פיגוע דקירה נוסף בתחנה המרכזית מהעמוסות בישראל: הבוקר (ראשון) נדקר צעיר בן 20 באזור התחנה המרכזית בבאר שבע. המחבל תושב רהט נוטרל במקום. בעקבות הדקירה, מעריב מביא את ההנחיות לטיפול הראשוני בפצועים, עד להגעת צוותי מד"א.

פיגוע בבאר שבע: המחבל - תושב רהט; צעיר נפצע קל והצליח לחסלו

דקירת סכין בגוף גורמת לדימום מסיבי עקב קריאת כלי דם ובהם ורידים ועורקים. הדימום עלול להתפשט פנימה לחלל הבטן וסביב האיברים או לפרוץ החוצה. הדקירה עצמה עלולה להוביל לקריעתם של איברים פנימיים. אחת הפציעות השכיחות בדקירה באזור החזה גורמת לתמט של ריאה, מצב הקרוי פנאותורקס או המותורקס. דקירה באזור הלב עלולה לגרום לדימום מסיבי והפסקת פעילות הלב. דקירה בצד השמאלי של הגוף תוביל לדימום מסיבי בטחול, איבר שגדוש בדם, או לפציעה של הכבד והכליות. כל דקירה גם עלולה לפצוע סיבי עצב, שרירים וגידים ולהוביל לנכות קשה.

כל תזוזה של הסכין עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה נוספת, לדימומים מסיבי וסכנת חיים, ולפיכך אסור לשלוף את הסכין שחדרה לגוף או להזיז אותה. המטרה בטיפול הראשוני היא לקבע את האזור בו ננעץ הסכין, ולהשאירה במקום מבלי להזיזה כלל. נדגיש שוב שכל תזוזה של הסכין, גם המינימלית ביותר, עלולה לגרום לסכנת חיים קשה.

את המטופל יש להשכיב בצורה מאוזנת, כשאין מגע או לחץ באזור הדקירה, ראשו מרופד, ולהרגיעו. אם הסכין נשלפה מהגוף ודימום פרץ, יש לבצע חבישה באמצעות לחץ ישיר על אזור הדימום באמצעות תחבושת אישית, או בד נקי ככל האפשר.
 
צפו בסרטון של מד"א המדגים מה עושים באירוע דקירה:

אנשי צוות רפואי שברשותם אמצעי חבישה צריכים לפעול כך:

1. הזעיקו מד"א בטלפון 101 והשאירו את המוקדן על רמקול, מסרו את כלל הפרטים האפשריים כולל מיקום והקשיבו להנחיות המוקדן.

2. עטו כפפות על היד.

3.  הניחו על הפצע תחבושת אישית בצידה הסטרילי על מקום הדימום וקשרו בהידוק את השרכים.

4.  בדקו דופק מתחת לתחבושת. אם אינם חשים בדופק, יש לפתוח את הקשר ולבצע קשירה מחודשת חלשה יותר, ולבדוק שוב דופק בסיום החבישה החוזרת.
 
5. אם הדימום לא פסק ואתם מבחינים כי התחבושת מתמלאת, הוסיפו על התחבושת האישית חבישה באמצעות משולש לחץ. מדובר בפיסת בד בצורת משולש, לרוב בצבע חום בהיר.  אם אין בנמצא משולש לחץ, השתמשו בכל בד אחר. יש לבצע קשר במרכז המשולש, להניח אותו על מרכז התחבושת ולמתוח את השרכים מתחת לגפה.

6. בדקו דופק מתחת לתחבושת. אם אינם חשים בדופק, יש לפתוח את הקשר ולבצע קשירה מחודשת חלשה יותר, ולבדוק שוב דופק בסיום החבישה החוזרת.
 
7. אם הדימום נמשך, ישתמשו חובשים בחוסם עורקים. חוסם העורקים הישן עשוי מגומי, והוא הוחלף בחוסם עורקים חדש בשם CAT,  קל ומהיר לשימוש, ונראה כחגורה המלופפת מעל איזור הפציעה, חוסמת את העורק המוביל לאיזור הדימום, עד להגעה לבית החולים. 
 
8. בכל מקרה יש להזעיק בראש ובראשונה את מגן דוד אדום. ככל שהגעת הצוותים הרפואיים למטופל תהיה מהירה יותר, והפינוי לבית החולים יהיה מהיר יותר, כך יגדלו סיכוייו של הנפגע להינצל.

חבישה (צילום: צילום פרטי)
חבישה (צילום: צילום פרטי)