סכנות שאיפת גזי התרסיסים: צעיר בשנות העשרים לחייו מאושפז מזה מספר שבועות בבית החולים קפלן במצב קשה עקב שאיפת גז קצפות, אותו נהג לשאוף עם חבריו. הוא סובל מנזק נוירולוגי חמור, קרישי דם ושיתוק ברגליים.

אסטרטגיה סדורה לתגובה לאיראן? "הממשלה מתחמקת מזה כל הזמן"
"ברור שהישראלים החליטו להגיב": בריטניה מנסה למנוע תקיפה באיראן

הפרשה החלה בחודש שעבר כשלבית החולים קפלן ברחובות הגיע צעיר בשנות העשרים לחייו כשהוא סובל מאובדן תחושה ברגליים וקושי לעמוד. הוא החל לעבור סדרת בדיקות הדמיה ונוירולוגים. "החשד הראשוני שבדקנו היה לחץ על עמוד השדרה או דלקת בעצבים" מספרת ד"ר אנדה עילם, נוירולוגית מבית החולים, "אבל מכלול הבדיקות שביצענו הראו כי הוא סובל ממחסור בויטמין B12 ומפגיעה עצבית". הצוות הרפואי, אשר נחשף למקרים דומים בעבר, שאל את הצעיר לגבי שאיפת "גז קצפות", והוא אכן הודה שהוא נוהג לשאוף גז זה עם חברים באופן קבוע. 

חנקן חד חמצני, הידוע בכינויו העממי "גז קצפות" מוכר בשימוש בלתי חוקי, כאשר המשתמשים בו חווים תחושה של אופוריה זמנית, אך עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית במערכת העצבים. "בשימוש קבוע, המשתמשים בו עלולים לחוות פגיעה במערכת העצבים עד לכדי שיתוק ברגליים, ובמקרים מסוימים אף שיתוק בלתי הפיך", אומרת ד"ר עילם. 

לצד הפגיעה הנוירולוגית ברגליים, מהבדיקות עלה כי הצעיר סובל ממחסור בוויטמין B12, והרופאים החליטו לאשפזו לצורך טיפול תוך ורידי. תוך כדי האשפוז, גילו הרופאים סיבוך בלתי צפוי, שלא נראה עד כה במקרים דומים, והוא קרישי דם, תחילה ברגליים ובהמשך בריאות. "הפגיעה העצבית ברגליים מוכרת לנו מהספרות הרפואית במקרים של שימוש קבוע בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם, "אבל תופעה של קרישי דם איננה מתועדת, ואנו חושדים שמדובר בתוצאה הרסנית של השימוש בגז". 

הצעיר אושפז במשך מספר שבועות, ומקבל טיפול במדללי דם לצד הטיפול ב-B12, לאחריהם הוא שוחרר לשיקום כאשר הוא עדיין סובל מנזק נוירולוגי. "אין למעשה טיפול בנזק שנגרם לרגליים, וכעת הוא ידרש לעבור שיקום ממושך, רק בסופו נוכל לדעת האם הנזק הוא הפיך או בלתי הפיך", מסבירה ד"ר עילם. 

בשנה האחרונה, טופלו במרכז הרפואי קפלן חמישה צעירים בגילאי העשרים אשר סבלו מאותם תסמינים בשל שימוש בגז קצפות. "אנחנו מאוד מוטרדים מהעלייה שאנחנו רואים בהיקף הצעירים המתאשפזים עם חוסר תחושה או שיתוק ברגליים כתוצאה משימוש ממושך בגז קצפות", אומרת ד"ר עילם. "חשוב מאוד שהצעירים והוריהם יהיו מודעים לחומרת הסכנות העולות מהגז המסוכן הזה".