נגיף הקורונה שממשיך להתפשט בארץ פוגע מאז תחילת התפשטותו בתחומי חיים רבים בחברה הישראלית, בכללם תחום החינוך. שר החינוך היוצא, ח"כ רפי פרץ (ימינה-הבית היהודי), הזים את השמועות על סגירה גורפת של מוסדות חינוך בישראל לאחר חופשת פורים בעקבות התפשטות הנגיף, אך דבריו לא שמו קץ לחרושת השמועות ברשתות החברתיות בין הורים ותלמידים, על דיונים בתרחיש כזה המתקיימים במשרדי החינוך והבריאות. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב התארח היום (ראשון) בתוכניתן של ענת דוידוב ואווה מדז'יבוז' ב-103FM, וסיפר על היערכות משרד החינוך לנוכח המצב.

"כעת יש כ-3,628 ילדים שנמצאים בבידוד, ובנוסף לכך 250 אנשי חינוך. המתווספים האחרונים הם כל אותם אנשים וילדים שנחשפו למשך רבע שעה במרחק של שני מטרים מאותם אנשים שמשרד הבריאות קבע שהם חייבים להימצא בבידוד. איך כל העסק עובד, איך בכלל אפשר להשתלט על כל ההיקף הזה?"

מדז'יבוז': מה טווח הגילאים אגב? 
"גילאי בתי הספר היסודיים עד התיכון. מעט ילדי גנים. הכל בנוי על דיווח עצמי וזה מעניין שהאזרחים נוקטים על פי הכללים שקובע משרד הבריאות והם אכן מדווחים. מפרסמים מי האנשים שחשודים בכך שהם צריכים להימצא בבידוד, יש את המפה של המקומות בהם הם היו, כל אחד רואה מה מידת החשיפה שלו לאותם אנשים, והם מגיעים לבידוד". 

דוידוב: ובינתיים זה מצליח. עכשיו אני רוצה לשאול אותך על הצעדים קדימה. מחר מתחילה חופשת פורים והיא תסתיים ביום חמישי. האם אתם שוקלים בשלב הראשון לסגור את בתי הספר, לא לאפשר חזרה ללימודים ביום חמישי?
"כל המהלך מתנהל על ידי חמ"ל לאומי של משרד הבריאות וכל השותפים מסביב. כל כמה שעות מנתחים את המצב. הלימודים עשויים להתחדש ביום חמישי כי בימים שני, שלישי ורביעי זו חופשת פורים. במקביל אנו שומרים על קשר, וגם על יכולת ללמד את הילדים בצורה מקוונת מרחוק. אפשר לראות היום ממש שיעורים שלמים שנעשו על ידי מורים בסקייפ דרך מצלמת המחשב". 

דוידוב: יש לכם מערך של מורים מוכן? אתם מוכנים לדבר הזה? כי חלילה זה יכול להיות גם שבועות ארוכים אם לא יותר מזה.
"כעת את מדברת על מצב שתהיה החמרה. בינתיים מצליחים להשתלט על מצב, והמורים הקיימים הם אלה ששומרים על קשר עם הילדים ואלה שעוסקים בהוראה. היה והמצב יחמיר ונידרש לכך שייאסר על תלמידים להגיע למוסדות החינוך, אז נפעל בשני מסלולים. מסלול אחד, המורים שיימצאו בבית יוכלו לכוון את התלמידים למשימות, יש כ-20 אלף יחידות הוראה בתוך המערך המקוון, והמסלול השני זה אולפנים ושם תהיינה מערכת שיעורים, לכן אנו מארגנים כרגע את האולפנים כי זה מצב שאף לא עמדנו פה. פעם ראשונה שמערכת החינוך במדינת ישראל ששוקלת או נערכת למצב בו הלימוד יהיה מרחוק. הדבר השני זה לגייס מורים מיוחדים בעלי יכולת, שיוכלו ללמד בשעות של המערכת". 

מדז'יבוז: רוב ההורים שיהיו תהיינה אימהות, ונשים, אם יחידניות, חד הוריות או אימהות במשפחות מסורתיות, והפגיעה תהיה כפולה ומכופלת במקרה הטוב.
|"ולכן אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב הזה, בינתיים השגרה מתנהלת עם כל הכללים הנדרשים, היום התווספו לכל הכללים החדשים איסור על יציאה לגדנ"ע. השבוע ארבעה בתי ספר היו מתוכננים לצאת לגדנ"ע, צה"ל החליט לוותר על הפעולות הללו ובתי הספר לא יצאו. בינתיים אם היינו מסתובבים עכשיו בתנועות הנוער היינו רואים כיף גדול של מסיבות, היום גם היו אירועים בפורים במוסדות החינוך, אז המערכת מתנהלת בין רצון לשמור על איזשהי שגרה בצל הקורונה ומצד שני בהתכוננות מאוד מפוקחת למצב שאם תהיה החמרה, איך גם אז לא להותיר את הילדים בבידוד ובבידוד חברתי".

דוידוב: לסיום, יש סעיף פייק ניוז שחותך לנו את החיים לאורך ולרוחב. איך מתמודדים עם זה, כלומר, איך אתם יודעים להגיד מה כן ומה לא?
"אחד האתגרים הגדולים שלנו זה האובר שמועות והרצון של כולנו לשוב ולהבהיר שיש מערכת אחת לאומית שהיא קובעת את הכללים, וכל עוד לא קבעו שבית ספר או גן ילדים אסר על הילדים להגיע או על מי מהילדים במוסדות החינוך, רק להם נשמעים וכולנו מכפיפים את עצמנו לאותן הנחיות. לכן צריך לאט לאט לכוון את כולם, שלא כל אחד ייטול על עצמו את החירות ויקבע לעצמו את כללים".

דוידוב: אז למי להקשיב? רק למשרד החינוך?
"השיטה היא כזו: אנו מעבירים את ההנחיות לבית הספר על פי הכללים שכתובים בדיווח העצמי. מי שצריך יודע מיד שהוא צריך להימצא 14 יום בבידוד והוא נכנס לבידוד. אנו עוקבים מקרוב אחרי כל ילד ואחרי כל איש חינוך ובכל רגע נתון אנו יודעים איפה הם נמצאים, ובצורה כזו משתלטים על הנסיבות המורכבות בהן המערכת נמצאת".