אסון בגוש עציון בעקבות דולה שניהלה באופן אסור לידת בית: תושבת גוש עציון שבחרה בלידה ביתית שמנוהלת על ידי תומכת לידה מגוש עציון, ילדה תינוק ללא דופק וללא נשימה. צוות מד"א התקשה להגיע למקום, וההחייאה התעכבה. הוא לא התאושש והועבר תוך כדי מאמצי החייאה אינטנסיביים לחדר המיון של בית החולים שערי צדק הלילה, והרופאים שניסו להמשיך ולהיאבק על חייו קבעו את מותו.

מהמקורבים ביותר לנסראללה: זהו הבכיר שחוסל בתקיפה בסוריה
"לא ייתכן שרה"מ לא מודיע שהוא יתפטר בשוך הקרבות": מתן כהנא בראיון לוחמני

הטרגדיה התרחשה כאמור התרחשה הלילה כשתושבת ירושלים כבת 40 הגיעה לחדר טיפולים טבעי אצל דולה המוכרת באזור גוש עציון. דולה היא מלוות לידה המסייעת לתמיכה רגשית ונפשית ביולדת, והיא אינה מורשה להשתתף רפואית בפעילות הלידה, לא כל שכן לנהל לידת בית.

תוך כדי תהליך הלידה התברר כי דופק התינוק מאט עד שהגיע למצב של דום נשימה וללא דופק. הדולה חייגה למגן דוד אדום שהזעיק צוות ניידת טיפול נמרץ תוך כדי שתורן המוקד מדריך את הדולה כיצד לבצע תהליך החייאה בתינוק. אמבולנס נוסף הוזעק כדי לסייע בטיפול גם ביולדת שאיבדה דם רב. ביתה של הדולה היה מרוחק מהכניסה ליישוב, וצוותי מד"א הצליחו להגיע לאתר רק לאחר יותר מחצי שעה מרגע הקריאה הראשונית.

צוות ניידת הטיפול הנמרץ החל בהחייאת היילוד ותוך כדי עיסויי הלב וההנשמות נצפה דופק איטי במוניטור. הפראמדיקים והחובשים המשיכו בהחייאה אינטנסיבית ופינו אותה לחדר המיון של בית החולים שערי צדק. הרופאים המשיכו במאמצי החייאה אינטנסיביים במהלך הלילה, אולם בבוקר נאלצו לקבוע את מותו של התינוק. היולדת התייצבה והיא מאושפזת במחלקת היולדות של בית החולים.

בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

באתר האינטרנט של הדולה שניהלה באופן אסור לכאורה את לידת הבית, היא מציינת: "אני מאמינה בכל ליבי שאישה יכולה לבחור איך ללדת ויש בכוחנו להשפיע על חווית הלידה שלנו. ילדתי את חמשת ילדיי בלידות בית אינטימיות רגועות ומדהימות, שהעצימו את הנפשיות והאמהות שלי וחקקו בי מאורע מכונן לכל החיים. החלטתי החלטה מושכלת שלא ללמוד מיילדות רפואית במסלול המוכר בישראל אלא לחפש מסלול הכשרה שתואם לתפיסת העולם שלי לגבי היריון ולידה, לאמונה ולאינטואיציה שלי על איך לידה יכולה להיות ואיך נשים יכולות ללדת".

על פי הנחיות משרד הבריאות לידות בית מותרות רק בנשים בריאות, ללא מחלות רקע או היריון בר סיכון, ורק בשבוע ה-37 עד 41 להיריון, כשהערכת המשקל של העובר תקין בין 2500 ל-4000 גרם. היולדת חייבת להיות בריאה גופנית, תזונתית ונפשית, כשירה משפטית ויכולה לקבל החלטה מתוך רצון חופשי ואי תלות. לידת בית מחייבת גם נוכחות של ציוד ומיכשור רפואי סטרילי.

משרד הבריאות עוד קובע כי לידות בית יבוצעו אך ורק בנוכחות אחות מיילדת בעלת ותק של שלוש שנים בקבלת לידות, או רופא גינקולוג האמורים להתייצב לצד היולדת בביתה תוך שעה מהדיווח על תחילת תהליך לידה. האחות או הרופא צריכים לשהות עם היולדת לפחות שעתיים לאחר הלידה. בתוך כך רופא או אחות המבצעים לידות בית חייבים לעבור הכשרות וקורסי החייאת יילודים כולל ריענון אחת לשנתיים.