עבור הנפגעים ומשפחותיהם, ההתמודדות היומיומית עם מצבים אלה קשה מבחינה נפשית, רגשית וכלכלית. במקרים בהם הנזקים נגרמו כתוצאה מרשלנות רפואית, יש לסכום הפיצוי שיתקבל השלכות ישירות על יכולתם של הנפגע ומשפחתו להמשיך את חייהם בצורה קלה יותר מבחינה כספית, לממן טיפולים שנמצאים מחוץ לסל ולקבל שירותי עזרה ושיקום מיטביים. 
 
בסקירה זו, נעסוק בנקודות שחשוב לדעת לפני שפונים לעו"ד המתמחה ברשלנות רפואית, ונסביר מדוע חשוב לקבל סיוע משפטי מעו"ד בעל מומחיות וניסיון רב, לא רק בתחום הנזיקין או הרשלנות הרפואית ברמה הכללית, אלא כזה אשר צבר ניסיון משמעותי ומוניטין בניהול תביעות הריון ולידה להן מאפיינים ייחודיים. לכן, במצבים בהם עולה חשד לקיומה של רשלנות רפואית במהלך ההיריון או הלידה, חשוב לבחון בצורה מקצועית האם קיימת עילת תביעה כלפי הגורם הרפואי המטפל.
הריון. צילום: שאטרסטוק
הריון. צילום: שאטרסטוק

אילו מקרים נפוצים בתחום? 

רשלנות רפואית בהריון ולידה הינו תחום משפטי נרחב ומורכב, הכולל מגוון מקרי נזק וסוגים שונים של כשלים רפואיים. המקרים השכיחים כוללים אי גילוי מוקדם, טרום ההיריון, של סיכונים גנטיים ללידת ילוד פגוע, אי גילוי, במהלך ההיריון, של ליקויים מבניים ו/או מומים גנטיים אצל העובר, כשל בזיהוי ו/או בטיפול בתחלואה הריונית שעלולה לפגוע בעובר ובאם, ניהול כושל של לידה באופן הגורם ו/או לא מונע מצוקה עוברית אשר עלולה להסתיים בנזק כבד כשיתוק מוחין, כמו גם בנכויות נוירולוגיות ואורתופדיות שונות ועוד. 

למרות שמספר התביעות המוגשות מדי שנה לבתי המשפט בישראל בגין רשלנות רפואית בהריון ולידה אינו גבוה, הרי שסך הפיצוי הכספי הנפסק בתביעות אלה מהווה למעלה ממחצית סכום הפיצויים המשולם בתחום הרשלנות הרפואית בכלל.
 
מהם שלבי הטיפול בתביעת רשלנות רפואית?

תחקור נסיבות המקרה- מצד אחד, אתם, הנפגעים, מכירים את הסיפור שלכם באופן הטוב ביותר. מה שאתם יודעים לספר לנו, אף אחד אחר לא יכול (ובדרך כלל גם לא רוצה...). מצד שני, לעתים ישנם פרטים שעלולים להראות לכם לא חשובים, אך למעשה הינם ברי חשיבות אדירה. שלב התחקור שלכם הינו קריטי לביסוס ולניהול התביעה, מאחר שלעתים קרובות הרשומה הרפואית אינה משקפת בצורה מלאה ומהימנה את השתלשלות הדברים כהווייתה. לכן, בשלב הראשון, עורך דין מומחה בתחום, נפגש עם המטופל וגובה ממנו, במסגרת תחקור מדוקדק, פרטים מדויקים ומידע רלבנטי מקיף ובעל ערך אודות נסיבות המקרה. ככל שיש צורך, יילקח מידע רלוונטי גם מבני משפחה אחרים אשר היו עדים להתרחשויות.

איסוף מידע רפואי רלבנטי- על מנת לבחון האם מדובר ברשלנות רפואית בהריון או בלידה, מקבל עורך הדין מהמטופל כתב ויתור על סודיות רפואית ופועל לאסוף את התיקים הרפואיים של המטופל מהמוסדות הרפואיים בהם הוא קיבל טיפול. זאת, מאחר שהחומר הרפואי מאפשר ללמוד אודות הטיפול הרפואי שקיבל המטופל לרבות הליכים רפואיים שננקטו, אילו בדיקות מקיפות הוא עבר, האם נערכו התייעצויות פנימיות בין הרופאים המטפלים וכן הלאה. לאחר קבלת התיעוד הרפואי במלואו, ובכלל זה אף מידע פנימי המצוי אצל הגורם הרפואי המטפל ואינו מתועד ברשומה הרפואית, בוחן עורך הדין את נסיבות ופרטי המקרה בצורה יסודית ומציג אותו לעיונו של רופא בעל מומחיות בהריון ולידה, לצורך בחינה מקצועית וגיבוש חוות דעת רפואית. 

