אני בן 36 ומגיל צעיר אני מתמודד עם משקל גוף גבוה. ניסיתי את כל הדיאטות, הורדתי הרבה והעליתי בחזרה. לאחרונה החלטתי ללכת לכיוון של ניתוח. לא ניסיתי את זריקות ההרזיה, אבל שמעתי מאנשים שניסו שהם עלו את המשקל שירדו. מה מומלץ לעשות בנידון?

“ניתוח הוא פתרון מצוין, אבל הוא גם רדיקלי ודרסטי. אם אתה שואל איזה ניתוח אני מציע, הניתוח המקובל היום הוא מיני מעקף עם השקה אחת. קיצור קיבה לא עושים היום, זה סוג של קיצור כי עוקפים חלק מהמעיים. פעם היו עושים קיצור ממש וחותכים חלק מהמעי, ואז היו כל מיני תופעות לוואי איומות.

גם הניתוח הזה לא חף מבעיות, גם כאן הספיגה פחות טובה, צריך לקחת ויטמינים, מינרלים וסידן, וגם כאן צריך להיות במעקב. לכן אני דווקא מציע לנסות קודם את זריקות ההרזיה. אם אתה עושה ניתוח ואוכל מזון לא בריא, לא תרזה בשום שיטה. אפשר לעקוף גם את ניתוח המעקף של הקיבה. מצד שני, לפעמים יש תופעות לוואי. צריכים להתייעץ עם המנתח ולראות בדיוק מה מתאים לך”.

אני בת 73. לפני חודשיים בערך חליתי בשפעת חזקה מאוד, נחלשתי ממש, עד לרמה של אשפוז בבית החולים. בדיקת הקורונה שעשיתי יצאה שלילית, אבל איבדתי את חוש הטעם והריח, עד עכשיו אני לא מריחה ולא מזהה טעמים ולא מרגישה כלום. האם הם יחזרו?

“השפעות בחודשים האחרונים היו קשות ביותר. יש שפעת מסוג A שהיא שפעת קשה מאוד, אנשים עם חום גבוה והרגשה כללית לא טובה, חלקם אף קיבלו דלקת ריאות. בכל שנה בחודש ספטמבר ואוקטובר, מבוגרים צריכים לקבל חיסון נגד שפעת. הסיכוי שהטעם והריח יחזרו מאוד גדול, זה לוקח זמן לפעמים”.

אמי בת 86, ויש לה פולימיאלגיה, מחלת מפרקים דלקתית. הייתה לה התפרצות חזקה, ועכשיו המצב יציב. במהלך השנה האחרונה התחיל אצלה תהליך של דמנציה, הבעיה - היא כל הזמן מתלוננת על סחרחורות ואומרת שיש לה משהו בראש. אנחנו לא מצליחים לזהות מה זה ולא יודעים איך לעזור לה. אמי מתלוננת שהיא מבולבלת ושהראש שלה לא במקום. אמא שלי כן סובלת מתופעות דיכאוניות בעקבות הזקנה. כיצד עלינו להתנהל לנוכח המצב?

“נשמע שיש לאמך מודעות למצבה. יכול להיות שלחץ הדם שלה לפעמים יותר נמוך, ואז לפעמים אנשים מרגישים כאילו בראש יש אוויר, עננים. כשזה קורה לה, צריך לבדוק לה לחץ דם. זה גם יכול להיות מעמוד השדרה הצווארי, וגם מסיבות נפשיות. כדאי להתייעץ בנושא עם פסיכוגריאטר. בנוסף הייתי מציע לפנות שוב לנוירולוג כדי שיבדוק ויתרשם.

בנוגע לעמוד השדרה הצווארי, בדיקה לא תעזור כי לכל אדם בגיל 86 יש שינויים קשים בעמוד השדרה. חלק מהמקרים של ראש לא צלול מתרחשים בגלל שפחות דם מגיע למוח. הייתי עושה לאמא שלך בדיקת C.T פעם נוספת. לפעמים חולה בטוח שיש לו משהו בראש, ועד שלא עושים לו את ההדמיה הוא לא נרגע.

לפעמים יש שינויים בזרימת הדם באזורים מסוימים במוח, שבאמת גורמים לתחושה של חוסר צלילות. יש אזורים במוח שאם יש בהם נזק, מיד רואים אותו, אך ישנם אזורים שיותר מתאימים לתחושות, לצלילות או לחשיבה, אזורים יותר קדמיים במוח בדרך כלל. אם האזורים הללו נפגעים, אנשים מרגישים שהם לא כמו שהיו. כולנו פחות חדים בגיל הזה, וברוב המקרים אין לזה טיפול. ישנם מרפאים בעיסוק שיכולים לסייע להגברת הפוקוס או תרופות שמרגיעות מעט את המערכת, אך צריך לערוך בדיקה”.