אנשים המתקשים לנשום בכוחות עצמם וזקוקים למכשירי אינהלציה אינם זכאים להגנה מפני ניתוקי חשמל. כך משתמע ממסמך עדכון חדש שפרסמה רשות החשמל בנושא מדיניות ניתוקי החשמל בישראל. במסמך החדש אומנם הורחבו באופן ניכר מספר המוגנים מניתוק, פועל יוצא של עתירה לבג"ץ שהגישו האגודה לזכויות האזרח וארגונים נוספים, אך שוב נשכחו חולים רבים מאחור.

האגודה לזכויות האזרח, יחד עם הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, מצאו שורה של ליקויים ובעיות שהתגלו גם במסמך העדכני שהועבר להערות הציבור: נוסף על ההדרה של אנשים הזקוקים למכשירי אינהלציה מרשימת המוגנים מפני ניתוק, המדיניות החדשה מתייחסת למצבים מסכני חיים בפרק זמן של עד ימים בלבד, אך מתעלמת מפגיעה באיכות חיים מסבל קיצוני או ממקרים שבהם הבריאות נפגעת משמעותית בפרק זמן ארוך יותר.

אמות המידה לניתוק חשמל אינן כוללות מנגנון חריגים המאפשר לערער על החלטה לנתק מחשמל. בנוסף, הרשות גם מסרבת לקבל המלצות של רופאי משפחה ומחייבת אישור של רופאים מומחים או גורם מנהלי, באופן שעלול להדיר אוכלוסיות מוחלשות ולהקשות מאוד על מימוש ההגנה מניתוק.

הארגונים תוקפים את רשות החשמל גם על עצם המדיניות העקרונית המאפשרת לחברת החשמל להשתמש בכוחה כדי להוריד את השלטר, כאמצעי לחץ לגבייה של חובות מצרכנים עניים. לטענתם, במקרים של צרכן הצובר חוב וחי בעוני, אין להשתמש כלל בניתוק חשמל.
עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "חשמל הוא רכיב חיוני בזכות לקיום בכבוד, ובמדיניות הקיימת אין מענה לעשרות אלפי משקי בית עניים עם ילדים, קשישים וחולים החיים לפרקים תקופות ארוכות ללא חשמל. אנו קוראים לשרת האנרגיה קארין אלהרר להיכנס לעובי הקורה ולפעול לאיסור על ניתוקים לעניים ביותר".

תגובת רשות החשמל: "המלצות משרד הבריאות יושמו כמעט במלואן. הכללת מאות אלפי משתמשים באינהלציה עלולה לייצר עלויות נוספות לכלל צרכני החשמל, ובימים אלו נעשית עבודה נוספת מול משרד הבריאות שמטרתה לנסות לבצע אבחנה מדויקת לגבי אנשים המשתמשים באינהלציה בדרגות חומרה שונות. ניתוק מתבצע בכל מקרה רק לאחר פרק זמן ניכר, שבמהלכו מוצעות לצרכן אפשרויות פרטניות שונות".