קבלת חוות דעת של מומחה רפואי בתחום

מכוח תקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984, לכל תביעה בנושא רשלנות רפואית בהריון ולידה, יש לצרף חוות דעת רפואית של מומחה רפואי שזהו תחום מומחיותו, על מנת להוכיח ולבסס את הטענות המפורטות בכתב התביעה. לעתים, עולה צורך בקבלת מספר חוות דעת מתחומי רפואה שונים. לדוגמא, במקרים בהם נגרם ליילוד נזק מוחי כתוצאה מניהול כושל של הלידה, יהיה צורך בחוו"ד של מומחה למיילדות וגניקולוגיה אשר יתייחס לנאותות ניהול הלידה, וממומחה לנוירולוגית ילדים לגבי הנזק הנוירולוגי שנגרם ליילוד ולקשר הסיבתי בינו לבין אירועי הלידה. 

המומחה הרפואי בוחן את כל המידע והחומר הרפואי שנאסף בתיק, וככל שנדרש - בודק את המטופל, ומגבש החלטה מקצועית לגבי השאלה האם הגורם הרפואי המטפל התנהל באופן סביר ונאות, אם לאו. בחוות הדעת מטעמו, נדרש המומחה הרפואי לפרט ולנמק את שלבי הטיפול הרפואי המגלמים לדעתו את הרשלנות, מהו היקף וטיב הנזקים אשר נגרמו ליילוד ו/או לאם, וכן להצביע על קיומו של קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין הנזקים. 

נדגיש - השלבים המקדימים של תחקור ענייני ויסודי, איסוף מלוא החומר הרפואי, קבלת חוות דעת איכותית ממומחה מוביל וגיבוש נכון של עילת התביעה המשפטית, מהווים חלק מהותי וחשוב שיש בו כדי להכריע את גורל התביעה כולה. 
אילו תנאים צריך להוכיח בתביעה? 

לאחר שעורך הדין מקבל לידיו את כל המסמכים הרפואיים ואת חוות הדעת הרפואיות הרלבנטיות התומכות במסקנה המשפטית כי מדובר ברשלנות בהריון או בלידה, הוא ניגש למלאכת הכנת כתב התביעה בתיק.
 
במסגרת כתב התביעה, וחוות הדעת הרפואיות המצורפות אליו, נטענות הטענות העובדתיות, הרפואיות והמשפטיות אשר, כאשר יוכחו בבית המשפט, יגבשו את עילת הרשלנות המנויה בסעיפים 35 – 36 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש].

איך נראה ההליך המשפטי?

בתביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה ההליך המשפטי אינו קצר. הוא אורך זמן, הוא מורכב והוא דורש מעוה"ד שלכם מיומנות מקצועית עליונה והכרה של כל השחקנים - עורכי דין, שופטים, מבטחים, מומחים רפואיים, וכמובן - אתכם. עליכם לצפות ולהיערך למספר שנים של ליטיגציה עד לסיומו המוצלח של ההליך, ולקשר מתמשך עם עוה"ד המייצג אתכם. רמת מעורבותכם בהליך תלויה, בעיקרה, בכם. ישנם לקוחות המעוניינים להיוותר "מרוחקים" מההליך, וישנם אלה הרוצים קשר אינטנסיבי והדוק עם האירועים המשפטיים. 
בדיקת אולטרסאונד. צילום: שאטרסטוק.
בדיקת אולטרסאונד. צילום: שאטרסטוק.

איך נקבע סכום הפיצויים?

בכתב התביעה יש לפרט את מכלול הנזקים שנגרמו ליילוד ו/או לאם ואת חומרתם, לפי ראשי נזק עיקריים, כגון כאב וסבל, הפסדי השתכרות ופגיעה בפוטנציאל ההשתכרות, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות ושיקומיות, הוצאות נסיעה מוגברות, התאמות דיור ורכב ועוד רכיבי נזק רבים ומגוונים, הכל בהתאמה למקרה ולנפגע. 

