,קובי הר צבי )

 
פרופ' רן בליצר, סמנכ"ל קופת החולים כללית וראש מערך החדשנות בה, סקר את ההתפתחויות האחרונות של הבינה המלאכותית ותיאר את החוויה האישית שלו בעקבות היישומים החדשים שלה בעולם הרפואה: "אני מרגיש שסרטי המדע הבדיוני שראיתי בילדות מתגשמים מדי שבוע לנגד עיניי". הוא סיפר כי רק בימים האחרונים פורסם תיעוד שבו נראה אדם משותק מצליח לשחק שח בעזרת חיבור מחשב למוח שלו. "אפשר כיום להיכנס לכם לראש במובן הכי עמוק של המילה - גם בלי לגעת בכם", אמר. 
 
בנוגע לרפואה מונעת, לאבחון ולחיזוי של בעיות עתידיות, תיאר פרופ' בליצר כיצד ה-AI מסייע לאיתור מוקדם של מחלות קשות שקטות ורדומות, עד שהיעילות שלו להצלת חיים זינקה בעשרות אחוזים – ועוד היד נטויה. במקרים מסוימים צומצם כמעט בחצי מספר ימי האשפוז בזכות הטכנולוגיה החדשה, כך שהתועלת של השימוש בה היא גם כלכלית. "כמו שאנחנו לא נוסעים ברכב עוד ועוד עד שעולה עשן מהמנוע - כך יהיה גם בתחום הרפואה", סיכם סמנכ"ל הכללית. "במקום שהמטופל יבוא כשכואב לו משהו, הרופאה תקרא לו: 'בוא. תהיה לך בעיה מחר או בשבוע הבא או עוד חודשיים".  
 
בליצר סיפר כי אם בעבר המחשב עשה את מה שעושה הרופא, וכל יתרונו היה שהוא אינו סובל מהחולשות האנושיות כמו עייפות ושחיקה, הרי שהיום הוא מגיע להישגים שרופא בשר ודם, גם המוכשר ביותר, לא מסוגל לעשות ולא יודע להסביר. כך, למשל, אמר שהבינה המלאכותית מצליחה לנבא כיום לפי קרקעית העין למי יש או יהיה פרקינסון או אלטסהיימר ולזהות מי זכר ומי נקבה – מה שהאדם לא למד ולא לימד אותו לעשות. לדבריו, "המחשב כבר לומד לבד ומיישם לבד". 

ועידת למענכם (צילום: קובי הר צבי )
ועידת למענכם (צילום: קובי הר צבי )

 
זאת ועוד: פרופ' רן בליצר חשף כי המחקרים האחרונים מוכיחים שהמחשבים לא רק מדויקים ו"מקצועיים" יותר מהרופאים ומהאחיות, אלא אף נתפסים על ידי המטופלים כאמפתיים מהם. הוא תהה רטורית: "האם זה העתיד שאנחנו רוצים לראות?", והבהיר מיד: "אני מאמין גדול במגע האנושי". בליצר צופה ומקווה שהבינה המלאכותית לא תייתר את הרופאים אלא תהיה דווקא "הגאולה שלנו ביחסי מטפל-מטופל". הוא הסביר כי צוותי הרפואה הפכו בעשרות השנים האחרונות ל"פקידים שמבלים את רוב זמנם מול המחשב בהקלקות", והמהפכה המתרחשת כעת "יפטור אותם מהעבודה הפקידותית ויחזיר את הרפואה למה שהיא צריכה להיות". אמירה נוספת בוועידה הייתה כי ה-AI עצמו לא יחליף את הרופא האנושי, אך רופאים המשתמשים בטכנולוגיה יחליפו רופאים שאינם משתמשים בו.

אלון חיימוביץ', מנכ"ל מייקרוסופט ישראל, שהשתתף אף הוא בוועידה, אמר כי לא ניתן להפריז בחשיבות ובמשמעות של המהפכה הטכנולוגית שמביאה איתה הבינה המלאכותית. "התקופה הזאת מאוד מזכירה את שנות ה-90 שבה המצאנו את האינטרנט ואת שנות ה-2000 שבהן הצגנו את הטלפונים החכמים", המחיש. פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית ומנכ״ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, הוסיף כי תחום הבריאות הוא בעל הפוטנציאל הגדול ביותר ליישומים פורצי דרך של ה-AI, וכי הארגון שהוא מבכיריו מקדשיו מאמצים אדירים בפיתוח מודלים שיוציאו זאת מן הכוח אל הפועל. פרופ' רועי עוזרי, סגן נשיא לפיתוח משאבים ותקשורת במכון ויצמן למדע, אמר גם הוא: "לבינה מלאכותית הכוח לשנות לחלוטין את כללי המשחק. זו מהפכה טכנולוגית אמיתית ועמוקה שכבר מחוללות מהפכה במחקר. ההשפעה של השימוש בטכנולוגיות הללו יגיע בעתיד הלא רחוק עד ביתו של המטופל עצמו. אנחנו רק תחילת הדרך".

יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), פרופ' ציון חגי, השתתף אף הוא בוועידה והעניק לרב יוסי ערבליך מגן הוקרה בשם הארגון על פעילות "למענכם" בשנים האחרונות בכלל ועל הסיוע והליווי שהעניק לחיילים ולאזרחים שנפצעו במתקפת הפתע ב-7.10 ובמלחמה שפרצה בעקבותיה בפרט. פרופ' חגי ביקש להזכיר לבאי הוועידה כי לצד ההישגים הטכנולוגים המרשימים, מערכת הבריאות הישראלית סובלת גם מקשיים. 

ועידת למענכם (צילום: קובי הר צבי )
ועידת למענכם (צילום: קובי הר צבי )

 
"בחרבות ברזל הוכחנו שאנחנו מהמובילים בעולם, בזכות המשאב האנושי, כשבתי החולים טיפלו במספר פצועים שהגיעו בתוך זמן קצר בהיקפים שלא היו כמותם מאז מלחמת העולם השניה", אמר פרופ' חגי. עם זאת הצביע יו"ר הר"י על מחסור כוח אדם בתחומי התמחות מסוימים וביקר את משרד הבריאות על כך שהוא לא פועל להגדלת מספר הרופאים בישראל ולקליטה מהירה של סטודנטים ישראלים הלומדים רפואה בחו"ל להשתלב בעבודה בתחום בארצם, ובכך דוחק אותם לתרום מכישוריהם במדינות אחרות. 
 
"לצערי המשרד מעדיף לפתור את הבעיה במיקור חוץ ובוחר בפיתרון הקל של שירות און-ליין עם רופאים מחו"ל", טען. "איך פסיכיאטר מניו-זילנד יכול להזדהות עם מי שעבר כאן את אסון ה-7.10 ולטפל בו דרך מחשב?". הוא סיכם: "אין ספק שהבינה המלאכותית מביאה איתה מהפיכה של ממש. היא חשובה מאוד ואל לנו להמעיט מערכה. עם זאת, מערכת הבריאות שלנו חכמה - אבל מורעבת".