לרגל יום הבריאות העולמי שחל היום (ראשו) ישנם חמש בדיקות מצילות חיים שכדאי לשלב בשגרת הבריאות שלנו. "גילוי מחלה בשלביה המוקדמים מאפשר התמודדות קלה יותר ומגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה" לדברי ד"ר שי נתנזון, מנהל רפואי במחוז דן פ"ת כללית. 

"בדיקות סקר ובדיקות מצילות חיים הן המפתח לאיתור מוקדם של מחלות בדרך כלל עוד בטרם הופעת התסמינים, ומאפשרות להתחיל התערבות וטיפול שמרניים יותר, עם מינימום פגיעה באיכות החיים ולהגדיל באופן ניכר את סיכויי ההחלמה. אבחון מוקדם מאפשר טיפול יעיל יותר ומונע התפתחות מחלות לשלבים מתקדמים ומסכני חיים." מסביר ד"ר נתנזון, "בסוף הרפואה הכי טובה היא רפואה מונעת".

ד''ר שי נתנזון (צילום: יחצ)
ד''ר שי נתנזון (צילום: יחצ)

חמש בדיקות שמומלצות שחשוב לשלב בשגרה: 

ממוגרפיה - בדיקת דימות המאפשרת זיהוי גידולים ממאירים בשלבים מוקדמים של סרטן השד בנשים. מחקרים מוכיחים כי ביצוע ממוגרפיה באופן סדיר  (אחת לשנתיים) מגדיל את סיכויי ההחלמה בכ-30% במקרים של גילוי מוקדם, לעומת אבחון במחלה מתקדמת. זוהי בדיקה קריטית לנשים מעל גיל 50 ונמצאת בסל לגילי 50 ומעלה.

בדיקת דם סמוי בצואה - בדיקה המאתרת סימנים של דימום מיקרוסקופי מהמעי והעלולה להעיד על גידול ממאיר במערכת העיכול. מחקרים הראו כי ביצוע בדיקה זו באופן סדיר, אחת לשנה מגיל 50 מגדיל את סיכויי ההחלמה מסרטן המעי הגס בכ-25%, בהשוואה לגילוי המחלה בשלבים מתקדמים. 

בדיקת סקר מפרצת - בדיקת אולטרסאונד המשמשת לאיתור הרחבה של העורק הבטני הגדול, מצב רפואי העלול להיות מסכן חיים. זיהוי מוקדם של מפרצת מגדיל את סיכויי ההישרדות ב-50% לפחות, שכן הוא מאפשר התערבות רפואית ומניעת אירוע קטלני. הבדיקה מומלצת לאנשים מעשנים בהווה או בעבר מגיל 65 עד 74. 

בדיקת ממוגרפיה (צילום: אינגאימג)
בדיקת ממוגרפיה (צילום: אינגאימג)

בדיקת פאפ - בדיקה קלינית לגילוי שינויים חשודים בצוואר הרחם, המאפשרת זיהוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. מחקרים מראים כי ביצוע בדיקת פאפ סדירה מפחית את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם בכ-80%, ומגדילה משמעותית את סיכויי ההחלמה כאשר הוא נתגלה בשלב מוקדם. בדיקה זו חיונית לנשים מעל גיל 21.

בדיקת שומות - בדיקת לזיהוי נגעים חשודים בעור. לרבות סימנים המעידים על סרטן עור, כמו מלנומה. זיהוי מוקדם של מלנומה באמצעות בדיקה זו מגדיל את סיכויי ההחלמה בכ-99%, לעומת אבחון בשלב מתקדם. מומלץ לעבור בדיקה זו לפחות פעם בשנה, בעיקר לאנשים בסיכון מוגבר (בהירי עור, ריבוי שומות, סיפור משפחתי ועוד).