בית המשפט קובע את סכום הפיצוי הכספי על סמך ראשי הנזק השונים ובחינת הנסיבות הספציפיות של המקרה והנפגע - חומרת הפגיעות, סוגי הנזקים, שיעור אחוזי הנכות שנקבעו בחוות הדעת הרפואיות, המגבלות התפקודיות והתעסוקתיות, שיעור סיכויי ההחלמה אשר נגרעו מהמטופל (במקרים נתונים) ועוד. לכן, סכומי הפיצויים אינם קבועים אלא משתנים בכל תביעה בהתאם לנסיבות ולחומרת הנזקים.

במקרים של סיום התביעה בהסכמה בין הצדדים - מצב דברים די נפוץ - נקבע סכום הפיצוי במשא ומתן בין הצדדים, בהתבסס על הערכתם את הנזקים בצד הסיכונים והסיכויים המגולמים בתביעה. 

מדוע חשוב להסתייע בעורך דין מנוסה ומיומן בניהול תביעות אלה?

תביעות בגין רשלנות רפואית בהריון ולידה הן מורכבות מאוד לבירור ולהוכחה ולכן מצריכות מומחיות ספציפית בתחום, ידע נרחב וניסיון מעשי עשיר של עורך הדין המנהל את ההליך. זאת, לאור מאפיינים ספציפיים, המבדילים את התביעות בגין רשלנות רפואית בהריון ובלידה מתביעות רשלנות בתחומי רפואה אחרים. 

כך, ברוב המקרים, מדובר בתביעות בהן הנזקים והפיצויים בגינם הינם גבוהים מאוד, מה שמעלה משמעותית את הסיכון של הגורמים הרפואיים ומבטחיהם, ה"נלחמים" ביתר שאת בתיקים אלה. 

בנוסף, בתביעות רשלנות רפואית בהריון ובלידה קיים לא פעם קושי להשיג חוות דעת רפואיות, בשל מה שנהוג לכנות "קשר השתיקה" בין רופאים מובילים בתחום, ולאור מגבלות חוקיות ואחרות החלות על רופאים ומונעות מהם לתת חוו"ד כנגד מעסיקיהם. יש לזכור שכדי להצליח בתביעה ולמקסם את סכום הפיצויים, הכרחי להיעזר במומחים רפואיים מהימנים ומנוסים, אשר יערכו חוות דעת איכותית ומבוססת מבחינה מקצועית וגם יידעו להגן עליה באופן מיטבי בחקירות מעל דוכן העדים. 

לפיכך, ובמיוחד במקרים המגלמים נזק כבד, ישנה חשיבות עליונה להתקשרות עם עורך דין מומחה בתחום, בעל מוניטין, המחזיק בידע הדרוש לניהול תביעות אלה, מכיר את המומחים המובילים בענף ובעל ניסיון מוכח ומוצלח בניהול תביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה.
 
באתר משרד עורכי הדין כספי סרור תוכלו למצוא מידע נוסף ותשובות לשאלות נפוצות בנושאים של רשלנות רפואית בהריון.

מהו הבסיס להתקשרות עם עוה"ד? 

שכר הטרחה של עורכי הדין העוסקים ברשלנות רפואית בהריון ולידה נקבע על בסיס הצלחה בהליך. מזה שנים ארוכות שעילית עוה"ד בתחום גובים 25 אחוזים מסכום הפיצויים המופק בפועל, כאשר רובו של שכר טרחה זה ממומן ע"י הגורם הנתבע. ככל שהמקרה, לאחר בדיקה, אינו מבשיל לכדי תביעה, או במקרה שהתביעה נדחית על ידי ביהמ"ש – עוה"ד אינו גובה שכר טרחה כלשהו. סכומי הנזק המשולמים לניזוק, לסוגיהם, אינם חייבים במס הכנסה. 

לאור המורכבות העצומה של ניהול התביעות בתחום זה, וההשלכות הכלכליות המשמעותיות של תוצאת ההליך המשפטי לגבי הנפגעים ובני משפחתם, חשוב לבחור בעורכי הדין המובילים בשוק, בעלי היכולת המקצועית להפקת התוצאות הטובות ביותר.