אנה אוסבורן מאוסטרליה עוררה עניין רב ברשתות החברתיות לאחר שטענה ששתתה מיץ תפוזים בלבד במשך 40 ימים ברצף וחשה בריאה מתמיד. האישה מקדמת בחשבון האינסטגרם שלה אורח חיים פירותני (fruitarian) - תזונה המבוססת אך ורק על פירות, כך לפי הדיווחים ב-USA Today.

מומחי בריאות מזהירים שתזונה קיצונית זו אינה מספקת את כל צרכי הגוף מבחינה תזונתית וקלורית, אך רבים, כמו אוסבורן, נמשכים לאתגרים מסוג זה. היא שיתפה את העוקבים שלה בחוויית ה"ניקוי" בת ה-40 ימים באמצעות מיץ תפוזים ולדבריה, תהליך זה אפשר לה לחוות "שיפור משמעותי במישור הרגשי, הפיזי והרוחני".

תפוזים (צילום: אינגאימג')
תפוזים (צילום: אינגאימג')

אין ספק שמיץ תפוזים עשיר בוויטמין C החיוני לחיזוק מערכת החיסון, בריאות הלב וייצור קולגן. כמו כן, הוא פועל כנוגד חמצון המגן על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים. עם זאת, חשוב לציין שהגוף אינו מייצר ויטמין C באופן טבעי, ולכן יש לצרוך אותו ממזונות אך מומלץ להימנע מצריכה עודפת. מעל 2,000 מ"ג ויטמין C עלול לגרום לבעיות בריאות כמו אבנים בכליות או קשיי עיכול.

אוסבורן ציינה שהיא צורכת לעיתים עד חמישה ליטרים של מיץ תפוזים ביום, שזהו שווה ערך לכ-2,620 מ"ג ויטמין C - כמות גבוהה משמעותית מהמומלץ. יתרה מזאת, שתייה מרובה של מיץ שיכול להיות עתיר בסוכר, פחות מועילה מאכילת פירות שלמים. הסיבה לכך היא שמיץ פירות נטול סיבים תזונתיים החיוניים להאטת ספיגת הסוכרים והפחתת העומס הגליקמי.

פירות הדר, תפוזים, ויטמין C (צילום: אינג'אימג')
פירות הדר, תפוזים, ויטמין C (צילום: אינג'אימג')

כתוצאה מכך, מיץ תפוזים, גם כשהוא לא ממותק, עלול להוביל לעליות חדות ברמות הסוכר בדם. סכנה נוספת בצריכת יתר של מיץ תפוזים היא חומציותם הגבוהה של פירות ההדר, העלולה לפגוע באמייל השיניים ולגרום לצרבת.

לסיכום, בעוד שמיץ תפוזים עשוי להציע יתרונות בריאותיים מסוימים, חשוב לצרוך אותו במתינות כחלק מתזונה מאוזנת הכוללת מגוון רחב של מזונות. צריכה קיצונית של מיץ תפוזים, כפי שאוסבורן תיארה, אינה מומלצת ועלולה להוביל לסיכונים בריאותיים משמעותיים.